moerrooster schoonmaken (een vraag-herhaling)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
moerrooster schoonmaken (een vraag-herhaling)

Bericht door Frans vanTongeren » wo 04 aug 2004, 22:29

Vandaag heb ik vijf moerroosters schoongemaakt; die zaten behoorlijk onder bijenwas en propolis.
Hoe doen jullie dat?
Huur je een werkster in?

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moerrooster schoonmaken (een vraag-herhaling)

Bericht door J A Verwijmeren » wo 04 aug 2004, 23:04

Ha die Frans
Ik had eerst een kompressor gekocht om niet alleen mijn reisramen maar ook de roosters schoon te maken.
Maar ik moest deze dingen wel eerst verwarmen om ze schoon te kunnen blazen, daar ontstond mijn eerste probleem het een en ander vliegt al snel in brand, en dan worden ze nog zwart ook [:(]
Ik ging toen naar de ALDI en kocht daar voor(€9,0)een electische verfbrander die verwarmt en blaast gelijktijdig en ziedaar in een keer schoon zonder extra lucht.
Doe dit wel buiten omdat al hetgeen wat er vanaf wordt geblazen niet zo eenvoudig van de vloer gaat.
Groeten en veel plezier
Jack

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: moerrooster schoonmaken (een vraag-herhaling)

Bericht door Hennie Peters » do 05 aug 2004, 10:34

Frans, Jack,

Hebben we hier niet te maken met een cosmetisch probleem ?
Wat als je het gewoon laat zitten, knagen de bijen het er zelf niet af als het in de weg zit ?
Ik heb niet de ervaring van meerdere jaren, mijn roosters liggen nu een jaar tussen de bakken en er zit een hoeveelheid raat vastgeplakt aan het rooster die ik zo nu en dan met een plamuurmes wegschraap. Zelfs deze laatste aktie is discutabel omdat de bijen het gemak van een "trappetje" hebben om van de ene in de andere bak te komen. Gaan de dames met hun bouwactiviteiten zo ver door dat de honingkamers niet meer toegankelijk zijn ?



groet,
Hennie

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: moerrooster schoonmaken (een vraag-herhaling)

Bericht door Frans vanTongeren » do 05 aug 2004, 11:28

Dag Hennie,
Als de dracht is afgelopen na de lindebloei, haal ik de HK's eraf en uiteraard de moerroosters ook. Die plaktroep aan die roosters in de schuur wil je toch kwijt; dusss.....
Als de paardebloemen gaan bloeien, haal ik de 'zonnewassmelterschone' roosters uit de winterstalling. Als de acacia daarna begint, plaats ik lege HK's en doe niets aan de plakkerige roosters.
Als de acacia is uitgebloeid, haal ik moerrosters en HK's er weer af en plaats de roosters weer(zonder schoonmaak) als de linde begint te bloeien.
In wezen doen we dus hetzelfde, op de bijenwinterperiode na!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten