Bijenstal

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Wouter T
Berichten: 11
Lid geworden op: do 22 jan 2004, 18:46
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Bijenstal

Bericht door Wouter T »

Ik ga deze zomer een bijenstalletje neer zetten en vroeg mij af of ik speciaal rekening moet houden met dingen??? Hij komt aan de rant van een klein weiland te staan.
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Bijenstal

Bericht door Frans vanTongeren »

Hallo Wouter,
Surf naar: tips voor het bouwen van een bijenstal
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=162
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Bijenstal

Bericht door Wim Joosten »

Zorg voor een bijenkroeg: een plek in de buurt van de stal waar de bijen water kunnen halen.

De vliegopening van kast moet niet gericht op de weg zijn. Mensen kunnen er last van krijgen maar door het verkeer kan het ook veel bijen het leven kosten wanneer ze in en uitvliegen. Dit kan opgelost worden door er een schutting of een haag (2,5 m.) voor te plaatsen waardoor de bijen gedwongen worden om direct omhoog te gaan.
Bovendien bestaat de kans dat de overheid hiervoor voorschriften heeft: bijvoorbeeld kasten/korven meer dan 50 meter van de openbare weg plaatsen.
Natuurlijk moet je de kast zo plaatsen dat er geen mensen of dieren in de aan- en uitvliegroute komen.

Wellicht is het ook handig om rondom de stal ook wat windbeschutting te maken zodat bijen niet zoveel last van de wind zullen hebben bij het terugkomen. Vooral volbeladen bijen zullen dit waarderen.

Let erop bij het beplanten, dat er geen takken over de kast heen gaat hangen. Druppelende takken kunnen de (winter)rust in een kast verstoren.

Wanneer je wat agressievere bijen hebt, dan kan het zinvol zijn om kippen bij je stal te laten lopen. Zo raken de bijen gewend aan het drukke gedoe van de kippen en zullen niet zo snel iets anders gaan aanvallen wat toevallig in de buurt komt.


In een weiland? Denk eraan dat bijen agressief op paarden kunnen reageren. Ze hebben een hekel aan de geur van paarden en wanneer de paarden beginnen te galopperen kan het helemaal feest worden.

Plant vroege stuifmeelbronnen in de buurt van de stal (bijv. crocussen).
Sowieso is het planten van drachtplanten een goede zaak.





Met vriendelijke groet,
Wim
DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenstal

Bericht door DaanL »

Hallo Wouter,

ik ben op mijn 7e al begonnen met bijenhouden en heb op mijn 13e ook een bijenstalleTJE gemaakt. Wat jammer was dat die na 3 jaar veel te klein was......
hou daar dus rekening mee, je hebt nu misschien 2 volken, over een jaar misschien 5, en over drie jaar misschien wel 20.

Sucses,



Met vriendelijke groet,

Daan Ludwig
(Hoenderloo)
Wouter T
Berichten: 11
Lid geworden op: do 22 jan 2004, 18:46
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenstal

Bericht door Wouter T »

Bedankt voor alle goede tips.

Groet Wouter
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Bijenstal

Bericht door Wim Joosten »

Ik was met het archief bezig en kwam dit stukje nog tegen. Misschien een aanvulling voor Wouter voor een eventuele bijenkroeg.
Of anders voor degenen, die op dracht gaan en in een gebied komen waar de kans bestaat dat er gespoten gaat worden.

Onze raad aan de bijenhouders luidt : Wanneer gij met uwe bijen komt in eene streek, waar met Bordeauxsche pap of met Parijsch groen wordt bespoten, zorgt dan voor eene goed beschutte drinkplaats voor de bijen. Mengt, ten einde dezen dieren te leeren spoedig ds drankgelegenheid te vinden, gedurende de eerste dagen wat honig door het drinkwater. En laat op dat drinkwater wat strootjes, schijfjes kurk, veenmos of oude raten drijven, opdat de bijen daarop kunnen gaan zitten, en geen gevaar loopen te verdrinken. Wanneer men de bijen eene goede drinkgelegenheid verschaft, wordt het gevaar weggenomen, dat zij in droge tijden haren dorst zouden gaan lesschen met vergifthoudende vloeistoffen.
Wageningen, 2 Maart 1916.


Met vriendelijke groet,
Wim
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 168 gasten