Veel kleine afleggers maken ...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Veel kleine afleggers maken ...

Bericht door Piet Jager » wo 07 jul 2004, 23:23

Geplaatst door Hans vd P.

Nu Piet ik denk niet dat dit iets met "suikerbijen" te maken heeft.
Klopt, maar dit slaat ook niet op de foto van Thomas, maar op een citaat eerder van Hennie O.

Door veel suiker te voeren kweekten sommigen eerder weleens veel bijen (veelal voor de verkoop op bijenmarkten) met een korte levensduur en minimale weerstand. Doorgewinterde imkers konden dat ook zien en deden daar dan ook erg smalend over. Het waren veelal kleine, miezerige bijtjes.

!Piet

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Veel kleine afleggers maken ...

Bericht door Erik » do 08 jul 2004, 08:48

Hoi Thomas,

had je het raam al afgeklopt ? Of zijn er gewoon erg weinig bijen in dit volk. Misschien klop je teveel bijen af uit dit volk t.b.v. een aflegger ? Of, als dit de aflegger is, heb je er misschien juist te weinig bijen ingeklopt ?
Het lijkt erop dat ze het broed inderdaad niet warm genoeg kunnen houden. Mijn advies, stop met het rommelen op dit moment.

Erik

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel kleine afleggers maken ...

Bericht door Oude Essink » do 08 jul 2004, 22:23

stop met het rommelen op dit moment
Thomas,
Mij uit het hart gegrepen; die volken zijn in de loop van het seizoen zo verzwakt door allerlei ingrepen, dat zij die slag niet te boven komen. Bijen hebben haar eigen ritme en organisatie; als je daar als imker niet op aansluit, is het over. Think about,
hennie oes

Afbeelding

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Veel kleine afleggers maken ...

Bericht door Kees Overeem » do 08 jul 2004, 22:50

De discussie over het suikervoeren kan denk ik voor misverstanden zorgen.
Persoonlijk heb ik de ervaring dat afleggers die de hele zomer tot aan het inwinteren regelmatig gevoerd worden met suiker zich juist gaan toeleggen op het halen van stuifmeel. Ze hoeven immers niet noodzakelijk
nectar te halen want dat krijgen ze genoeg waardoor de moer goed blijft leggen en dat broed stimuleert vervolgens het halen van stuifmeel.
Bij mij worden dit de beste volken in de volgende lente, die trouwens veel beter op 1 broedkamer kunnen overwinteren. Wel zet ik er een HK onder om ze iets verder van het koude vlieggat te houden.
Steeds weer merk ik dat zo'n volk op 1 bak de volgende lente een 2e broedkamer veel sneller uitbouwt dan dat de ontwikkeling van een 2 baks wintervolk gaat. Dit kan ook aan de vruchtbare Buckfastbijen liggen.
Het is ook steeds weer verbazingwekkend hoe gemakkelijk een drieramertje die je begin juni maakt uitgroeit tot een flink eenbaks wintervolk. Daarom snap ik ook niet waarom Thomas denkt dat hij deze winter niet genoeg bijen zou hebben, ze kunnen daar prima zelf voor zorgen. Maar wel voeren, ongeacht de dracht!

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Veel kleine afleggers maken ...

Bericht door heidecap » do 08 jul 2004, 23:22

Hans, Erik,

nog even als antwoord op jullie vragen. Dit betrof een raam ingehangen open broed in een aflegger, die blijkbaar te weinig bijen had. Het raam dat je ziet is uiteraard afgelopt.

Groeten, Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten