Verkeersregels

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Verkeersregels

Bericht door Robbert »

Dag allemaal,

Ben zaterdag even bij de bijentuin geweest in Wageningen (VBBN). Ik was er nog nooit geweest en was wel eens benieuwd. Vriendin ook mee want na al die verhalen wilde ze zelf ook wel eens een volkje zien.

Toen we op een gegeven moment terug liepen, heb je aan de linker kant van het gebouw een plastic buis die als ingang dient voor een volk. Onderaan het raam zitten ook twee kleine ronde ingangen in het raam-kozijn geboord. Alleen bij de linker kant was er wat te zien. Op een gegeven moment kwamen er een stuk of 7 bijen tegelijk uit en wilden er een stuk of 5 bijen tegelijk naar binnen. Het ging allemaal heel vlotjes. Mijn vriendin was erg geintereseerd en vroeg aan mij hebben ze verkeers regels ofzo?

Ik begon erg te lachen maar na de tranen te hebben weggeveegd (het is ook zo'n lekker ding) moest ik haar toch echt het antwoord schuldig blijven. Geen idee zei ik. Wel een vraag voor het Forum.

Dus is er iemand die daar wel eens over nagedacht heeft of er verkeers regels zijn of gelden op de vliegplank en de ingang?

Groeten,

Robbert en Dunja (nog geen bijenvolk in bezit dit jaar)
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verkeersregels

Bericht door Huib Koel »

Bijen houden rechts.... vorig jaar onomstotelijk bewezen in
Bee-at-Home op de Floriade 2002.

De vitrine-kast in Wageningen is het originele exemplaar. Inmiddels staan er 2 identieke vitrine kasten. In Heemstede en in de Biesbosch.
Binnenkort meer hierover.
groet


Huib Koel :cool:

PS: ben jij ook van die website?

Bijgewerkt door - Huib Koel op 11/08/2003 23:05:06
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Verkeersregels

Bericht door Robbert »

Welke website?

Xibel?

Dan wel ja, hoezo?
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Verkeersregels

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Robbert en Dunja,
In het blad BIJEN van mei 2003 geeft Hayo Velthuis op blz 148 een antwoord op jullie vraag.
(Misschien is er wel een forumer die het artikeltje voor jullie wil scannen.)
-
Krijg nog steeds dorst van je foto!
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verkeersregels

Bericht door Huib Koel »

een plastic buis
Dag Robbert,
Je bent dus met je vriendin niet binnengeweest? Daar had
je namelijk de Dick Vunderink Vitrinekast kunnen zien.
Die heeft vorig jaar als kast op de Floriade gestaan.

Afbeelding

Daar constateerde we dat de bijen rechts hielden. In het artikel
van Bijen waar Frans naar verwees, wordt dat verder uitgediept.
Deze kast was zo'n succes dat andere organisaties de bouwer van de kast, Jan de Haas hebben gevraagd om ook zo'n kast te bouwen.

Inmiddels staat er een schitterende kast op de Kinderboerderij 't Molentje in Heemstede. Ik ben daar vandaag geweest, en zal ook nog een foto daarvan op het net zetten.

In het Biesboschcentrum Dordrecht (Baanhoekweg 53, Dordrecht) staat ook zo'n mooie vitrinekast met bijenvolk dat door een buis loopt om vervolgens buiten nectar en stuifmeel op te halen.
Omdat de bijen een stukje door de buis lopen, kan je heel goed zien dat ze stuifmeel aan hun achterpoten meedragen.

Dus mocht je een keer in de buurt van Heemstede of Dordrecht zijn, ga zelf eens kijken of ze links of rechts lopen.
groet,



Huib Koel :cool:
Robbert
Berichten: 326
Lid geworden op: di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Verkeersregels

Bericht door Robbert »

Huib,

Dat ziet er erg indrukwekkend uit mag ik wel zeggen.
We zijn inderdaad niet binnen geweest omdat alles al gesloten was. We waren wat aan de late kant. Ik zal de foto laten zien aan mijn vriendin, ze zal zeker verrast zijn. Als ik een keer in de buurt ben dan ga ik zeker langs Biesboschcentrum Dordrecht.

Bedankt!

Groeten,

Robbert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Semrush [Bot] en 133 gasten