Wat gebeurt er met meerdere zwermen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Wat gebeurt er met meerdere zwermen ?

Bericht door heidecap » za 14 dec 2002, 22:29

Beste mensen, ik ben adspirant imker.
Ik heb al een hoop gelezen en geleerd over het bijenhouden en ga binnenkort met een ervaren imker meelopen.
Wellicht kan ik dit voorjaar onder begeleiding met 1 kast en 1 volk beginnen.
Ik heb gelezen dat een de koningin met de helft van haar volk kan gaan zwermen, vervolgens kan een volgende konigingin uit de kast ook weer gaan zwemen, enzovoorts ...
Mijn vraag : als ik begin met 1 kast en 1 volk, moet ik dan meteen een aantal kasten bijkopen om al de volken te behuizen die gaan zwermen ? Of wat gebeurt er anders met deze volken ???


Alvast bedankt,


Thomas ter Heide

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Wat gebeurt er met meerdere zwermen ?

Bericht door Frans vanTongeren » zo 15 dec 2002, 19:32

Dag Thomas,
Leuk dat je met bijenhouden wil gaan beginnen.
Ik zou er slechts EEN kast bijkopen.
Als je goed hebt gelezen, las je wellicht dat als de oude koningin vertrokken is, je doppen moet gaan breken als je een tuter in de kast hoort. Die jonge koningin neemt de woning van haar moeder over en moeders (plus haar zwerm) stop je dan in je tweede kast.
Bovendien moet je nog ervaren of je het wel leuk vindt..dat bijenhouden!
Nog niet teveel investeren dus, zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er met meerdere zwermen ?

Bericht door weertman » ma 16 dec 2002, 23:33

Thomas

Evenals Frans van Tongeren hartstikke leuk

Leen of koop b.v Werkboek Bijenhouden van J.J.Speelziek

Wordt ook lid van een bijenvereniging bij je in de buurt
zij weten nog wel eens als je zo ver bent 2de hands kasten e.d
te koop

Veel plezier met deze prachtige hobby

Manni Weertman

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er met meerdere zwermen ?

Bericht door heidecap » di 17 dec 2002, 20:34

Frans, Manni,

bedankt voor jullie reaktie !
Misschien had mijn vraag moeten luiden : hoeveel gezonde volken, met bestaansrecht qua omvang, kun je maximaal laten voortbestaan uit 1 volk. Ik ben wel een beetje benieuwd naar deze theoretische vraag.
Afgelopen maandag ben ik voor de 1e keer bij mijn leermeester imker en zijn kasten langsgeweest. Er staan in de buurt van de kinderboerderij 4 kasten met een volk. Helaas had de imker nogal wat last gehad van vandalisme (o.a. omgooien van 1 kast en kinderen die met stokken in de kast purkten) zodat de kasten waarschijnlijk verplaatst gaan worden naar het terrein van de kinderboerderij zelf.
Iemand van jullie ervaring met vandalisme ?
Bedankt nog voor de tips, ik ga op zoek naar de dichtstbijzijnde vereniging ...

Thomas

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er met meerdere zwermen ?

Bericht door Peter Bal » wo 18 dec 2002, 12:54

Mijn vraag : als ik begin met 1 kast en 1 volk, moet ik dan meteen een aantal kasten bijkopen om al de volken te behuizen die gaan zwermen ? Of wat gebeurt er anders met deze volken ???


Alvast bedankt,


Thomas ter Heide



Beste Thomas,
ik zou wel zorgvuldig kijken naar welk type kast je uiteindelijk wil gebruiken. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen maar het is welk belangrijk dat alles op elkaar past.

Niks zo lastig als verschillende maten in het materiaal. Met erg oud spul zou ik ook niet beginnen.

groeten,


Peter

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er met meerdere zwermen ?

Bericht door heidecap » vr 03 jan 2003, 21:02

Peter,

we dwalen een beetje af van mijn onderwerp.
Waar het mij om gaat is het volgende :
De imker, bij wie ik in de leer ben heeft in Capelle a/d IJssel 5 volken. Ik zou het de beste man eerdaags natuurlijk ook zelf kunnen vragen, maar hoe groot is de kans dat uit deze 5 volken 2 sterke volkjes voor mij naar voren komen ?


Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er met meerdere zwermen ?

Bericht door Hans van der Post. » za 04 jan 2003, 14:17

De imker, bij wie ik in de leer ben heeft in Capelle a/d IJssel 5 volken. Ik zou het de beste man eerdaags natuurlijk ook zelf kunnen vragen, maar hoe groot is de kans dat uit deze 5 volken 2 sterke volkjes voor mij naar voren komen?
Thomas
Als je half mei een kunstzwerm "krijgt" dus met een moer van vorig jaar heb je een pracht van een wintervolk eind van de zomer. Kan zelfs zo goed gaan dat je van dit volk weer een kunstzwerm kan maken. Dit ligt aan de verzorging, plaats en het weer. De laatste twee kun je weinig aan doen maar het eerste de verzorging des te meer. Op tijd voeren als er geen dracht is. Ruimte geven wanneer dit nodig is dit wordt vaak te laat gedaan. Ruimte geven = een bak opzetten, kunstraat en/of uitgebouwde ramen geven. Als een volk op een broedbak zit en acht raten met broed heeft is het al te laat om nog een bak met kunstraat te geven. Soms gaat dit wel in wordt de voorbereiding om te zwermen gestopt.Dit moet eerder gebeuren, dat ruimte geven!
Als je nu het volk laat groeien tot twaalf ramen broed (uitgaande van simplex broedramen) en begin juli dit volk in drieën deelt. Heb je nog voor de inwintering volwaardig overwinterbare volken. Het is dan wel zo dat het derde deel waar de leggende moer in blijft het grootste zal zijn.
Hans

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er met meerdere zwermen ?

Bericht door heidecap » za 04 jan 2003, 21:47

Hans, harstikke leuke reaktie !


Je schrijft echter ook : "op tijd voeren als er geen dracht is"
Kun je dit misschien voor mij nog even toelichten ?
Helaas ben ik een (heel geinteresseerde) leek en krijg graag een reaktie in de context van jouw verhaal ...


Thomas

Corneel Dewindt
Berichten:6
Lid geworden op:ma 30 dec 2002, 12:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er met meerdere zwermen ?

Bericht door Corneel Dewindt » zo 05 jan 2003, 11:48

Beste Thomas,

Aan de hulpvaardige antwoorden merk je dat imkeren op het eerste zicht niet zou eenvoudig is. Al die goede praktische raadgevingen zijn natuurlijk voor een absolute beginner onduidelijk en verwarrend. Aan uw bezorgde vragen en reacties valt op dat je enorm geïnteresseert bent. Dat zal nodig zijn. Want leren doe je alleen met vallen en opstaan.
Mijn raad is;
Wees geduldig en volg het ritme en de wijze raad van je leermeester,
Probeer ergens een cursus mee te pikken;
Ga zoveel mogelijk naar imkersbijeenkomsten en studiemomenten.
En...stel daarbij maar genoeg vragen,... denk daar vooral over na...en denk eraan, je leert met vallen EN opstaan.

Groetjes

Corneel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat gebeurt er met meerdere zwermen ?

Bericht door Hans van der Post. » zo 05 jan 2003, 20:32

Je schrijft echter ook : "op tijd voeren als er geen dracht is"
Kun je dit misschien voor mij nog even toelichten?
Thomas
Wanner is er dracht.
Nu moet je eerst weten wanneer er geen dracht is. Voor mij is dit simpel. Het gebied waar ik woon weet ik inmiddels wanneer, waar en wat er voor bijen is te halen. Ik hoef niet te reizen ze halen hun voedsel uit de tuinen van de inwoners van mijn dorp. Is er geen dracht dan is het een stuk rustiger op de vliegplank. Kijken naar een bijenvolk is niet in een jaar te leren. Met een "proef" zou je kunnen leren wanneer er geen dracht is. Je zet een twistof deksel op een plek minstens 10 meter van de kast vandaan waar een beetje honing opzit. (Honing uit de omgeving) er Zit er met mooi weer binnen een half uur bijen honing te zuigen kan je wel zeker zijn dat er geen dracht in de omgeving is. Dan dus voeren in de kast!

Wat is er te zien bij een dracht. Om te beginnen op de vliegplank; bijen vliegen bijna in het vlieggat zo'n haast hebben ze om hun vrachtje af te geven. Als door het donker worden het vliegen is opgehouden verschijnen in de loop van de avond bijen in de vliegopening. Deze bijen staan flink waaieren. Een deel met de kop naar binnen gekeerd het andere deel met de kop naar buiten. Zo ontstaat er een luchtstroom door de kast heen. Als je bij zo'n volk staat ruik je de zwoele nectar geuren je hoort de "fabriek" denderen, er wordt honing gemaakt! Het massale ventileren is een mooi geluid. Natuurlijk heb je ook gradaties in dracht.

In het bijenvolk kun je zien dat er cellen in het broednest gevuld zijn met een waterige vloeistof. Dit is nectar een zoete afscheiding van bloemen die daarmee bijen en/of andere insecten lokken. Om onbewust stuifmeel mee te nemen naar ander bloemen van hetzelfde soort. Aan die nectar in het broednest lees je af dat er dracht is. Verder is het te zien dat er overal in het volk "braamraat" verschijnt. Dit is nieuwe was die op alle mogelijk en onmogelijk plaatsen door bijen wordt aangebracht
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten