Een vlieger met vreemde eieren ...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door heidecap » za 24 apr 2004, 23:29

1 van mijn volkjes doet het niet zo goed. Het heeft momenteel slechts 4 ramen broed, hoewel er wel redelijk veel bijen zijn.
Ik wil een vlieger maken om het volk te kunnen splitsen en de moer vooralsnog te houden totdat de nieuwe moer aan de leg is.
Omdat de moer het slecht doet wil ik eitjes van een ander volk in de te verplaatsen broedbak inhangen.
Vandaag heb ik de moer in de onderbak gedaan met een moerrooster tussen de bakken. Op koninginnedag wil ik de 2 bakken splitsen en eitjes van een goede moer inhangen, aannemende dat de bijen de voorkeur geven aan eitjes boven larfjes van 3 dagen oud.
Weet iemand of dit zomaar ongestraft kan en zijn er wellicht nog
dingen waarop ik extra moet letten ?


Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door Hans van der Post. » zo 25 apr 2004, 11:13

Je kan het volkje waarin doppen aangezet moeten worden de vliegbijen beter laten behouden je krijg er grotere moeren van. Dus de oude moer met bak verplaatsen.
Neem aan dat er in de bak waar waar doppen moeten worden aangezet ook jonge bijen zitten/komen anders krijg je nog kleine moeren.
Natuurlijk moet de bak waarin de eieren komen openbroed vrij zijn. Anders gaan de bijen op het eigen broed doppen aanzetten.
Hans.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door heidecap » zo 25 apr 2004, 22:18

Hans, bedankt voor jouw kundige antwoord.
Ik ben weer even verzekerd van een goede start en kan zo gewoon
doorrommelen.
Het blijft echter een raadsel waarom dit volkje slechts vier raampjes met broed heeft, alwaar mijn gekochte Buckfastvolkje de pan uit rijst. Ook mijn buurman imker heeft het niet gemakkelijk.
Op slechts 1 van zijn 3 volken kon hij vorige week zaterdag een honingkamer plaatsen. De andere 2 volken vliegen nauwelijks en zullen ook wel weinig broed hebben. Van 1 van zijn volken weet ik zeker dat varroa de boosdoener is. Bijen met veschrompelde vleugels lopen voor de kast en 2 weken egleden zag ik al een bij voor de kast met een mijt op de rug. Volgens mij is dit volk totaal verloren. Hopelijk hebben de overige volken op de stal niet al te veel last van dit volk.
Het volkje waarvan ik een vlieger wil maken is nagenoeg mijtenvrij. Ik volsta daarom met de darrenraatmethode. Als mijn bijen er erger aan toe zouden zijn zou ik ze acuut behandelen met oxaalzuur (bij kunstzwerm) of mierezuur.

Thomas

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door Leo van der Heijden » di 27 apr 2004, 00:43

Thomas,
Een vlieger maken van een volk met slechts 4 ramen broed is gedoemd te mislukken. Voor het maken van een vlieger heb je een groot volk nodig dat minstens 20 ramen bezet en 12 tot 15 ramen broed heeft. Een volk met 4 ramen broed is al bijna niets. Als je dat ook nog eens gaat splitsen hou je twee keer niets over. Geef het volk de tijd. Waarschijnlijk heeft het last van een ziekte (bv. nosema) en sterven bijen sneller af waardoor ze niet meer broed kunnen verzorgen. Met het mooier worden van het weer gaat het steeds beter en over een maand kan het volk ineens hard gaan groeien. Dan is het pas tijd om actie te ondernemen. Ik heb dit in het verleden verschillende keren meegemaakt met volken die in het voorafgaande jaar in de bestuiving dienst hadden gedaan. Mocht het volk over een maand nog niet willen groeien terwijl het voldoende voer heeft ruim het dan op. Het is anders een besmettingsbron voor je andere volken.
Groeten Leo.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door wilde » di 27 apr 2004, 10:11

Ik ben weer even verzekerd van een goede start en kan zo gewoon doorrommelen.
Dat 'verzekerd zijn' en 'doorrommelen' zijn begrippen die niet bij elkaar passen. Je conclusie dat het volk het niet goed doet is juist, de waarneming dat er veel bijen zijn kan echter niet op absolute juistheid berusten, maar is jouw interpretatie van wat je ziet. Als er nu echt veel bijen zijn, waren er eerder 12 tot 14 ramen broed. Dat zal echt niet het geval zijn geweest. De 2 broedkamers moeten echt propvol bijen zitten om een vlieger te kunnen maken. Voor een vlieger heb je bovendien uitsluitend uitgebouwde ramen nodig. Die zal je als beginnend imker ook niet op voorraad hebben denk ik.

De remedie van een vlieger maken lijkt nergens op. Leo heeft 100% gelijk: dit is gedoemd te mislukken. Begin er dus niet aan.
Ook een veger maken heeft straks geen zin. Bij dergelijke volken knijp ik alleen de moer dood, breek na 9 dagen alle doppen weg en geef ze dan een rijpe dop uit een pleegvolk. Een zustervolk van jouw volk bij mij op de stand doet het ook slecht. Ze hebben wel veel meer dan 4 ramen broed, maar ze schieten niet op, vermoedelijk door nosema. Met het mooie weer en veel vers stuifmeel verbetert het misschien wat. Vorige week hadden ze ook last van kalkbroed. Dat geeft aan dat ze wel willen, maar dat het nog niet lukt.
Albert

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door Hans van der Post. » di 27 apr 2004, 10:17

Leo van der Heijden schreef:
Thomas, Mocht het volk over een maand nog niet willen groeien terwijl het voldoende voer heeft ruim het dan op. Het is anders een besmettingsbron voor je andere volken.
Groeten Leo.
Mee oneens! Als een volk zich door de winter heeft gehaald is het niet ziek. Ik heb nog nooit een volk wat "ziek" zou zijn weggedaan. Om er achter te komen wat er aan de hand is: niets aandoen! Kijken en afwachten. Als het volk in deze grote darrenbroed gaat aan zetten en verzorgen is de moer niet meer wat de bijen van haar verwachten. Het volk is veel te klein om te zwermen. Als er darren rondlopen vind je op een dag een paar doppen. Nu dan weet je waarom het volk niet groeide. De bijen haden gelijk.
Nog even terug komend op mijn eerdere reactie; in een apidea kan je met een handvol bijen de moer ook goed parkeren.
Hans.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door wilde » di 27 apr 2004, 10:35

Nu dan weet je waarom het volk niet groeide. De bijen haden gelijk.
Hans, je vergeet dat dit al bekend is. Het volk had half april al een gesloten moerdop. Die heeft Thomas jammer genoeg verwijderd. Het volk wilde kennelijk een andere moer. Eén dop duidt op een wens tot een andere moer. Geef ze dan die ruimte of geef zelf een andere moer.
Groetend, Albert

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door heidecap » di 27 apr 2004, 21:28

Een pleegvolk heb ik niet. Ik wil mijn sterke volk immers niet verzwakken. Dus een andere moer van mezelf invoeren is geen optie.
Als ik alles zoals hierboven staat afweeg denk ik dat ik nog maar even geduld moet hebben.
Ik ben echter wel bang dat het volk meer doppen gaat aanzetten. Ik heb vorige week toch al behoorlijk darrenbroed gezien en er liepen ook al enkele darren in het volk.
Waarom zou ik derhalve wachten op een jonge moer van deze moer. Of kan een slecht moer wel een uitstekende jonge moer voortbrengen ? Men zegt toch immers niet voor niets dat je moet natelen van je beste volk. En nu ga ik dat van mijn slechtste volk doen. Zou het derhalve niet verstandig zijn het volk moerloos te maken, na 9 dagen doppen te breken en vervolgens een raam eitjes uit mijn beste volk in te hangen ?

al vast bedankt, Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door wilde » di 27 apr 2004, 21:47

Zou het derhalve niet verstandig zijn het volk moerloos te maken, na 9 dagen doppen te breken en vervolgens een raam eitjes uit mijn beste volk in te hangen ?
Dag Thomas, het volk heeft al 1 goede moerdop geproduceerd. Dat was vermoedelijk een vervangingsdop, omdat de moer ze niet bevalt om de een of andere reden. Uit vervangingsdoppen komen over het algemeen zeer goede moeren. Om te stellen dat je moet natelen van je beste volk, moet het wel over een aantal gaan. De beste van 2 is niet zo'n geslaagde keuzemogelijkheid denk ik. Dat er nu darren zijn is heel normaal. Bij mij lopen er volop darren in de volken, maar ik vermoed dat er nog geen doppen zijn.
Laat ze zelf een F2 moer aanmaken vanuit een zwerm- of vervangingsdop. Dan heb je vast een betere moer dan een redcelmoer. Die kun je in de loop van het seizoen altijd nog vervangen door een betere. Het volkje heeft vermoedelijk last van nosema (gehad). Dat kun je meestal ook zien aan de uitwerpselen op de buitenkant van de kast, want het gaat dikwijls samen met wat roer. Dat is niet weg met het aanbieden van een eitjesraam uit een ander volk. Het gaat vanzelf over bij goede dracht en goed weer.

Informeer bij jou in de buurt of er een Buckfastteler in de loop van mei een teeltserie opzet. Als je dan een bijna rijpe dop kunt krijgen zou je ook geholpen zijn. Dan moet je zijn data kennen en even terugrekenen (9 dagen eerder moerloos maken).

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Een vlieger met vreemde eieren ...

Bericht door Leo van der Heijden » di 27 apr 2004, 23:58

Hans van der Post schreef:
Mee oneens! Als een volk zich door de winter heeft gehaald is het niet ziek. Hans.
Beste Hans hier ben ik het niet mee eens. Een volk dat door de winter komt hoeft per definitie niet gezond te zijn. Nosema kan makkelijk in april de kop op steken waardoor de groei uit het volk gaat. Ook Tracheeën mijt en varoa zijn ziekten die in overwinterde volken aanwezig kunnen zijn. En dan heb ik het nog niet eens over Amerikaans vuilbroed. Hans dat je nog nooit een ziek volk hebt opgeruimd wil niet zeggen dat dit geen goede maatregel is om je stand gezonder te maken. Thomas je kan beter met twee gezonde volken verder gaan dan met een derde ziek volkje doormodderen met het gevaar dat je je gezonde volken hiermee besmet. Laat je het toch staan controleer het dan als laatste en ontsmet je gereedschap voordat je weer in je goede volken gaat werken. Leo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten