Reizen of niet reizen...?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Reizen of niet reizen...?

Bericht door LWPisa » ma 13 jan 2003, 12:04

Beste forummers,

Ik twijfel aan het nut van reizen in mijn situatie. Ik moet het vooral hebben van een zomerdracht in het bos en heide en nu vraag ik mij af of het zinvol is om in het vroege voorjaar te reizen om sterke volkeren te kweken.

Volgens Bretschko (naturgemasse Bienenzucht) en mijn ervaring van vorig jaar is het misschien een slecht plan omdat je dan de piek in het bijenaantal eerder bereikt en er daarna afgebouwd wordt.

Aan de andere kant leveren door voorjaarsdracht gestimuleerde grote volken grote (kunst)zwermen waarmede ook een goede oogst binnengehaald kan worden (en was het antwoord bij mijn eerdere mail van Maarten dat diegene die hij kent veel boshoning wint omdat die met zijn volken naar wilg en fruit reist)...

Wie van U heeft hier een mening over?

vr gr,
Lennard

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Reizen of niet reizen...?

Bericht door Hans van der Post. » do 16 jan 2003, 21:07

Beste forummers,
Ik twijfel aan het nut van reizen in mijn situatie. Ik moet het vooral hebben van een zomerdracht in het bos en heide en nu vraag ik mij af of het zinvol is om in het vroege voorjaar te reizen om sterke volkeren te kweken.
Lennard, ik ken het gebied van jou niet. Van eerdere vragen/verhalen van jou heb ik begrepen dat je verhuisd bent en ook met de bijen.Waar?
Hier in het westen van Nederland (Oegstgeest) is het niet nodig om de drachtvelden op te zoeken ten minste als je het bijenhouden als hobby beoefent. Als je in een "kaal"gebied met bijen staat zal het maar matig groeien. Bv: de buitengebieden van Bunnik of de weilanden van west Friesland of in de bossen op de Veluwe. Als je in zo'n gebied woont en er met de bijen staat dan moet je wel reizen.
Dan zou ik naar de wilg gaan. Zoek een beschutte plek in de zon en neem ook een paar honingkamers mee want als het goed weer is/wordt zullen ook daar bijenvolken honing kunnen halen.
Hans.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Reizen of niet reizen...?

Bericht door LWPisa » ma 20 jan 2003, 09:43

Beste Hans,
ik zat ook in Oegstgeest, Oude Rijnsburgerweg, tussen de bloemenkwekers, prima droogbloemendracht. Nu zit ik tussen Driebergen en Austerlitz in, in een bungalow in het bos.
Hier staan nog vrij veel overblijfselen van wilgenroosjes, er groeit hulst en klimop, op 50 meter afstand is een begraafplaats met vooral dennen en 100 meter verderop is heide. Ik weet niet of er vuilboom of fluweelboom tussen staat.
Als ik in maart naar wilg reis zakken mijn volkeren dan niet in in juni, omdat ze voorgeprogrammeerd zijn en er te weinig dracht is in mei? Zijn alle wilgen even goed (4 km verderop is er een wilgentenenteler met gelige wilgen)?

vriendelijke groet,
Lennard

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Reizen of niet reizen...?

Bericht door Hans van der Post. » di 21 jan 2003, 17:03

Hier staan nog vrij veel overblijfselen van wilgenroosjes, er groeit hulst en klimop, op 50 meter afstand is een begraafplaats met vooral dennen en 100 meter verderop is heide. Ik weet niet of er vuilboom of fluweelboom tussen staat.
Als ik in maart naar wilg reis zakken mijn volkeren dan niet in in juni, omdat ze voorgeprogrammeerd zijn en er te weinig dracht is in mei? Zijn alle wilgen even goed (4 km verderop is er een wilgentenenteler met gelige wilgen)?
Lennard
Bij jou komen de bijen niet om van de honger te minste als er niet teveel bijenvolken bij elkaar staan. De hulst bloeit eind april begin mei vuilboom eind mei tot de herfst, kruipwilg als er dopheide groeit (vocht) en dan de heide zelf Wilgenroosje juni = Epilobium angustifolium, bij het harige wilgenroosje = Epilobium hirsutum daar komen maar af en toe bijen op af. De gelige wilg is Salix purpurea wordt gebruikt voorde mandenmakerij zou maart april bloeien. Dus er op af! Ga er met de vlieggaten bijna in staan ze moeten ieder uurtje dat de bijen kunnen uitvliegen, kunnen benutten. Bijen vliegen bij 12° Celsius hooguit 100 meter rond de kast!
Dat een bijenvolk in juni over het hoogte punt zou zijn kan ik niet beoordelen. Het is het eerste voorjaar dat je het drachtgebied leert kennen! In Oegstgeest was dit niet moeilijk daar was altijd wel wat te vinden.
Salix purpurea is een van de ouders van de treurwilg en deze heeft ook gelige takken.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten