wintervoer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
wintervoer

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 20 aug 2004, 09:33

Nog even en wij gaan de bijtjes weer voorzien van wintervoeding.
Omdat de bijtjes het weer anders deden dan hun baas vooraf bedacht had, of dat de baas de bijtjes wat op wilde leggen wat ze van zich zelf beter weten(het is maar hoe je het wil benaderen)ben ik nog in het bezit van enkele volle ramen met wintervoer.
Uiteraard -op het oog nog prima- vol verzegeld met ook veel stuifmeel erin.

Mijn vraag is nu, kan je, en is het verstandig om zo'n raam in het volk te hangen voor de komende winter.
Het is natuurlijk wel een jaar oud!



gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door wilde » vr 20 aug 2004, 11:17

Gerard, het lijkt me niet echt een probleem. Hang die ramen midden in de onderbak, dan zijn ze het eerst aan de beurt om te gebruiken.
Er is wel een kans dat het voer wat gekristalliseerd is. Ook dat lossen ze zelf wel op.
Hoe dacht je dat een schoorsteenzwerm dat doet? Die overleven jaar op jaar en sommige honing is vermoedelijk minstens enkele jaren oud. Het is dan wel honing en geen kristalsuiker, maar ook suikerwater wordt door de bijen van extra stoffen voorzien, die de houdbaarheid bevorderen. Een suikeroplossing die niet via een bijenhoningmaag is verwerkt zal na een paar weken al schimmels bevatten.
Geen zorgen over maken zou ik denken.
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door maartenkleijne » vr 20 aug 2004, 11:27

Als kind heb ik geleerd dat een suikeroplossing boven 60% niet kan schimmelen behalve aan het oppervlak waar extra water wordt aangetrokken. Dus schimmel erop kan wel, maar schimmel erin weer niet. Klopt dat?

Ooit heb ik gelezen dat er in Rome potten honing waren opgegraven -verzegeld met bijenwas-, die nog helemaal goed was. Dan lijkt mij honing van een jaar oud wel heel erg vers.
Goede honing heeft -behalve wettelijk- eigenlijk geen houdbaarheidsdatum nodig!

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door heidecap » vr 20 aug 2004, 21:37

wilde schreef:
Gerard, het lijkt me niet echt een probleem. Hang die ramen midden in de onderbak
Hallo Gerard,

Ik denk dat Albert zich hier vergist :
Een voerraam van buitenaf hang je niet middenin het broednest.
Als je gaat inwinteren op 2 bakken is het gebruikelijk dat het meeste broed, een raam of 8, in de onderbak terecht komt.
In de bovenbak komen dan ook nog eens centraal een stuk of 3 ramen broed, met daarnaast aan weerszijden 2 stuifmeelramen.
De rest vul je aan met uitgebouwde ramen. In de onderbak plaats je aan de buitenkant eventueel 2 sluitblokken om schimmel te voorkomen.
Op deze manier is er in de bovenste bak voldoende ruimte voor opslag van voer op de plek waar het hoort : boven of naast het broednest.
Ik zou zeggen : plaats het raam boven of naast het broednest. Zeker niet middenin.


Groeten, Thomas

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: wintervoer

Bericht door Frans vanTongeren » vr 20 aug 2004, 22:51

Hallo Thomas,
Je schreef o.a.:
Als je gaat inwinteren op 2 bakken is het gebruikelijk dat het meeste broed, een raam of 8, in de onderbak terecht komt.
Dat moet zijn:
ongebruikelijk
[:p]
-
Albert voelt wel aan dat zo'n raam van 2003 in het restaurant van een vijfsterren-bijenhotel niet voor zal komen.
Verwaarlozen wil hij het echter niet; de bijen passeren dat raam vele malen en af en toe kunnen ze een hapje meenemen van deze tweederangsvoorziening.
De bijen dineren het liefst voer uit 2004 en dat vind je in een band aan de bovenzijde van de bovenste BK.
De bijen onder die band likken het leeg en geven het door aan hen die eronder vertoeven; dit kwaliteitsvoer kan wel 200 maagjes passeren op deze manier !

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door heidecap » za 21 aug 2004, 21:24

Frans, ik ben het hier compleet mee oneens.
Jij wil toch niet zeggen dat je bij het inwinteren een raam voer midden in het broednest gaat hangen ?
Verder staat in het maandblad van de Vlaamse imkersbond juli/augustusnummer op pagina 8 en 9 een prachtig stuk over inwinteren. Misschien mag ik het van de redactie hier wel plaatsen. Ik denk dat je dan bijdraait ...

Groeten, Thomas

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: wintervoer

Bericht door Frans vanTongeren » za 21 aug 2004, 22:52

Ja.., maar Thomas, het kan toch niet zo zijn dat in de bovenbak 3 ramen met broed hangen en in de onderbak 8 ramen.
Dan immers, zouden de bijen hun wereld op de kop hebben gezet !

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door heidecap » za 21 aug 2004, 23:12

Helemaal niet, Frans, want vervolgens begin je met voeren en het voer komt netjes terecht waar de bijen het normaalgesproken ook opslaan, namelijk boven en aan de rand van het broednest.
Zij je zelf niet onlangs in de discussie "status van de heide" dat de bijen momenteel langzaam naar beneden komen ?
Let wel, we hebben het hier over inwinteren !
Je gaat toch niet een broednest vlak voor de winter splitsen door een raam met oud voer middenin te hangen ???

Groeten, Thomas

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door jaap » zo 22 aug 2004, 00:02

over jarig suiker ramen is het mischien verstandig om ze te ontzegelen alvorens men ze in het volk te hangen. de bijen dwing je om ze te verzegelen en te keuren als ze goed genoeg zijn om te gebruiken als wintervoer. als het niet goed is slepen ze het wel uit de kast. groeten uit texel.jaap

jager

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: wintervoer

Bericht door wilde » zo 22 aug 2004, 01:15

Thomas, ik heb mij niet vergist hoor. Het staat er zoals ik het bedoelde. In mijn volken zit momenteel het meeste broed in de 2e broedkamer. Onderin ook nog wat maar het loopt nu sterk terug. Daar is dus ruimte volop om zo'n oud voerraam te hangen zonder het broednest enorm te verstoren. Ze zullen het daar het eerst gebruiken en dat was mijn bedoeling. Je benadert het iets te theoretisch. Je moet ook kijken naar het tijdstip in het seizoen, de dracht, de imkermethode en het huidige broednest.
Het broed bij mij zit nu tot tegen het rooster aan. De honingkamers moet ik nog afnemen. Zodra dat is gebeurd kan ik starten met wintervoer geven. Dat zullen ze dan opslaan in vrijkomende raat in de bovenbak, inderdaad boven en naast het broed. Het najaarsbroed zal daarna wat naar beneden zakken en de wintertros zal beneden gevormd worden zodra het veel kouder wordt. Dan is dat oude voer al op of elders opgeslagen. Ik zou het niet allemaal openkrabben, want dat geeft veel onnodig werk voor de bijen en bedorven zal het nog niet zijn.

Het is voor mij niet alleen een vraag van een ander, want zelf heb ik ook nog enkele van die ramen en die ga ik dus binnenkort op die wijze gebruiken.
Hetzelfde probleem doet zich voor met volle stuifmeelramen. Daarvan heb ik er ook nog een paar en die krijgen dezelfde behandeling. Ik meen dat Speelziek adviseerde om in de nazomer enkele stuifmeelramen middenin het broednest te hangen, dat is dus nu in de bovenbak. Dat doe ik niet, maar ik hang ze in de onderbak (in het midden). Zelfs in de bovenbak zal het weinig kwaad kunnen, maar enige verstoring van het broednest geeft het wel. Bij de meeste van mijn volken is er in de 2e bak ook geen plaats en zou ik broed naar beneden moeten verplaatsen. Dan is het middel mogelijk erger dan de kwaal. Dat soort verstoringen moet je ze nu niet meer geven.
Het idee van Speelziek was waarschijnlijk om zo veel stuifmeel binnen bereik te hebben, ook als het koud is. Door direct na het inhangen te voeren zullen de bijen uiteindelijk midden boven het broednest een flinke voorraad stuifmeel hebben en tevens voldoende suikervoorraad.
Als je stuifmeelramen in de onderbak aan de zijkanten hangt, loop je veel kans op beschimmeling.

Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten