"Zwermend zwerm"

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Both
Berichten:43
Lid geworden op:ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ouddorp
Contacteer:
"Zwermend zwerm"

Bericht door Both » ma 09 aug 2004, 13:56

Kan een moerlooszwerm zwermen????????
'Ja dus'
Dit is natuurlijk voor de meeste een rare vraag, maar heeft iemand anders het volgende ook al eens meegemaakt?

Woensdag een zwerm geschept op 25 km van mijn stal de imker die in Helevoetsluis altijd schept was op vakantie dus werd ik gebeld.
Donderdagmorgen in de kast gedaan en gelijk 's avonds wat voer er op 1 op 1 want ze hadden daar al een paar dagen gehangen volgens die man die belde.
Ze waren ook erg sloom dus ze hadden waarschijnlijk honger.
Zaterdag morgen was al het voer op en ik heb toen gelijk de moer verwijderd,(hij was echt dood) want ik wilde ze zaterdagavond verenigen met een ander zwerm waar een goede leggende moer in zat.
Wat schets mijn verbazing, zaterdagavond al die duffe bijen weg.
Ik dacht misschien overgelopen naar het volk dat er naast stond?? Of ze hangen ergens in een boom??
Maar ik had nog niet gekeken of ze in een boom hingen zondagmorgen. Maar toen ik om 11.00 uur een zwerm in de lucht zag was ik binnen enkele tellen bij mijn stal en daar was alles rustig, dus het moeten die bijen geweest zijn.
Mijn vraag, heeft iemand anders ook als eens meegemaakt dat bijen vertrekken zonder moer?
Dan moet er toch in een dergelijk zwerm een leider zijn die aangeeft van kom dames we gaan er vandoor??
Graag jullie reactie hierop.

Gr. T. Both
Ouddorp

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: "Zwermend zwerm"

Bericht door Frans vanTongeren » ma 09 aug 2004, 15:18

Dag Teun,
Om zekere conclusies te kunnen maken, moet je met een potje met wat meel op de bodem, een twintigtal bijen van de zwerm afstropen en na wat 'potgedraai' loslaten. 'De witte wieven' zoeken dan de plek op waar zij vandaan zijn gekomen. Misschien kwamen ze toch uit een van je eigen kasten.
-
Het lijkt me niet verstandig om die koningin weg te halen uit de zwerm; het volk is dan haar BINDMIDDEL kwijt en de groep gaat zich dan als 'los zand' gedragen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: "Zwermend zwerm"

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 aug 2004, 18:16

Both schreef:
Kan een moerlooszwerm zwermen????????
'Ja dus'
Nee dus! Zoals Frans al schreef je hebt het "bindmiddel" weggehaald. De "zwerm" was opzoek naar de moer.
Doe het de volgende keer zo:
Moer in een moerhuisje opsluiten en in het volk/zwerm laten tot het moment van verenigen. Het duur minstens een uur voordat de te vereningen bijen de krant hebben doorgekaagt. Mooie tijd om zich moerloos te gaan voelen.
De krant niet nat -of gaatjes prikken dan gaat de vereniging te snel!
Hans.

Both
Berichten:43
Lid geworden op:ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ouddorp
Contacteer:

Re: "Zwermend zwerm"

Bericht door Both » di 10 aug 2004, 18:46

Hans van der Post schreef:
Both schreef:
Kan een moerlooszwerm zwermen????????
'Ja dus'
Nee dus! Zoals Frans al schreef je hebt het "bindmiddel" weggehaald. De "zwerm" was opzoek naar de moer.
Doe het de volgende keer zo:
Moer in een moerhuisje opsluiten en in het volk/zwerm laten tot het moment van verenigen. Het duur minstens een uur voordat de te vereningen bijen de krant hebben doorgekaagt. Mooie tijd om zich moerloos te gaan voelen.
De krant niet nat -of gaatjes prikken dan gaat de vereniging te snel!
Hans.
Ja Hans dat begrijp ik nu ook wel, maar je zou dan denken er gaan enkel bijen op zoek en die keren dan weer terug naar de kast, maar in mijn geval was heel de kast leeg en hingen ze bij mij achter in de tuin en die is nog al groot dus daar heb je altijd geen erg in. Tot het moment dat ze op de vleugels gingen en toen waren zo ook binen enkele seconden verdwenen. gr. Teun

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten