wisselende reactie op bijensteek

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:
wisselende reactie op bijensteek

Bericht door teun ijff » ma 09 aug 2004, 08:23

Goedenmorgen !

Gisteren met het warme weer een kast geinspecteerd...maar had dat beter niet kunnen doen ( in de avond ). Het was gewoon te warm.... en met imkerpak aan nog warmer [:)]
Mijn handen begonnen ook te zweten...en daar reageerde de bijen niet vrolijk op... 4 keer gestoken in mijn rechter hand....en hoewel ik altijd wel wat zwelling had...is mijn rechter hand nu wel heel erg dik en gezwollen ( gespannen ).
Hebben jullie dat ook... komt het misschien ook door de warmte ? zodat het gif zich beter en sneller verspreidt in je hand ?

Het zal wel weer afzakken !

Groeten Teun !

Nu in de ochtend is het koeler en ga ik de kast eens verder inspecteren !:D

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door Hennie Peters » ma 09 aug 2004, 09:25

dag Teun,

De laatste tijd reageerde ik ook minder op de steken. Zaterdagavond ben ik een keer boven op mijn hoofd en twee keer in mijn wenkbrouw gestoken. Gevolg was dat ik zondag mijn oog bijna niet open kon krijgen. Had jij al vaker meerdere steken op een plek opgelopen ? Ik denk niet dat het met de temperatuur van de huid te maken heeft, zou een betere verspreiding niet minder plaatselijke zwelling geven, het omgekeerde dus.
Gisteravond rond half acht heb ik nog even in een kast gekeken en de rust was teruggekeerd. Maar misschien was ik iets rustiger om mijn andere oog te sparen [B)]
Waarschijnlijk zat er wat statische elektriciteit in de lucht, onweersbuitje in de maak.

groet,
Hennie

zjerbic
Berichten:24
Lid geworden op:za 21 jun 2003, 13:19
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door zjerbic » ma 09 aug 2004, 16:04

Hebben jullie wel eens over imkerspak en handschoenen gehoord?

Groeten van Z. Jerbic

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door teun ijff » ma 09 aug 2004, 21:55

Ja hoor... imkerspak had ik wel aan.... maar handschoenen had ik bijna nooit nodig... kreeg wel eens een steek...maar gewoon 10 min pijn en de volgende dag jeuk met iets zwelling...maar geen hele hand die opgezet was ! [:)]

Vandaag de kast verder geinspecteerd.... en de nieuwe koningin gevonden en gemerkt en geknipt... maar wel met handschoenen deze keer !

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door Hans van der Post. » ma 09 aug 2004, 23:42

een imker pak wat is dat? draag je dit zondag?
handschoenen voor de kou?
Hans.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door frits dalm » di 10 aug 2004, 00:40

Teun, Een bloemenspuit met water helpt ook, je handen even natmaken voor je een kast opent, helpt ook de reuk van een steek te verdrijven.
Hans, sommige imkers spelen graag voorruimtereiziger. Ben het met je eens dat je dat soort volken die dat noodzakelijk maken beter van een andere moer kan voorzien of opruimen.
Frits

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door Wim Joosten » di 10 aug 2004, 10:59

Teun, lees dit stukje ook eens: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3515
Hier worden olijf- en kruidnagelolie genoemd om met de blote handen in de kast te gaan werken.
En lees dit ook eens:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3772


Met vriendelijke groet,
Wim

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door garrit » di 10 aug 2004, 21:29

Wanneer de bijen lastig zijn doe ik een kap op,Wannneer ze niet te harden zijn doe ik de kast weer dicht en laat ze verder met rust en probeer het de volgende dag opnieuw.Ik neem aan dat de bijen een reden hebben om te steken.Is er voor jouw een reden om perse in de bijen te moeten werken???

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door teun ijff » wo 11 aug 2004, 15:39

Hoi !

Nou ja en nee... nieuwesgierigheid en zorgen.... ik was benieuwd na de stille moerwissel of de koningin al aan de leg was...en of ze er uberhaupt nog wel in zat....vandaar ! Doe dat normaal altijd s'avonds....maar had beter moeten weten met die warmte !

En bedankt ook voor de adviezen...zoals kruidnagelolie... ga ik zeker proberen !

Groeten en bedankt Teun !

Frans Klein Breteler
Berichten:68
Lid geworden op:wo 20 aug 2003, 08:40
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wisselende reactie op bijensteek

Bericht door Frans Klein Breteler » za 14 aug 2004, 10:00

Hallo mede-imkers,

Hier even een reactie van mij over het effect van een bijensteek, maar eerst wil ik even reageren op Hans, nl. een imkerpak, draag je dat op zondag? Nou, ik vindt dat imkeren niet alleen voor mensen is die minder heftig op bijengif reageren. Iemand die niet kan zwemmen geef je wat zwembandjes zodat deze ook van het water kan genieten. Zo is het met het gebruik van beschermingsmiddellen in de imkerij toch ook!!! Ook allergische mensen mogen toch plezier aan het imkeren hebben als de mogelijkheid zich aanbied?

Maar goed, het is niet mijn bedoeling een discussie tussen verstandigge mensen en verstandigge mensen op te zetten van er wordt op dit forum al te veel op elkaar "gestoken".

Ik was afgelopen donderdag ivm een medisch onderzoek naar medicijnen tegen allergische reacties op bijengif, in het Accademisch Ziekenhuis in Groningen voor een proefsteek. Daar heb ik met de behandellende arts, allergologe mevr. Oude Egbrink ook een gesprek gehad over bijengif, en we hebben het ook gehad over dat jonge bijen minder (sterk?) gif hebben dan oudere bijen. Kan dit gegeven misschien de oorzaak zijn van het verschil in uitwerkingen van bijensteken?


Groeten van een imker in pak,

Frans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 49 gasten