Is trespa geschikt voor kasten ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Is trespa geschikt voor kasten ?

Bericht door Hennie Peters » wo 30 jun 2004, 11:08

Ik heb de hand weten te leggen op een aantal stukken trespa met een witte afwerklaag. Kan iemand mij vertellen of dit materiaal geschikt is voor het maken van kasten ?
Omdat ik verwacht dat er in de winter condens zal vormen wilde ik er slechts een paar drieramers van maken.

Is dit wijs ?


groet,
Hennie

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Is trespa geschikt voor kasten ?

Bericht door Henk Klok » wo 30 jun 2004, 16:35

Dat is toch van dat spul dat ze als afdekplaten gebruiken?
Lijkt me niet te ademen, en dus veel condens op te leveren.
Groet,
Henk

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Is trespa geschikt voor kasten ?

Bericht door Hennie Peters » wo 30 jun 2004, 20:30

Hoi Henk,

Dit spul ademt zeker niet.
Het was ook niet de bedoeling er in te overwinteren. Ik dacht er drieramers van te maken die ik alleen in de zomerperiode gebruik. Zou het de warmte voldoende buitenhouden als ze in de zon staan ? De platen zijn dan wel wit en weerkaatsen een deel van de zonnestraling maar ik heb geen idee van de isolatiewaarde.

groet,
Hennie

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Is trespa geschikt voor kasten ?

Bericht door Æbe » vr 02 jul 2004, 20:40

waarom niet,ze zijnweer bestendig,
kunststof kasten van piepschuim ademen die dan wel?

Æ.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Is trespa geschikt voor kasten ?

Bericht door Hennie Peters » vr 02 jul 2004, 21:09

dag Æbe,

Ik denk dat door het piepschuim de isolatiewaarde zodanig gunstig is dat er geen condens aan de binnenkant van de kast komt. Als trespa de kast niet voldoende isoleert dan verwacht ik dat het water uit de kast zal gaan lopen. Ik had gehoopt dat er imkers zijn die ervaring hebben met trespa.
Ondertussen heb ik een zesramer gemaakt van 8mm triplex met een deksel van trespa. Op deze manier denk ik de weersinvloeden buiten de kast te houden en de bijen toch hun vertrouwde houten kastje te geven. Vanmiddag heb ik een volk dat nog maar net in een drieramer paste nar deze zesramer verhuisd.



groet,
Hennie

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Is trespa geschikt voor kasten ?

Bericht door Kees Overeem » zo 04 jul 2004, 20:35

Vanwege de geringe isolatiewaarde zou ik trespa geen goed materiaal vinden om een bijenkast van te maken, zeker niet in de zomer.
Er is een soort plaat die bestaat uit 2 lagen trespa en daartussen een paar cm van een sterk soort isolatiemateriaal, dat zou geschikter lijken.
Er is echter een ander probleem met trespa!
Vanwege het feit dat dit materiaal goed is schoon te houden, maar vooral omdat ik de beschikking had over het spul, heb ik alle dekplanken ervan gemaakt. Wat ik nooit had verwacht (omdat mijn daken super goed zijn geisoleerd) is dat trespa, als het aan een zijde warmer wordt (35 graden in het volk) aan die zijde veel meer gaat uitzetten en dus krom trekt.
Na een controle keer ik nu de plaat om, maar dat geeft wel veel krabwerk.
Maak je dus een hele kast ervan dan zou het kromtrekken voor grote problemen kunnen zorgen.

vr. groet

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Is trespa geschikt voor kasten ?

Bericht door Hennie Peters » ma 05 jul 2004, 07:51

bedankt Kees,

Niet doen dus. Ik zal het gebruik van trespa beperken tot de deksels. Daarvoor lijkt het me bijzonder geschikt, al was het alleen maar om dat dure plaatje aluminium uit te sparen.
De trespa deksel van de zesramer heeft vannacht de eerste flinke regenbui gehad. Ik zal straks eens kijken of het binnen droog is gebleven :-)


groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten