Welk type moerrooster

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: Welk type moerrooster

Bericht door Frans vanTongeren » wo 30 okt 2002, 12:33

Dag Hennie,
Je hoeft niets van je bijenkamers af te zagen!
Laat je kop niet gek maken!
-
In 1851 ontdekte Langstroth de bijenafstand of bijenruimte. Die afstand zit tussen 6,3 tot 9,5 mm.
Is de afstand in je bijenkast tussen twee objecten kleiner dan 6,3 mm, dan kitten de bijen die ruimte dicht.
Is de afstand groter dan 9,5 mm dat bouwen de bijen de ruimte dicht met braamraat.
Als je die wetmatigheid door hebt, zal je kop niet gek worden gemaakt.
Als je een honingkamer (van een spaarkast) opvult met raampjes, zal je doorkrijgen dat er geen kruipruimte zit onder de raampjes.
Nu blijkt dat het traliewerk van een moerrooster met houten omlijsting
6,3 mm verzonken zit.Dat geeft dus geen aanleiding voor de bijen om te gaan bouwen.
Als je de ruimte meet tussen de broedkamerrand en de toplatten van de raampjes, meet je drie mm.
De ruimte tussen toplatten en onderzijde van het traliewerk van het moerrooster bedraagt 9,3mm en dus geeft ook deze zijde geen aanleiding voor bijen om te gaan bouwen.
-
Bijen bouwen de boel altijd vol tussen twee kamers omdat de ruimte slechts drie mm. bedraagt. Het voordeel is dat ze maar een klein overstapje hoeven te maken om een nieuw vertrek binnen te lopen.
Daarom leg ik altijd een moerrooster op de BK ,welke binnen de binnenrand van de kamers valt. (38x43 cm)
Het wordt dan wel een kleefzooi, maar ik schrap het rooster later af met een beitel en vervolgens brand ik het restant na met een verfbrander (of in de zonnewassmelter).

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Hennie Peters » do 31 okt 2002, 08:02

dag Frans,

Heb jij een duidelijke reden voor het werken met een rooster dat in de kamer valt of is dit gewoonte ?
Uit het bericht van Hennie Oude Essink leidt ik af dat er minder wordt vastgekit bij gebruik van een rooster met een houten lijst.
Als je ieder jaar een pvw hebt aan het schoonmaken van de roosters dan zal daar toch ook een voordeel aan moeten kleven.

of niet ?

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Frans vanTongeren » do 31 okt 2002, 17:04

Hallo Hennie,
Ja..waarom?
Ik heb die draadroosters ooit gekocht /overgenomen en het nooit als een probleem gezien.
Maar ..,jij zet me aan het denken en dan ga ik het toch anders bezien.
-
Roosters met sleufperforatie laten minder bijen door dan draadroosters. Bovendien moet je erop letten dat de braamzijde naar boven wijst; de bijen willen er anders niet door omhoog.
Als zo'n rooster direct op de broedkamerraampjes ligt (38x43cm) dan kruipen er nog minder bijendoor en dan zou je zo'n rooster in een omlijsting moeten gaan vatten.
Een draadrooster laat meer bijen door, maar ook als die op de BKraampjes ligt, kunnen er minder bijen door.., dan gevat in een omlijsting.
Als..de omlijsting de juiste maat bezit (6.3 mm van rand lijst tot oppervlak metalen rooster) dan zal ie heel goed bruikbaar zijn. Een honingraampje met wat broed erin zal de bijen naar de HK lokken zoals Oes schreef; (dat feromoonprobleem dat hij schetste, lijkt me minder overtuigend.)
Zelf heb ik twee roosters met omlijsting. Een van de twee heeft een te smal lijstje, maar die andere is goed van afmeting.
In april 2003 zal ik hem/haar gaan uitproberen!
Dank voor je inbreng!

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Hennie Peters » di 04 feb 2003, 17:59

Even een oude koe uit de sloot halen !
Voordat iedereen gaat gillen dat ik het hier niet over koeien mag hebben, ik wilde nog wat over een koninginnerooster kwijt.

Vandaag was voor mijn werk bij het ministerie van LNV in Wageningen, hemelsbreed ca 200 mtr van het bijenhuis verwijderd. Ik heb dus op de terugweg even van de gelegenheid gebruik gemaakt en een aankoop gedaan.
De roosters met houten rand die ze daar verkopen zijn dezelfde als die met een metalen rand alleen zetten ze daar zelf een latje van 18x30 mm omheen.


Frans,
Je hoeft dus alleen even iemand met een cirkelzaag te mobiliseren om je roosters om te bouwen. Door een zaagsnede van 12 mm diepte te maken in de houten latjes kun je je bestaande metalen roosters van een houten rand voorzien.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 05 feb 2003, 13:10

Schoonmaken moet je de moerroosters toch, of er nu een houten rand omheen zit of niet. Gaat prima met een elektrische verstripper. Het voordeel is dat je gelijk je roosters goed hebt ontsmet. In een zonnewassmelter leggen is natuurlijk ook een optie. Maar ben het met je eens dat het geen prettig werkje is.

Jaap van Vliet
Berichten:51
Lid geworden op:ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Jaap van Vliet » za 08 feb 2003, 18:01

Mijn ervaring is dat je een met sleuven geponst rooster het gemakkelijkst gebruikt. Een draadrooster kan makkelijker verbuigen zodat de moer er toch door heen gaat. Een houten lijst kan m.i. ook alleen maar stuk gaan en heeft vlgs. mij weinig nut. En bovenal je kunt een geponst rooster lekker schoonmaken met een plamuurmes en evt. met Föhn. Dat de braam de bijen zouden hinderen is uit theoretisch oogpunt wel mogelijk maar ik heb daar niets van gemerkt.Ik ken zelfs een beroepsimker die geponste roosters uit staal heeft laten maken. Onverwoestbaar! Maar dat was ook de bedoeling.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Frans vanTongeren » ma 10 feb 2003, 11:46

Oef..
Daar gaan onze bovenstaande theorieen!
(ik ga maar weer eens houthakken!)

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door Hennie Peters » ma 10 feb 2003, 12:28

Jaap,
Met geponst staal bedoel je toch zeker r.v.s. ?
Een draadrooster kan makkelijker verbuigen zodat de moer er toch door heen gaat.
Ik heb bij iemand gezien dat dit met een geponst aluminium rooster was gebeurd.

Maar ik heb al voor draadroosters gekozen en ik wil niet met twee soorten door elkaar gaan werken.

Toch nog bedankt voor de goed raad.


Frans,
Je kunt het beter zagen, anders worden die houten randen zo ruw :D


groet,
Hennie

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Welk type moerrooster

Bericht door J A Verwijmeren » ma 10 feb 2003, 12:34

Even over de verschillen tussen geponst en draad roosters, afgelopen seisoen stond ik op een dracht eind juli met de twee soorten roosters.
De HK die boven het geponst rooster stond werd niet door de bijen bezocht of nauwelijks, terwijl boven het draadrooster de raampjes reeds voor 3/4 verzegeld waren (2 hk). Onder het geponste rooster hadden de bijen de 4 buiten ramen (BK) al volledig verzegeld. Voksterkte was nagenoeg gelijk, alleen had het volk met het draadrooster een groter broednest. Daar was voor de koningin met het geponste rooster bijna geen plaats meer om nog te kunnen zaaien, met als gevolg half augustus de zwerm weg (jonge koningin).
Dit zelfde gedrag had ook mijn zwager met zijn bijen ook de zwermen weg van 3 volken alle drie jonge koninginen met geponst rooster.
Schoonmaken doe ik in de winterperiode lekker koud en gaat de propolus en was met gemak af.

Jack

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten