Beschadigde moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Beschadigde moer

Bericht door wilde »

Vorig jaar heb ik iets vreemds meegemaakt, dat ik niet eerder zag.
Bij het reizen naar de luzerne was er een volk warm gelopen: een dikke laag dode bijen op de bodem.
Deze kast had geen gaasbodem en ik meende dat het wel zou gaan, omdat het geen groot volk was. De reis (het gesloten zijn van het volk) duurde minder dan een uur. Dat was echter verkeerd ingeschat. Ik maakte een nieuwe inschattingsfout, want ik had de indruk dat het volk moerloos was (terwijl achteraf bleek dat het dat niet was). Het was een jonge (ongemerkte) moer, die net aan de leg was.
Omdat ik wilde opschieten (de dracht en het mooie weer waren aanstaande) heb ik het volkje op de nieuwe plek versterkt met een 6-raams volkje, ook met een jonge moer. Die laatste was gemerkt. Als er toch nog een moer zou zijn, dan zou er slechts 1 overblijven. Dan zoeken ze het immers zelf wel uit.

Toen ik een dag of 10 later ter controle opnieuw keek, vond ik een dop op het broed. Ik heb nog even gezocht naar de moer en die ook gevonden. Mijn nieuwe gemerkte moer was verdwenen en de andere jonge moer was dus steeds aanwezig geweest. De reden van de vervanging kan het uiterlijk van deze moer zijn geweest, maar misschien was dat ook het resultaat van niet goed bevallen bij de werksters van het toegevoegde 6-ramertje. De moer zag er werkelijk niet uit. Ze was aan alle kanten beschadigd. Van de vleugels en antennes waren slechts stompjes over.

Ik schaam mij diep [:I][:I][:I], maar heb mijn schroom overwonnen om dit verhaal te vertellen en het plaatje te tonen, dat erbij hoort. Allemaal terug te brengen op mijn inschattingsfouten, ongeduld en bemoeizucht. Het vreemde was dat de moer gewoon in het volk liep zonder problemen. Je zou toch verwachten dat ze in een inbalactie of iets dergelijks verloren zou gaan. Uiteraard wilden ze die beschadigde moer vervangen en ze hadden een dop aangemaakt, midden op de raat.

Heeft iemand een dergelijke beschadiging van de moer ook wel eens meegmaakt (of doe ik alleen zo stom)? Eerder heb ik wel eens gedeeltelijk afgebeten poten gezien bij een moer die niet wilde zwermen, maar antennes en vleugels kortwieken zag ik niet eerder.
Kan dit het gevolg zijn geweest van het warmlopen?
Albert

Afbeelding
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beschadigde moer

Bericht door Piet Jager »

Albert,

Van welke koninginnenteler zijn deze buckfastbijen (yellow blacktail)?
Zijn dit zuiver gepaarde buckfastbijen?


!Piet
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Beschadigde moer

Bericht door wilde »

Dit is een F1 Buckfast van de Ameland-lijn AM0025(X AM9985), dus een dochter van een raszuivere moer.
De raszuivere moer (juli 2002) heb ik nog en doet het goed. Ik heb er slechts 1 F1 van kunnen overwinteren. Dit jaar ga ik er nog eens wat van natelen, maar het iets beter proberen te plannen dan in 2003.
Groetend, Albert
kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Beschadigde moer

Bericht door kole.amj »

Albert,

Ik heb minder ervaring en inschattingsfouten zijn ook mij niet vreemd.
Ik ben wat minder resoluut en zou in dit geval gekozen hebben voor een constructie waarbij ik de 6-ramer in een 10-ramer geplaatst zou hebbeb.Deze 10 ramer zou ik bovenop de andere(mogelijk moerloze kast)
gezet hebben met een separator er tussen.In geval van moerlossheid
van de onderste bak is er een mogelijkheid van overvliegen naar de bak met koningin.Doen ze dat niet dan wordt wel de geur uitgewisseld en kan alsnog verenigd worden.
In mijn korte carriere heb ik het ieder jaar wel 1-3 keer meegemaakt dat volken zonder koningin introkken bij een volk met goede koningin
vaak stonden die volkjes (afleggers of zwermpjes) boven elkaar omdat ik zuinig was,op mijn manier,op de koninginnen.Ik realiseer mij wel dat zachte heelmeesters ook stinkende wonden kunnen maken.
Het uitwinteren verloopt bij ons tot op heden tot tevredenheid.Er
wordt volop geel stuifmeel gehaald en zo te ruiken ook al wat nektar?

Groet,
A-3

ps weet jij trouwens welke kleur het stuifmeel van Hondsdraf heeft?
Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Beschadigde moer

Bericht door Ria van den Berg »

Beste Albert,
Ben jij niet opgevoed met "wie werkt, maakt fouten" ?
Zo een toegetakelde moer heb ik nog nooit gezien, maar vorig jaar hadden wij één volk dat persé geen nieuwe moer wilde accepteren. We hebben het twee keer met een jonge moer geprobeerd, toen nog een keer met een oude en daarna steeds raampjes jong broed ingehangen. Maar niks lukte. Van een ander volk met een heel goede moer hadden we overgelarfd. Omdat ze twee jaar was, hebben we haar vervangen. Dat volk produceerde slecht deze zomer. Leen, die niet wist dat we dat hadden gedaan (en niet goed op de kastkaart had gekeken), vroeg me waarom we in hemelsnaam daarvan hadden nageteeld. Aan het eind van het seizoen bleek de nieuwe moer darrebroedig en ook dat volk is afgevoerd. Ik weet bijna zeker, dat we als we de oude hadden laten leven, het goed gebleven was.
De dop midden op de raat is natuurlijk een voor stille moerwisseling. Misschien heb je er van geleerd om volgende keer wat minder snel tot aktie over te gaan ?


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beschadigde moer

Bericht door Hennie Peters »

Eerder heb ik wel eens gedeeltelijk afgebeten poten gezien bij een moer die niet wilde zwermen, maar antennes en vleugels kortwieken zag ik niet eerder.
Kan dit het gevolg zijn geweest van het warmlopen?
Albert,

Je denkt dat dit het gevolg is van warmlopen. Dit lijkt mij toch onwaarschijnlijk. Als deze koningin haar antennes al kwijt was voor het verenigen dan was zij degene geweest die zou zijn afgestoken omdat ze de andere koningin niet kon ruiken.


groet,
Hennie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beschadigde moer

Bericht door Hans van der Post. »

Zo erg als op de foto van Albert heb ik het nog niet eerder gezien. Maar ik heb het ook wel eens bond gemaakt en altijd zoals Ria schreef:" perse jou eigen wil (jou gekozen moer) in een bijenvolk willen hebben. Dit gaat altijd fout als de bijen reageren zoal hieronder! Heb daar wat op gevonden ik laat een bijenvolk kiezen tussen twee of meer moeren. Ik leg in een moerkooitje, op een moerloos gemaakt volk, een jonge leggende moer zonder begeleidende bijen, en kijk! Loopt binnen een minuut een hele meute bijen al stertselend naar het kooitje dan is de zaak geklaard. Slaan ze geen acht op het kooitje met moer dan is dit ook "goed". Maar wordt het en sissende kluwen bijen die allemaal tegelijk in het kooitje willen om de daarin aanwezige moer een lesje te leren, is het niet verstandig om deze moer in dit volk in te voeren.
In andere gevallen de moer invoeren met een kooitje met een prop suikerdeeg tussen de ramen.
Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten