honingkamer plaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
honingkamer plaatsen

Bericht door heidecap » ma 29 mar 2004, 21:16

Hallo collega imkers !

Vandaag was het een komen en gaan van bijen bij mijn kast.
Ik vraag me dan ook af wanneer ik het best mijn honingkamer kan plaatsen. Ik besef me goed dat dit afhankelijk is van de plaatselijke dracht, maar hier begint het koolzaad al te bloeien. Moet ik nog even 2 weken niets doen of zouden de bijen al snel met (overtollige) nectar kunnen binnekomen ?
Verder heb ik dan ook snel de laatste hand gelegd aan het schilderen van 2 nieuwe kasten. Deze keer worden ze blauw zoals op de benedenstaande foto's te zien.
Is er misschien ook iemand die het bewuste foutje in de 2e foto kan ontdekken ?

Afbeeldingfoto's staan op de server van Thomas
Afbeelding
Groeten, Thomas

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door Henk Klok » ma 29 mar 2004, 21:58

Thomas,

1- Bij een eerste contr´le van een volk zou je de HK nu wel kunnen plaatsen.

2- Je doelt zeker op de inkeping op de vliegplank?
Toen ik mijn eerste kasten maakte heb ik de vlieplanken ook met de inkeping naar boven bevestigd. Ik ging ervanuit dat het bedoeld was om, als je de kast dicht gemaakt had je de inkeping kon gebruiken om hem daarmee makkelijker te kunnen openen. Op foto's van het bijenhuis dacht ik ook te zien dat de planken met de inkeping naar boven bevestigd waren.
Het is mij eigenlijk nog steeds niet helemaal duidelijk wat het doel is. Om bij reizen de band strakker tegen de kast aan te krijgen is mij verteld. Lijkt me niet.
Waarom is het een bewust foutje?


groet,
Henk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door Hans van der Post. » ma 29 mar 2004, 22:01

Dag Collega. Wil je nog wat weten van die vastgeroeste, in jou ogen, oude knar? :D
Ik ken je omgeving niet maar dat er nu al koolzaadvelden in bloei komen lijkt me rijkelijke vroeg.
Ik denk, nu ik zondag vluchtig in mijn volken heb gekeken, het nog wat vroeg is voor een honingkamer. Zou in de loop van deze week twee kantramen met voedsel er uithalen en dan tussen het laatste raam broed, links en rechts, en het raam voedsel/stuifmeel een uitgebouwd/kunstraat raam hangen. Niet en verder het broednest niet verstoren door daar raten in te hangen!
Hans.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door Frans vanTongeren » ma 29 mar 2004, 22:10

De inkeping aan de vliegplank moet aan de buiten-/onderzijde zitten. en wel zo dat als de vliegplank dichtgeslagen wordt, de inbuiging aan de buitenzijde van de kast te zien is.
De z.g. vliegplankschroefhaak kan vervolgens heel listig vastgeklemd worden op deze inbuiging.
Moeilijk he....!
(De vliegplank van Thomas had de inbuiging dus aan de onderzijde van de plank moeten hebben.)

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door heidecap » ma 29 mar 2004, 22:15

Hallo Henk, je hebt het bewsute foutje snel ontdekt.
De inkeping schijn inderdaad bedoeld te zijn voor de reisriemen.
De riemen kunnen dan schijnbaar minder gemakkelijk wegglijden.
Tijdens mijn 1e reis gebruikte ik naast een band voor de vliegopening echter enkel breed plakband om de omgeklapte vliegplank enigszinds vast te maken. Dit was meer dan voldoende. Het praktische nut van de inkeping ontgaat mij volkomen.
Vorig jaar toen ik met imkeren begon dacht ik dat de inkeping bedoeld was ter orientatie voor de bijen : het middelpunt van de aanvliegroute...
Hoe dan ook : al timmer ik 1000 kasten, bij mij blijft de inkeping aan de bovenkant. Daarnast vind ik het ook nog eens sierlijker ...

Thomas

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door heidecap » ma 29 mar 2004, 22:19

Frans ik had jouw reaktie over een schroefhaak bij het plaatsen van mijn antwoord nog niet gelezen. Dit verklaart wel een hoop extra, maar naast het feit dat ik zo'n ding niet heb doet het mijn standpunt niet wijzigen.

Thomas

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door Frans vanTongeren » ma 29 mar 2004, 22:21

Thomas, je bent helemaal de weg kwijt.
Die inkeping voor de reisriemen, zijn die sleufjes aan de onderzijde van de bodem.
(of ben ik nu de weg kwijt)

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door heidecap » ma 29 mar 2004, 22:24

Dag, Hans,

bedankt voor jouw praktische tips. Ik ga zeker kijken of dit bij mij aan de orde is !!!
Bij mij zijn er geen koolzaadvelden, maar het koolzaad begint hier op de dijk al wel te bloeien. Nog niet in alle hevigheid maar wel al behoorlijk. Veel verstand van nectar heb ik niet, maar ik kan me voorstellen dat er een aantal warme dagen nodig zijn alvorens het koolzaad begint te "honingen" ??

Groeten, Thomas

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door heidecap » ma 29 mar 2004, 22:29

Frans, je kon wel eens gelijk hebben. Met dien verstande dat ik mijn reisriemen vorig jaar wellicht FOUT heb bevestigd. En dat ik i.p.v. een (daar komt ie) "vliegplantschroefhaak" een "plakbandje" heb gebruikt ...

Thomas

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door Henk Klok » di 30 mar 2004, 08:32

Hoe ziet zo'n vliegplankschroefhaak eruit, en waar wordt die dan aan vastgeschroefd?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten