6-ramers overzetten op Dadantkasten.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
6-ramers overzetten op Dadantkasten.

Bericht door lamheuv » zo 29 dec 2002, 22:59

Goedenavond Sinds een aantal jaren imkeren mijn man en ik met de Buckfastbij. Dit jaar hebben we ons een F 0 aangeschaft. Van deze moer hebben we een aantal F 1's in 6-ramers ingewinterd. Nu willen we deze 6-ramers in maart, bij een vaste temperatuur van 15 o C. overzetten in overhangramen tussen sluitramen in Dadantkasten. Het doel is om met de Dadantkasten naar het koolzaad te reizen.
Wat is uw mening over deze handelswijze ?
Alvast bedankt voor uw reactie(s), Elze Lammerts.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 6-ramers overzetten op Dadantkasten.

Bericht door Oude Essink » ma 30 dec 2002, 18:18

Dag Elze,
Een vaste temperatuur van 15o in maart is een utopie! Ik zou het overzetten bepaald later in het voorjaar doen; in maart heeft de moer wellicht een klein broednest opgezet maar dat moet wel op 35o blijven; bij zo'n omzetting in Maart is het risico van te sterke afkoeling erg groot en krijg je kalk en schimmelbroed langs de rand van het broednest. Meestal wachten imkers zelfs met de eerste voorjaarsinspectie zelfs tot April een mooie dag oplevert en bij die inspectie wordt er nog niet in het volk "gerommeld". Ik zou dus wachten tot minstens de loop van april, als er een goedweer periode en goede dracht in zicht is. Ik weet niet in welke periode dat koolzaad beschikbaar is; als dat al vroeg in het jaar is, is dat een mooie tijd om de overzetting te regelen; er komt veel stuifmeel binnen en de volken kunnen tot grote sterkte uitgroeien; je moet dan wel de begeerte naar honing even intomen en de volkssterkte voor laten gaan.
Kortom: de omzetting moet gepaard gaan met een goede dracht, want er valt veel te bouwen en broed te verzorgen; dat kun je niet aan de maartse winterbijen overlaten.
hennie oes

Afbeelding

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 6-ramers overzetten op Dadantkasten.

Bericht door lamheuv » di 31 dec 2002, 19:43

Bedankt, meneer Hennie,
We zijn weer met 2 benen op de grond. Inderdaad de natuur laat zich niet dwingen.
Elze Lammerts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten