honingkamer plaatsen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: honingkamer plaatsen

Bericht door Frans vanTongeren » di 30 mar 2004, 09:14

Die vliegplankschroefhaak wordt bevestigd in de BK die op de bodem staat.
Hij ziet er uit als een staafje in een traptredevorm:
van boven naar beneden..
- horizontaal(van je af) met schroefdraad voor in de BK
- stukje verticaal
- horizontaal(naar je toe) met een soort vleugeltje eraan om die te kunnen draaien en daardoor klem te kunnen zetten op de uitgespaarde 'boog' in de vliegplank.
-
Afbeelding
foto: Hans v.d.P.
-De foto van Hans is afgedrukt 'op ware grootte'
Er zijn twee maten. De foto van Hans is voor een vliegplank zonder curve en een wat kleinere is voor een vliegplank ......... met (heel goed) curve !
De haken kosten 0,60 euro per stuk.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door Piet Jager » di 30 mar 2004, 13:20

Thomas,

1.Insecten hebben over het algemeen een hekel aan blauw!

2. De uitsparing op de vliegplank moet aan de onderkant.
Bij het sluiten van de kast valt het vleugeltje van de vliegplankschroefhaak precies in de uitsparing, zodat deze bij het reizen niet kan beschadigen/verbuigen/etc. De schroefhaak kan nu verder in het front van de kast worden gedraaid, waardoor ze minder ver uitsteekt en dus minder kwetsbaar is. Ook knijpt de schroefhaak door het wat conisch toelopen van de uitsparing in de vliegplank beter aan. Dus geen kwetsbare uitstekende delen en een onder druk bevestigde sluiting van de vliegplank.

!Piet

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door Frans vanTongeren » di 30 mar 2004, 17:09

Beste Piet..., hoe gaat het met je leesbril ?

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door Piet Jager » di 30 mar 2004, 17:57

Beste FRans,

Ik 'zag' dat jullie beiden de weg wellicht kwijt waren.
Een enigszins andere formulering doet soms wonderen.

Vandaar!

!Piet

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door heidecap » di 30 mar 2004, 18:27

Hans, hierbij een foto van het koolzaad waar ik het over had :

Afbeelding
Piet, je laat me schrikken met je woorden dat bijen niet van blauw houden. Voordeel is dat ze m'n kast niet ondersmeren met propolis.
Zou een andere kleur vliegplank een afdoende oplossing zijn ?
Groeten, Thomas

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door Piet Jager » di 30 mar 2004, 18:56

Thomas,

Toeval of niet?
Van mijn 11 ingewinterde volken, zat er eentje in een blauwe spaarkast. 9 volken zijn prima uitgewinterd en 1 volk erg klein (nosema) Het volk in de blauwe spaarkast was 15 maart spoorloos verdween, terwijl er nog volle ramen met verzegeld voer aanwezig waren. Zelf denk ik dat de kleur in dit geval niet de schuldige is.

In Staphorst gebruikte de veelal agrarische bevolking eerder veel blauw. Dat had ook te maken met een mindere aantrekkingskracht van insecten.

!Piet

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door wilde » di 30 mar 2004, 20:15

Piet, mijn blauwe kast is de sterkste van mijn stand. Ik gebruik blauw al jaren en merk niets van aversie tegen die kleur. De meeste kasten bij mij zijn groen (de bijen schijnen dat als geel te zien). Er tussenin staan enkele met een witte en enkele met een blauwe voorkant. Dat doe ik om het vervliegen wat te verminderen. Het werkt prima.
Groetend, Albert

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door Piet Jager » di 30 mar 2004, 20:51

Albert,

't Zij zo! Maar de bijen hebben die blauwe kast niet zelf uitgekozen. Jij hebt ze er daarin gehuisvest. Het volk blijft een tijdlang nestgebonden. Het volk, de kast, de kleur en de imker zijn een tijdlang tot elkaar veroordeeld. Misschien wil het volk de blauwe kast weer zo snel mogelijk verlaten en doet ze het daarom zo goed [;)]

Zelf denk ik dat het voor onze gedomesticeerde bijen niet veel uitmaakt. Ik schreef ook niet dat bijen er een hekel aan hadden, maar dat insecten er een hekel aan hebben en dat is vrijwel algemeen bekend. Misschien omdat blauw een koele kleur is?

Tijdens de koolzaaddracht eerder bij ons in de Flevopolder had ik een knalgele auto en later een blauwe auto. De gele auto trok aanmerkelijk meer insecten aan en dat kon je bij het schoonmaken altijd goed vernemen.

!Piet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: honingkamer plaatsen

Bericht door Hans van der Post. » di 30 mar 2004, 22:06

heidecap schreef:
Hans, hierbij een foto van het koolzaad waar ik het over had:
Piet, je laat me schrikken met je woorden dat bijen niet van blauw houden. Voordeel is dat ze m'n kast niet ondersmeren met propolis.
Zou een andere kleur vliegplank een afdoende oplossing zijn?
Groeten, Thomas
Nou Thomas ik zou mijn vliegplanken gewoon blauw, blauw laten niet allemaal maar bv in volgorde geel, wit, blauw vervolgens weer geel, wit en blauw. Nooit iets gemerkt dat bijen blauw zouden mijden. Het nu net welke kleur blauw! Heel veel bloemen zijn blauw die blauwe kleur straalt ultraviolet terug wat bijen (insecten)nog "beter" zien dan geel!
Koolzaad; heb je wel een voorstelling van hoeveel planten een bijenvolk nodig heeft om een overschot = wat jij uit de honingkamer wilt slingeren, moet kunnen bevliegen?
Vier volken kunnen in goede omstandigheden = goed vliegweer op 1 Ha = twee voetbalvelden de honingkamer vullen.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten