invoeren koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:
invoeren koningin

Bericht door jacob mus » za 07 aug 2004, 14:09

Vorige week heb ik als beginnend imker gepoogd een jager te maken van mijn korfvolk. Het volk stond op het punt te gaan zwermen, er werd getuut en gekwaakt dat het een aard had.
Het ging helemaal mis, het volk weigerde over te lopen in de korf die er bovenop had gezet. Al mijn geklop tevergeefs.
Ik heb toen zo goed en zo kwaad (vooral het laatste) de korf uitgerookt en ik heb er zeker de helft van de bijen uit gekregen, inclusief alle koniginnen want de resterende doppen na mijn actie waren leeg. De uitgerookte bijen verenigd met een ander volk. Dat lijkt goed te zijn gegaan.
Nu zit ik volgens mij met een volk dat sinds een week hopeloos moerloos is.
Is er na al mijn geknoei nog redding voor dit halve volk in een korf mogelijk. Kan ik ergens een moer, al dan niet bevrucht, kopen en deze invoeren.
Wie helpt deze beinnende imker (nou ja...imker??)

Met dank,

Jacob Mus

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: invoeren koningin

Bericht door Oude Essink » za 07 aug 2004, 14:55

Dag Jacob,
Als beginnend imker gelijk met een korf aan het werk roept om problemen; probeer liever eerst het gewone handwerk middels kastimkeren onder de knie te krijgen, alvorens het ingewikkelde korfimkeren ter hand te nemen. Een jager maken in augustus uit een volk met doppen, zal je nooit lukken.
Ik hoop, dat je een aantal kasten hebt staan, want dan is mijn advies het volgende:
stoot even buiten de stal de korf geheel leeg op de grond; de bijen zullen zich indelen in de kasten; een eventueel resterende onbevruchte moer krijgt geen kans; de korf leeghalen (raatwerk er uit!) en eventueel volgend jaar een zwerm erin; het volk moet je als verloren beschouwen maar de bijen (wellicht al winterbijen) kun je op deze manier redden.
hennie oes



Afbeelding

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: invoeren koningin

Bericht door jacob mus » za 07 aug 2004, 15:25

Ik zal het advies opvolgen. Ik heb 3 volken in kasten.
De korf was vooral ter decoratie!
Blijkt inderdaag ingewikkelder dan ik dacht

Met dank,

Jacob Mus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten