Afwijkend gedrag van de bijen deze zomer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Afwijkend gedrag van de bijen deze zomer

Bericht door Huib Koel » vr 09 aug 2002, 23:22

Romee schreef naar aanleiding van de gesmolten raat in de 'Dick Vunderink Vitrine':
Het eindigde op de mesthoop naast het paviljoen.


Aan de ene kant vind ik het jammer dat we de resultaten
hoe het bijenvolk omgaat met een stuk ‘gevallen raat’, niet
kunnen waarnemen en beschrijven. Ik houd wel van een
stukje pionieren....kijken hoe ze het oplossen.
Per slot van rekening in de natuur zal dit ook wel eens gebeuren.

Aan de andere kant moet de presentatie er ‘gelikt’ uit zien.
Elke dag komen er wel een paar kritische imkers kijken.
En zo beleven we elke dag weer iets nieuws in Bee-at-Home
op de Floriade.


Huib Koel :cool:

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Afwijkend gedrag van de bijen deze zomer

Bericht door Frans vanTongeren » za 10 aug 2002, 08:13

Dag Huib,
In mijn observatiekast met elf ,door bijen zelfvervaardigde raten, is ook een stuk afgebrokkeld. Dat heb ik gewoon laten liggen.
Bijen ruimen alles op, dus ze vegen ook de vloer aan van hun kastruimte.
Ze gingen verder met het aanplakken van nieuwe raat en nu zit de hele kast VOL met verticale platen.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Afwijkend gedrag van de bijen deze zomer

Bericht door Gerard Boswinkel » za 10 aug 2002, 16:46

Hallo Piet,

Jij schreef over de markt in Epe:

De aanvoer van bijenvolken was op 2 handen te tellen en de teneur van het afwijkend gedrag van de bijen deze zomer was hier in het kwadraad. Vooral de moeren van Schier moesten het ontgelden.

Ik denk dat die imkers niet moeten zeuren. Wat mag je dan voor 40 gulden (20 euro) verwachten. Als die koninginnen een jaar eitjes leggen dan mag je je al in de handen knijpen. (Goedkoop is duur koop dat zie je maar weer).

Overigens vind ik die prijs voor die koninginnen veel te laag. Het is met koninginnen net als met de honing waar Hennie altijd zo op hamert. Kwaliteit heeft zijn prijs!!!

Vergeet niet dat er ook imkers zijn die hun grootste inkomsten halen uit de verkoop van koninginnen. De stichting Schier stoot zo ook deze imkers het brood uit de mond.

Overigens is de prijs van die veertig gulden al een veelvoud geworden. Door de actie "Een plank voor Schier" hebben de imkers (al dan niet met subsidie van eilandbewoners en de plaatselijke supermarkt) de werkelijke prijs van de koninginnen behoorlijk verhoogd.

Daarom zou ik de stichting Schier willen oproepen:

Als jullie kwaliteit leveren, verhoog dan de prijs van jullie koninginnen.

Gerard

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Afwijkend gedrag van de bijen deze zomer

Bericht door Hans van der Post. » zo 11 aug 2002, 22:20

Slechte moeren?
Gerard wat moeten we met dit stuk? Analyse nu eens waarom en wat er mis is gegaan! Veel imker kwakken een "vreemde moer" zomaar in hun volken DAN gaat het verkeerd! Zou wel eens willen weten wat er mis gaat, gegaan is. Daar leert iedereen van. En verder; " Vergeet niet dat er ook imkers zijn die hun grootste inkomsten halen uit de verkoop van koninginnen. De stichting Schier stoot zo ook deze imkers het brood uit de mond". Welke imkers?

Ook ik stoot imkers= koninginnetelers het brood uit de mond. Ik doe nog erger bij mij krijgen imkers mijn overgebleven moeren die op de wijze zoals elders op het forum is beschreven kweek en selecteer.
Ben te vrede met mijn Schiermoer van 2001 en van 2002. Deze laatste moet nog in haar eigen bijen komen er dient zich nu een begin van "afstotings verschijnsel aan. Er ontstaan nieuwe darrencellen ze zijn nog niet belegd. Al je dit op zijn beloop laat krijg je sille-moer-wisseling. Moet ik dan gaan klagen? Kan er zelf wat aan doen! Zorgen dat er binnen 14 dagen geen moerdoppen tot ontwikkeling komen. Na die tijd lopen er voldoende eigen bijen rond.
Dus kom op met de problemen daar kan iedereen van leren ook ik!
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten