Inhangen en verhangen van broedramen in broedkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Inhangen en verhangen van broedramen in broedkamer

Bericht door Lammert van Beek » do 22 apr 2004, 10:13

Een collega imker vertelde mij verleden week een verhaal over het inhangen en verhangen van (nieuwe) broedramen in de broedkamer, waarvan ik nog nooit eerder had gehoord of gelezen. Toch houd ik al zo'n veertig jaar bijen.

Hij merkt al zijn nieuwe boedramen aan één zijde, b.v op het verticale latje aan de voorzijde van het broedraam, dat zich in de broedkamer aan de voorzijde van de kast bevindt. Zo zorgt hij ervoor dat alle broedramen, ook nadat deze tijdelijk elders buiten de kast zijn bewaard, altijd met dezelfde zijde naar voren in de broedkamer terug worden geplaatst.

Ik weet dat je uitgebouwde ramen niet onderste boven in de kast moet plaatsen, omdat de cellen in de raten niet horizontaal zijn uitgebouwd, maar onder een kleine hoek schuin omhoog.

Maar gaat het ook zover dat bijen iets zouden hebben tegen "achterste voren" geplaatste ramen?
Wie kan mij hierover meer informatie geven?

Lammert van Beek

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Inhangen en verhangen van broedramen in broedkamer

Bericht door Hans van der Post. » do 22 apr 2004, 19:09

Ja Lammert dit is zo. Een bijenvolk heeft een voor- en achterkant. Je verstoord de zaak als je de ramen de voor- en achterkant verwisseld. Aan de voorkant is het hoekje voedsel aan de bovenkant van het raam duidelijk kleiner dan aan de achterkant. Het werd vroeger -voor 40 jaar- wel gebruikt om het volk te verstoren om het zwermen later te doen plaats vinden. (is afgekeken van de korfimkers)
Hans.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Inhangen en verhangen van broedramen in broedkamer

Bericht door Hennie Peters » do 22 apr 2004, 19:44

Hans,

Dit is toch maar een tijdelijke verstoring ?

Ik heb vandaag een paar ramen omgedraaid die maar aan een kant waren uitgebouwd. Door de nog niet uitgebouwde kant naar het broednest toe te keren hoop ik dat ze er wat sneller werk van maken om dit ook af te bouwen. Er zat nog geen verzegelde honing in en ook nog geen broed.

Zoals jij het beschrijft is het dus alleen een kwestie van inhoud van de cellen. Markeren van de ramen zou dus niet nodig hoeven zijn als je bij het terughangen let op de indeling van broed en verzegelde honing.
Of begrijp ik het verkeerd ?



groet,
Hennie

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Inhangen en verhangen van broedramen in broedkamer

Bericht door heidecap » do 22 apr 2004, 22:08

Hennie, van een oud medewerker van PPO-bijen hoorde ik dat je voor wat betreft het verhangen niet al te precies hoeft te zijn.
Het enige wat echt belangrijk is dat de verhangen raampjes contact met het broednest blijven houden.
Vanwege de overgang van e e n 11 raams Segebergerkast naar 2 broedkamers Spaarkast heb ik zelfs 1 raampje broed uit de onderbak verplaatst naar de bovenbak.
De bijen doen het uitstekend !

Groeten, Thomas

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Inhangen en verhangen van broedramen in broedkamer

Bericht door Hennie Peters » do 22 apr 2004, 22:46

Thomas,

Volgens mij is de rode draad in het verhaal het omdraaien an raampjes, dus het op de zelfde plaats laten hangen en de beide zijden van het raampje omwisselen. Verplaatsen van de ene naar de andere bak doe ik eigenlijk alleen als ik er een hele bak nieuwe kunstraat opzet. Dan is het ook wel heel zeker dat je de rust verstoort. Maar om het snel uitbouwen van een nieuwe bak te forceren m.i. noodzakelijk.


groet,
Hennie

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Inhangen en verhangen van broedramen in broedkamer

Bericht door heidecap » do 22 apr 2004, 23:01

Hennie, de rode draad had ik best wel te pakken, maar ik probeerde in mijn antwoord ook duidelijk te maken dat het dus niet uitmaakt dat de raampjes gedraaid worden. Hierbij zal er best wel sprake zijn van enige verstoring. Maar ja, elke inspectie is een verstoring.
Ikzelf geloof niet zo in die verstoringen. Het volk waarin ik tot nu toe nog het meest gerommeld heb doet het 't best.
En waar hebben we het eigenlijk over : een paar minuten verhoogde activiteit per week. Ik gelooof niet dat de bijen daar slechter van worden. Misschien wel iets steeklustiger.
De systematiek waar Hans het over heeft is op zich heel begrijpelijk en vooral ook interressant om te horen. Maar het lijkt mij geen kwaad te kunnen om bij een goed volk het raam om te draaien. En dan hebben we het niet over de hele boel door mekaar hutselen. Vergelijk het is met het bedje van een baby. Als je dit een meter verplaatst slaapt hij er niet slechter om en z'n flesje krijgt ie toch wel!

Verder schrijf je :
"Verplaatsen van de ene naar de andere bak doe ik eigenlijk alleen als ik er een hele bak nieuwe kunstraat opzet. Dan is het ook wel heel zeker dat je de rust verstoort. Maar om het snel uitbouwen van een nieuwe bak te forceren m.i. noodzakelijk."

Mijn (broze) ervaring is totaal anders : als het volk groot genoeg is beginnen ze bij het aanbieden van kunstraat als gekken te bouwen. De moer springt bij de eerste de beste gelegenheid op de amper uitgebouwde ramen en begint als een gek te leggen.


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Inhangen en verhangen van broedramen in broedkamer

Bericht door Hans van der Post. » vr 23 apr 2004, 00:18

Hennie Peters schreef:
Hans, Dit is toch maar een tijdelijke verstoring ?
Zoals jij het beschrijft is het dus alleen een kwestie van inhoud van de cellen. Markeren van de ramen zou dus niet nodig hoeven zijn als je bij het terughangen let op de indeling van broed en verzegelde honing. Of begrijp ik het verkeerd? groet,Hennie
Dit laaste heb je goed Hennie de indeling van het broednest en de plaats van de honing.
Natuurlijk is de verdraaing van ramen (verstoring) tijdelijk. De bijen zullen dit weer ongedaan maken na een paar weken is dit niet meer te zien. Dan heb ik het over het broednest niet over de kantramen als die aan een kant nog niet goed zijn uitgebouwd. Je draait die om voor een goed uitbouw en geeft geen storing.
Overgens rommelen in een bijevolk geeft altijd storing de moer is van haar plek gelopen en van de leg. Maar dat weet pbo bijen niet. Een beginnend imker moet rommelen in zijn bijenvolken daar leert hij van, Thomas.
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten