zwerm vraagje

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:
zwerm vraagje

Bericht door Æbe » vr 02 jul 2004, 20:30

zwermen bijen met de wind mee of er tegen de wind in of maakt het niet uit? vanaf de bijenkast

Æ.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm vraagje

Bericht door Oude Essink » vr 02 jul 2004, 22:02

Bij mij zwermen zij doorgaans zuidwaarts uit welke richting de wind ook komt; bij harde wind blijven zij nog even thuis.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm vraagje

Bericht door Harmen vd Ende » ma 05 jul 2004, 23:21

Hallo,

Bijen zijn net mensen, het is niet altijd waar, laatst zat er bij ons aan het noordzeestrand een bijenzwerm, die moet echt noord gevlogen zijn[8D]

Harmen

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm vraagje

Bericht door heidecap » di 06 jul 2004, 21:08

Ook de zwerm in benedenstaande link vloog naar het strand. Waarschijnlijk westwaards.
Oost ontbreekt vooralsnog, maar ja ...
...als ze wijs zijn vliegen ze ook die kant wel op...

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... rms=strand

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: zwerm vraagje

Bericht door hans hoogendoorn » do 08 jul 2004, 15:01

hallo Aebe

Bij mijn volken, die thuis blijven (doorgaans 4) laat ik het op natuurzwermen aankomen. Dwz ik controleer zo min mogelijk en observeer het resultaat. Vroeg of laat komt het er dus een bromzwerm af. De nazwerm voorkom ik door de tuter af te wachten en na 17.00 uur doppen te breken. Voordeel een beetje selectie door de bijen zelf, leerzaam en gewoon leuk.
De tuin is omgeven door hoge bomen. Een zwerm gaat graag over de bomenrij heen om aan de andere kant in een tros te gaan hangen. Gelukkig vinden mijn buren het ook interessant.
Het moment supreme is meestal als het eerste zonnetje de kast bereikt. Voor de 'e'en is dat s'morgens, bij de volken (niet meer) aan de schaduwkant kon dit zelfs om 17.00 uur nog gebeuren.
Ze gaan alle richtingen op. Aanvankelijk dacht ik haaks op de zonstand. Later leek het meer, dat de zwerm tegen de wind in vertrekt (naar tijdelijke verzamelplaats vlakbij), dit lijkt me logisch ivm een eventueel reukspoor.



met vriendelijke imkergroet,
hans

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwerm vraagje

Bericht door Hans van der Post. » do 08 jul 2004, 23:02

Hans Hoogendoorn schreef:
Later leek het meer, dat de zwerm tegen de wind in vertrekt (naar tijdelijke verzamelplaats vlakbij), dit lijkt me logisch ivm een eventueel reukspoor.
Mee eens naamgenoot. Ook ik laat wel eens bewust een zwerm komen omdat ik het zo mooi vind! Mijn buren haal ik er altijd bij.
Een postbode die nieuw in de wijk was schrok zich rot; ik kreeg post in mijn handen geduwd met de woorden: "doe jij maar de rest in de straat".
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten