Soortelijk gewicht van honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Soortelijk gewicht van honing

Bericht door Leo van der Heijden »

Weet iemand wat het soortelijk gewicht van honing is? Op het internet kwam ik de waarde "ongeveer 1,4" tegen. Dit vind ik nogal veel. Een potje van 370 ml zou dan 518 gram honing bevatten. De gangbare gedachte is dat dit ruim 450 gram is. Ik kom dan op een Soortelijk gewicht van ongeveer 1,2. Of is het soortelijk gewicht ook afhankelijk van het soort honing?[?]
Leo.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht van honing

Bericht door Hans van der Post. »

Meet 1 liter honing af en weeg dit dan heb je de uitkomst[:)]
1 liter water = 1 kg
Hans.
Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht van honing

Bericht door Jan Kruit »

Tijdens het afvullen van ca. 2000 potjes voor een kerstpakket heb ik een aantal potjes van 370 ml. gewogen.
Het blijkt inderdaad geen 450 gram maar ca. 475 gram te bevatten.
Dit is tot aan de vulring in het glas gevuld.
De waarheid ligt dus ergens tussen het s.g. van 1.2 en 1.4

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht van honing

Bericht door Piet Jager »

Het s.g. van honing is afhankelijk van haar watergehalte en de temperatuur.
Hoe minder vocht, hoe hoger het s.g.

Schotman zegt daarvan:
'Alle beschikbare gegevens samengenomen en alle drachtbronnen bijeen gerekend, kan men in het algemeen zeggen, dat honing bij een watergehalte van 22% bij 20 graden C een s.g. heeft van 1.398'

Onze Nederlandse honingpotten en ook de doorsnee hakpotten hebben een practische vulinhoud(= niet boordevol) van 350 ml = 350 gram water van 4 graden C.

De inhoud van een goed gevuld potje honing weegt doorgaans 350 x 1,398(s.g. honing) = ca 489 gram.

Iets minder goed gevuld is toch altijd nog ruim 450 gram en daar staat ook het etiket meestal borg voor.

Conclusie: het s.g. van goede viscose honing is ca 1,4
Dit komt tevens goed overeen met een 10-liters emmer van 14 kg honing (= 10.000 x 1,4 = 14.000 gram = 14 kg).

Meten is weten, gissen is missen.
Meet en weeg maar na!

!Piet
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht van honing

Bericht door Els Kleijnendorst »

Leo,
het soortelijk gewicht van diverse honingen verschillen inderdaad. Toen ik nog niet zo lang imkerde viel het mij op dat ik uit een vol aftapvat minder potjes kon vullen dan qua gewicht moest kunnen. Ben toen aan het wegen geslagen van precies tot de flensrand gevulde potjes. (Ja, Piet, meten is weten).En aangezien het juist een goed honingjaar betrof heb ik dat wegen met de volgende honingen van dat jaar (5 totaal) ook uitgevoerd. En wat bleek? De inhoud van een pot voorjaarshoning was 465 gram, en naarmate het seizoen vorderde ging er, wat gewicht betreft, meer honing in de potjes. De 'zwaarste'
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht van honing

Bericht door wilde »

P.s. Albert, snap je nu waarom ik verkoop per emmer veel ludieker vind?
Ja, ik ken het 'probleem' ook wel. Ik verkocht ooit een zeer forse emmer (40 kg) honing aan een collega in de buurt en kreeg van de koper achteraf het commentaar, dat het gewicht misschien niet juist was. Hij dacht er 80 potjes mee te kunnen vullen en had braaf tot de flensrand gevuld, zoals wij dat geleerd hebben van de honingkeurmeesters. Hij kwam maar tot 78 stuks of zoiets.

Het was een zeer goede honing, dus met een hoog suikergehalte en dus een hoog soortelijk gewicht. Als je dan ook je potten nog te ver vult heb je wat tekort. Hij heeft me denk ik nooit geheel geloofd in die verklaring, maar ik weet zeker dat het goed was. Ik geef meestal zelfs wat meer.

Dat geldt ook voor mijn zg. 450gr. potjes. Ik woog onlangs nog een pot na en er zat 500 gram in, terwijl je onder het gesloten deksel door nog ruim licht zag. Ik heb honing genoeg, dus ik hoef niet krenterig te zijn.

Ooit verkocht ik aan Turkse mannen honing in potten en vaten, die ze zelf meebrachten, maar dat doe ik niet meer. Een augurkenpot rook nog zuur en sloot niet goed af. Ook andere verpakkingen waren niet in orde. Ze kregen met het afwegen inderdaad niet veel meer dan het gewicht. Je kunt bij mij dus beter honing in potten van 450 gram kopen. Van de laatst door mij aangeboden vaten zijn er overigens 2 verkocht.

Gewicht/verpakking heeft ook alles met prijs te maken. Als je in grootverpakking verkoopt, moet het eigenlijk wel wat goedkoper.
Ik reken als volgt. Een pot van 450 gram (dus eigenlijk 500) kost bij mij € 3,--. Dat levert mij dus € 6,-- per kg op. De potten kosten echter ongeveer € 1,-- per 2 stuks. Netto (afgezien van alle andere kosten) heb ik dus maar € 5,-- per kg. Een prijs van € 4,-- per kg in een groot vat, vind ik daarom redelijk, omdat ik ook het werk van vullen en etiketten plakken niet heb.

Groetend, Albert
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht van honing

Bericht door Oude Essink »

Ik reken als volgt. Een pot van 450 gram (dus eigenlijk 500) kost bij mij € 3,--.
Hallo Albert: daar zijn jouw klanten goed mee af.
Op de honingmarkt zijn de prijzen knap gestegen; en als je in je kasboekje credit en debet naast elkaar zet, denk ik dat je niet rond komt met die prijs. Ik verkoop voor € 3,50 en die prijs wordt mij door beroeps niet in dank afgenomen: "marktbederf" heet dat.
Voor een hobyist vind ik die €3,50 wel mooi; toch zou het goed zijn de prijzen een beetje op elkaar af te stemmen.
Ik heb eens een artikel op het forum gezet: "De imker en zijn kosten"; maar kan het zo gauw niet terug vinden.
hennie oes

Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Soortelijk gewicht van honing

Bericht door Leo van der Heijden »

Alle mensen van het imkerforum, bedankt voor jullie reacties.
Het soortelijk gewicht van honing is dus ongeveer tussen de 1,25 en 1,4 afhankelijk van het soort honing en het vocht gehalte van deze honing. Nu heeft onze vereniging een partij potten op de kop kunnen tikken van 400 ml. Het idee was om hierin honing te verkopen met een gewicht van 500 gram. Maar 550 gram zou dus ook nog kunnen.[:o)] Nu maar hopen dat de klanten deze grotere pot willen hebben. [?]
met bijvriendelijke groet Leo.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 141 gasten