prijs van suiker

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:
Re: prijs van suiker

Bericht door Kees Overeem » do 28 aug 2003, 16:40

De Domino-suiker waar Piet het over heeft, ken ik.
Vorig jaar tikte ik 1200 kg op de kop en betaalde 60 eurocent per kilo, meerde tussenpersonen hadden er toen al aan verdiend.
Later hoorde ik dat het zwarte handel is,misschien gestolen in elk geval is er veel accijns ontdoken, voor minder dan 77 eurocent (NCWA, postbus 3367, 4800 DJ Breda) is in Nederland geen legale, zuivere kristalsuiker te koop.
Deze NCWA-suiker koop je inderdaad gewoon in kg-pakken bij de supermarkt.
Al eerder waarschuwde ik op deze plaats voor 'veegsuiker' , als het uit een bakkerij komt en er zit ook maar iets tarwebloem of ander zetmeel bij dan kost dat heel veel bijen het leven!!

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: prijs van suiker

Bericht door Piet Jager » do 28 aug 2003, 17:27

Cees,

Ook ik heb het via meerdere tussenpersonen 'gekregen'. Later ben ik de bron gewaar geworden en meer dan naam en adres weet ik ook niet. De eventuele zwarte handel baseer jij op 'horen zeggen' en/of op de prijsstelling, maar het zou evengoed van de Domeinen kunnen komen, waar het bij inschrijving aan de hoogste bieder wordt gegund. Verder weet ik daar niets van. Mogelijk komt het uit een overschot van de voorraad C-suiker!
Wel weet ik, dat als het zwarte handel of diefstal geweest zou zijn en die tussenpersonen daar weet van hadden, dat zij daar nooit mee in zee zouden zijn gegaan.

!Piet

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: prijs van suiker

Bericht door dickvanleeuwen » vr 29 aug 2003, 08:30

Jammer dat er niet meer racties komen op dit onderwerp. Ik wil er vanaf nu van uitgaan dat iedereen bij de Aldi koopt voor 0,77 eurocent? Piet, wij gaan een keertje samen het zwarte circuit in.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: prijs van suiker

Bericht door Hennie Peters » vr 29 aug 2003, 08:57

Dick,

Heb je uitgerekend hoeveel het kost om met je auto van Geldermalsen naar Putten en weer terug te rijden ?
Je hebt het over 160 km heen en terug, Als je kijkt naar de brandstof en afschrijvingskosten dan kun je het beter bij de Aldi kopen.
Ik zit met hetzelfde probleem, van Zevenaar naar Putten is ook 160 km heen en terug.
Het zou leuk zijn om gezamelijk iets te doen maar voor de distributie moeten we nog iets bedenken.

Hennie

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: prijs van suiker

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 29 aug 2003, 10:35

Wat doen jullie toch moeilijk. Suiker bestellen bij dat Domino-adres, suiker halen in Putten ......

Hebben jullie zoveel volken dat je zoveel suiker nodig hebt dat je de investeringskosten of benzinekosten eruit haalt? Koop het toch gewoon bij de Aldi. Ook al omdat de hoeveelheid suiker die je ieder jaar nodig hebt sterk wisselt en je bij de supermarkt precies de hoeveelheid haalt die je nodig hebt. Alles netjes verpakt per kg, dus geen geknoei met 25 kg zakken en een eventueel suikeroverschot omdat je teveel besteld hebt.

Een tip: ga of bel bij de Aldi eerst even naar de bedrijfsleider van de betreffende winkel. Hier in Den Haag gaan ze volgende week over op scankassa's en de caissières staan erop dat je al je boodschappen vanaf dat moment op de band zet (laten ze toch boodschappen in het wagentje staan dan worden ze ontslagen). En 50 of 100 kg op de band zetten en er weer afhalen is geen sinecure. Neem wel een rolletje plakband mee, de zakken zijn vrij zwak en scheuren snel.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: prijs van suiker

Bericht door Piet Jager » vr 29 aug 2003, 11:23

Suiker bestellen bij dat Domino-adres, suiker halen in Putten ......
Ik sta niet op hun lijst van importeurs! :wink:
Jammer dat er niet meer racties komen op dit onderwerp
Imkers en vissers hanteren vaak de stelregel: 'Horen, zien en zwijgen'

Als je niet ter zake kundig genoeg bent, kun je het beter bij genoemde supermarkten halen. Goedkoop blijkt achteraf nogal eens duurkoop te zijn. Niemand speelt voor Sinterklaas, behalve op 5 dec, maar ook dat moet zelfs worden betaald. Ook het spreekwoord: 'Door schade en schande word je wijs' doet hier opgeld. En ... voor een paar volken loont het de moeite niet!

!Piet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: prijs van suiker

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 aug 2003, 11:38

Dit jaar heb ik voor het eerst suiker besteld bij c1000 omdat de klub gezamelijk geen driehonder kg kon bestellen. Ik heb suiker ik zakken van 1½ kg voor 1.19 euro = 0.79 per kg. De chef heeft het voor mij klaar gezet en zelf aan de kassa gscand 1 zak maal ....
Was zo klaar wel van te voren besteld.
Geen gedoe! Zwarte Suiker. is slecht voor de bijen, teveel afvalstoffen:wink:
Hans

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: prijs van suiker

Bericht door Frans vanTongeren » vr 29 aug 2003, 13:01

Je kunt de suikerprijs van de VBBN ook vanuit een andere invalshoek bekijken.
We mogen blij zijn dat die club bestaat en dat ie 25 depots in den lande heeft uitstaan. Dat scheelt veel imkers reiskosten (30 cent per km al je toch aan het rekenen bent geslagen).
Imkers worden grijzer (en velen zelfs kaal) en het tillen gaat moeizamer. Veel van hen kiezen daarom niet voor 25 kg zakken en ook ik heb geen zin in dat gezeul. Bovendien moet je zo'n zak niet lang bewaren, want na een paar weken begint ie al in te dikken tot een blok beton;
Invertsuiker is per volk ongeveer 4,75 euro duurder dan 12 kilo suiker van 0,77 cent.
Daar heb ik 90 cans van laten brengen naar Joppe en hoop dat ik ze kwijt raak.
Je moet het probleem in ruim verband bekijken en uitrekenen dat die paar centen besparingsgeld voor Het Bijenhuis 'verzuring' oplevert.
Je moet die club wat gunnen en niet alleen aan jezelf denken.
(misschien krijg ik nu wat korting van Roel door deze VBBN-vriendelijke zoethouderij!)

jpronk
Berichten:21
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 17:33
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: prijs van suiker

Bericht door jpronk » vr 29 aug 2003, 14:20

Tot een paar jaar geleden stond het onderwerp 'suiker' steevast op de agenda bij de voorjaarsvergadering van onze subvereniging (West-Friesland). Als we in de loop van de vergadering aangekomen waren bij dit onderwerp, luidde altijd de conclusie dat je het beste je suiker kon halen bij de Aldi of Lidl supermarkt. Bij iedere vergadering offerden altijd diverse leden zich op om eens op zoek te gaan naar een mogelijkheid om nog goedkoper suiker in te kopen voor de hele vereniging. Helaas is uit dit zoekwerk nooit iets voortgekomen. Aldi en Lidl bleken altijd het goedkoopste te zijn.
Toendertijd was suiker bestellen bij de VBBN via de subvereniging natuurlijk ook mogelijk. Maar dat was toen bij onze subvereniging nog duurder dan de prijs die de VBBN hanteerde. Onze vereniging vond het namelijk nodig om ook nog eens te werken met opcenten, zodat zij er ook nog iets aan overhield. Inmiddels heeft men het opcentensysteem afgeschaft.
In het verleden heb ik één keer een zak van 25kg besteld via de VBBN. Het is gelijk bij die ene keer gebleven omdat ik het onpraktisch vond werken. Je moet namelijk in mei al bestellen terwijl je dan vaak nog niet het exacte aantal kilo's weet wat je nodig hebt. Daarnaast zijn de zakken zwaar om te tillen, moet je bij het oplossen van de suiker weer kilo's af gaan wegen om tot juiste verhoudingen te komen en blijkt de suiker tegen de tijd dat je hem wil gaan verwerken (door het lange bewaren) veranderd te zijn in één grote klomp.
Ik haalde dan ook tot twee jaar geleden altijd mijn suiker bij de Aldi. Vorig jaar is er een Lidl bij ons in het dorp gekomen en daarom haal ik het sindsdien daar. Das namelijk dichter bij huis (scheelt weer transportkosten) en de prijs is gelijk aan die van de Aldi. Een paar collega imkers die ik goed ken doen dit ook.

Joris

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: prijs van suiker

Bericht door dickvanleeuwen » vr 29 aug 2003, 18:26

Mijn suiker komt van de Golf supermarkt, 0,77 eurocent, nogmaals, verpakt per 10 zakken in stevig papier. Ik bestel, en het staat klaar in de winkelwagen. Ik zag dat het van GroenFortuin komt in Breda. Ik zal daar nog eens informeren of ze 25 kg verpakking hebben en of dat goedkoper is. Ik heb ook wel eens iemand gesproken die contact had met een supermarkt waar nogal eens een pak suiker sneuveld. Dat werd voor hem appart gehouden en zo spaarde hij heel wat kilo's bij elkaar. Hij betaalde voor die suiker 0,65 cent.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten