Schoonmaken honingslinger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Schoonmaken honingslinger

Bericht door Hennie Peters » za 20 mar 2004, 11:04

Een paar weken geleden heb ik een tweedehands honingslinger gekocht.
Omdat een schoonmaaktbeurt dringend nodig was heb ik de tuinslang erbij gepakt. Tijdens het uitlekken kwam er nog steeds bruin water uitlopen.
Hoe kan ik het beste deze laatste vuilresten verwijderen ?
Ik zit er zelf aan te denken om de volgende keer warm sodawater te gebruiken en daarna onder de douche met warm water na te spoelen.
Doe ik het dan grondig of heb ik het weer eens bij het verkeerde eind ( zoals gewoonlijk :-)



groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Schoonmaken honingslinger

Bericht door Hans van der Post. » za 20 mar 2004, 11:16

Het is de "korf" waar in de omgefelsde randen oude geoxideerde honing zit.
Met soda en/of heet water of/en een hogedruk spuit.
Hiermee krijg je de zaak schoon.
Hans.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Schoonmaken honingslinger

Bericht door Henk Klok » za 20 mar 2004, 12:39

Kan het zijn dat de as van de korf in een oud vetrestant draaide, en dat jij het vet ziet dat je losgeweekt hebt en met het water wegspoelt? Pas trouwens op dat je het kogeltje waar de as op draait niet met het water weggooit.

Groet,
Henk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Schoonmaken honingslinger

Bericht door wilde » za 20 mar 2004, 13:49

Hennie, ik had ooit een slinger die dat euvel ook had. Het was een slinger met vertinde binnenkant. De flensrand die Hans noemt, gaf een zeer smalle sleuf, waar je niet bij kon. Ik heb die hele sleuf dicht geschilderd, toen de slinger goed droog en schoon was, met autolak. Dat moest wel in 3 of 4 sessies, maar het ging uitsteklend. Het bleef ook goed zitten.

Mijn huidige slinger is geheel van roestvrij staal en heeft een wijdere flensrand. Daar kan dat dichtschilderen dus niet. Ik spoel na het slingeren eerst met koud water alle wasresten weg. Daarna maak ik met heet water de honingresten goed vloeibaar en spoel het geheel goed uit. De slinger zet ik, na uitdrogen met een theedoek, dan iets schuin neer met de bovenkant open om ver te drogen. Op de kant waar de restjes water komen dep ik met keukenpapier de zaak droog.

Albert

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Schoonmaken honingslinger

Bericht door Hennie Peters » za 20 mar 2004, 13:52

Henk, Welk kogeltje ? [:(]

Ik denk niet dat het vet is, of weet dat eigenlijk wel zeker. De korf heb ik er uitgehaald en schoongespoten met de tuinslang. Toen ik hem uit liet lekken druppelde er bruin water uit de randen. Deze randen zijn niet gefelst (of is het gefelsd) zoals Hans schreef maar geklonken. Het is een slinger die of erg oud is, of gemaakt door een oud baasje, (of allebei :-) omdat het hele ding nog is geklonken. Op de plaatsen waar dicht plaatmateriaal aansluit op geperforeerde plaat zit deze bruine drab. De platen overlappen ongeveer 15mm en daartussen is het dus moeilijk schoon te maken. Ik moet zelf maar eens een korf van RVS maken zonder overlappende delen.
Vanmiddag heb ik de korf met heet sodawater schoongemaakt en dat ging werkelijk erg goed. Daarna heb ik de douchekop er op gericht en een half uurtje laten spoelen. Ik denk dat de troep nu wel is opgelost.



groet,
Hennie

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Schoonmaken honingslinger

Bericht door Henk Klok » za 20 mar 2004, 14:07

Henk, Welk kogeltje ?
Mijn slinger heeft een naar het midden toe oplopende bodem, eindigend in een 'bus' waar de as van de korf in draait. De as heeft bij mij een holle onderkant, in de vorm van een halve bol, waarin een kogeltje past dat in de bus ligt. Bij het uithalen van mijn korf komt het kogeltje soms mee. Ik probeer er altijd goed op te letten dat, als het kogeltje met de korf mee mocht komen, het niet in de afvoer stuitert [xx(]

Henk

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Schoonmaken honingslinger

Bericht door Hennie Peters » za 20 mar 2004, 14:24

De as heeft bij mij een holle onderkant, in de vorm van een halve bol, waarin een kogeltje past dat in de bus ligt.
Henk,

Deze uitsparing aan het eind van de as ontbreekt bij mijn slinger.
Onderin mijn slinger zit een bronzen bus.
Ik had het droevige smoeltje bij mijn vorige opmerking dus weg kunnen laten

groet,
Hennie


P.S.

Ik heb gelijk de slinger maar even uitgeprobeerd. In september heb ik een honingkamer met elf volle ramen op de kast gezet omdat ik niet wist of het volk voldoende voer had. Hiervan heb ik vandaag 8 ramen geslingerd en gelijk 10 potten gevuld.
De smaak van de honing is niet mijn favoriet. Zou dit komen door een dracht die mij niet zo aanspreekt of omdat de honing vorig jaar niet onmiddelijk is geslingerd ?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Schoonmaken honingslinger

Bericht door Hans van der Post. » za 20 mar 2004, 21:14

Hennie Peters schreef:
De smaak van de honing is niet mijn favoriet. Zou dit komen door een dracht die mij niet zo aanspreekt of omdat de honing vorig jaar niet onmiddelijk is geslingerd ?
Ik denk zo dat je het bij het rechte eind hebt. Zal wel een gegiste honingsmaakje hebben. Hier en daar zullen wel open cellen zijn en of scheurtjes in de gedekselde cellen die ontstaan zijn bij het vervoer/afkloppen van de ramen.
Hans.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Schoonmaken honingslinger

Bericht door Hennie Peters » za 20 mar 2004, 21:47

Hans,

Het smaakt niet als gegiste honing. Helma herkent de smaak als die van de honing die wij eind vorig jaar van Ton Thissen hebben gekregen. Deze honing was een paar weken eerder geslingerd. Ik bedoel een paar weken voordat ik de 11 elf ramen van Ton kreeg om op mijn volk te plaatsen.
Omdat de twee soorten honing ongeveer hetzelfde smaken, en ook uit dezelfde stal komen, dacht ik dat het aan de drachtplant kon liggen.
De honing is vrij donker, proeft in eerste instantie bitter, de nasmaak is wel goed.

Ken jij najaarshoning die aan die eigenschappen voldoet ?

groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 151 gasten