Bijenmarkt Etten-Leur / Driebergen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bijenmarkt Etten-Leur / Driebergen

Bericht door Piet Jager »

Zaterdag 27 maart j.l was de bijenmarkt te Etten-Leur.
Volgens mijn zegsman was de aanvoer in totaal 7 volken, die allemaal door 1 handelaar zijn opgekocht.

Wie kan er iets meer over vertellen.
Aantal grote volken (10 ramers) /aantal kleine volken (6 ramers) / prijzen / de vraag / het aanbod?

Aanstaande zaterdag 10 april is er de bijenmarkt in Driebergen.
Altijd een prettige markt met veel bezoekers en niet alleen bijen, maar ook aanverwante zaken. Voor wie nog bijenvolken moet hebben of wil verkopen, is dit een uitstekende aangelegenheid.

!Piet
Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Etten-Leur / Driebergen

Bericht door Imkerij Westland »

Piet,
Wat ik merk bij aankoop en hoor wat er gevraagd wordt, liggen de prijzen op hetzelfde niveau als vorig jaar. Toch hebben meer volken de winter goed doorstaan en is de prijs in vergelijking met vorig jaar aan de hoge kant. Wat is hoog hoor ik Hennie als zeggen, we hebben zulke discussies vaker gehad over honing en we moeten toch concluderen dat wij Nederlandse imkers met zowel de volken verkoop, verhuur prijzen alsook honing verkoop aan de lage kant zitten.
gr
Maarten
Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Etten-Leur / Driebergen

Bericht door Imkerij Westland »

Piet,
Ik weet dat je van plan was om naar Driebergen te gaan maar ik heb je waarschijnlijk gemist (Henk K., Hans P. en Henk N. wel gesproken).

De aanvoer van het aantal volken was zeer slecht te noemen en de prijs hoog. Ik heb een aantal 6-ramers gezien voor € 80,- to € 100,-.
Voor die prijs mag je bij mij een 10-ramer komen halen.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Etten-Leur / Driebergen

Bericht door Piet Jager »

Maarten,

'k Ben van 09.15 tot 11.15 uur op de markt in Driebergen geweest. Tussendoor echter bij dhr. Piet Beens thuis even koffie gedronken en 'bij'-praten.

Jij bent aardig op de hoogte van de gang van zaken, zowel in Etten-Leur als in Driebergen. Als je nog volken te koop hebt? Ongeveer half maart zocht er nog 'iemand' 200 volken.

Groet, !Piet
Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bijenmarkt Etten-Leur / Driebergen

Bericht door Imkerij Westland »

Piet,

De gevraagde 200 volken kon ik uiteraard niet leveren maar Harmen heeft er 50 bij me kunnen kopen. Het is een zeer uitdagend project waar ze in Wageningen mee aan de gang gaan en ik hoop dat Harmen op het Forum eens een artikel aan dit baanbrekend werk wil gaan wijden.
Ik kan even de link naar hun website niet vinden maar de strekking van het verhaal is dat ze bijen willen inzetten om op genetische gemod. struiken nectar te verzamelen. De genetische eigenschap die aan de plant is toegevoegd is het produceren van een bepaald protein wat uiteindelijk in medicamenten verwerkt kan worden om o.m. kanker te bestrijden. Dit proces schijnt veel goedkoper te zijn dan het winnen van de proteïne bij gemodif. koeien (Herman ?) en/of schapen (Dolly)daar melk van nature al van meerdere soorten proteïne is voorzien. Volledigheids halve moet ik melden dat alles in een gecontroleerde omgeving plaatsvindt om vervuiling van de nectar te voorkomen en ik neem aan; fauna vervalsing te voorkomen.

Hierbij de link: http://www.rnw.nl/science/html/bees990604.html
Ook boeiend: http://www.bfactory.nl
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], Hans van der Post., Marije_en_Bas en 151 gasten