Belegde doppen op 28 augustus

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Belegde doppen op 28 augustus

Bericht door heidecap » za 28 aug 2004, 19:33

Vandaag trof ik bij de inspectie van mijn volken in 1 volk 3 (!) belegde moerdoppen aan.
Naast een aantal prachtige plakken werksterbroed trof ik onderin ook behoorlijk wat darrenbroed aan.
Ik ben (was?) erg blij met dit volk en de moer, maar ben nu onaangenaam verrast.
Als de moer vervangen wordt, dan zit ik waarschijnlijk met een darrenbroedige moer in het voorjaar. Hier zit ik niet op te wachten. Het liefst zou ik de moer houden, maar het lijkt er op dat het volk dit niet wil.
Heeft iemand dezelfde ervaring gehad of heeft iemand voor mij een advies hoe dit aan te pakken.

Bedankt, Thomas

Hallo, Frans, ik vergat te vermelden dat ik de door mij gemerkte moer heb zien lopen.
Opvallend vind ik de hoeveelheid darrenbroed.
Ik zal jouw advies opvolgen en hoop dat de bijen volgend jaar op andere gedachten zijn gekomen.
Ik heb zelf een beetje een vermoeden dat de bijen doppen aanzetten omdat er bij mij momenteel zeer weinig dracht is.
De afgelopen 2 weken heb ik dit volk 10 kilo suiker gevoerd, maar vandaag zat er in de hele kast misschien slechts een kilo of 5 terwijl ik van deze aflegger op 2 broedbakken dit jaar niet geslingerd heb ...??

Ik heb op de verkeerde icoon gedrukt. De tekst van Thomas was verdwenen maar in de forumkrant stond deze tekst nog dan maar hier geplaatst, Hans

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Belegde doppen op 28 augustus

Bericht door Frans vanTongeren » za 28 aug 2004, 19:41

Dag Thomas,
Als je nog eitjes vindt, zal de moer er nog zijn.
Je moet dan de doppen wegbreken en om de acht/negen dagen weer eens gaan zoeken naar nieuwe doppen. Op een keer zullen de meiden het opgeven en houd je tenminste een leggende bevruchte koningin in je volk deze winter.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Belegde doppen op 28 augustus

Bericht door Frans vanTongeren » za 28 aug 2004, 20:32

Hoi Thomas,
Dat van die suiker is niet verbazingwekkend; ik las ooit ergens dat een volk per jaar 80 kilo honing verbruikt voor velerlei doeleinden

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Belegde doppen op 28 augustus

Bericht door Hans van der Post. » ma 30 aug 2004, 21:56

Thomas schreef:
Opvallend vind ik de hoeveelheid darrenbroed.
Ik heb zelf een beetje een vermoeden dat de bijen doppen aanzetten omdat er bij mij momenteel zeer weinig dracht is.
Ze blijven doppen aanzetten! Dit is een stille moer wissel. Als je nu een reseve volkje had zou je dit met een krant kunnen verenigen. Laat ik nu zo iets hebben staan. Het is een F4 carnica - de overgrootmoeder is geboren in 1999-. Ik ben omringd met Buckfast kon.telers. Zelf heb ik van dit hoofdvolk elke keer de meest gele moeren aangehouden. (Zwermcellen)
Je kunt het drieraamsvolkje komen afhalen, kosten; drie raampjes en drie vel kunstraat.
Hans.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Belegde doppen op 28 augustus

Bericht door heidecap » ma 30 aug 2004, 22:12

Hans, bedankt voor het aanbod.
Ik imker echter met Buckfast en ga hooguit tot F2.
Ik probeer i.v.m. vergelijkingsdoeleinden binnen het Buckfastras niet met andere bijen te experimenteren.
Momenteel heb ik staan :
F1 Teeltgroep2000 (mijn beste volk, staat op de heide)
F2 Teeltgroeg2000 (het probleemvolk)
F2 Hennie Kroeze (staat op de heide)
F1 Hennie Kroeze op 10 ramen
F1 Hennie Kroeze op 6 ramen, mijn reservevolkje.

Ik had de heide F2 moer willen vervangen door de reserve F1, maar je maakt me aan het twijfelen.
Ik denk dat ik nog maar even 1 of 2 inspecties aanzie en hoop dat het doppen trekken stopt. Het darrenbroed bevalt mij echter alleszins.
Kan een volk niet juist doppen aan gaan zetten omdat er onvoldoende dracht is ?? Dus zodat je een hongerzwerm krijgt ?

Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Belegde doppen op 28 augustus

Bericht door Hans van der Post. » ma 30 aug 2004, 22:37

Thomas schrijft:
Kan een volk niet juist doppen aan gaan zetten omdat er onvoldoende dracht is ?? Dus zodat je een hongerzwerm krijgt ?
Thomas
Thomas je gelooft toch niet meer in sprookjes?
Als een bijenvolk honger heeft en het is wat slecht weer kruipen ze dicht tegen elkaar aan een soort "winterzit" om zich enigzinds warm te houden. En zeker geen doppen aanzetten dat kost veel energie.
Jou volk wil de moer wisselen kijk naar het darrenbroed! Zou maar je reserve moer in de "strijd" werpen.
Hans.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Belegde doppen op 28 augustus

Bericht door wilde » di 31 aug 2004, 08:39

Thomas, maak je geen zorgen over darrenbroed in Buckfastvolken. Bij mij hebben de meeste volken nog volop darrenbroed, ook nog gedeeltelijk open, maar de zwermneiging is inmiddels weg. Ik vermoed niet dat het in jouw volk vervangingsdoppen waren, zoals Hans suggereert. Dan zijn 3 doppen al te veel en als ze niet midden op de raat zaten is het zeker geen geplande vervanging. Waarschijnlijk zouden ze zelf de doppen weer opgeruimd hebben. Bij mijn Buckfastvolken is van een darrenslacht ook niet veel te zien. Soms zitten er na de winter nog enkele darren in.
Albert

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Belegde doppen op 28 augustus

Bericht door Hans van der Post. » di 31 aug 2004, 10:47

Albert schrijft:
Bij mij hebben de meeste volken nog volop darrenbroed, ook nog gedeeltelijk open, maar de zwermneiging is inmiddels weg.
Ga je er niet aan voorbij met de plaats =drachtgebied waar Thomas zit? Bij jou is net de luzerne uitgebloeid? of net over de top heen. Dan hebben volken nog volop darrenbroed!
Als ik nu nog eitjes, larve in darrencellen en gesloten darrenbroed vind in mijn volken gaat bij mij wel de alarm bel rinkelen.
Ook bij Buckfast bijenvolken.

Het komt mij voor dat bij Buckfast de stille-moer-wisseling wat meer plaats vindt. Zelf heb ik daar nu een aantal jaren mee te maken. Ik heb voor "proef"= nieuwsgierig een paar niet bevruchte Buckfast moeren aangeschaft. Ook sterk met Buckfastdarren beïnvloede carnica volken F3, F4, -twee Buckfast kon.telers in mijn directe omgeving-, hebben de neiging om meer dan voorheen stil te wisselen. Dus nu zet ik '“wij- Thomas nog meer aan het twijfelen.
Bij twijfel niets doen; Afwachten en observeren!
Ik zaai nog meer twijfel;
Thomas schrijft:
Ik heb zelf een beetje een vermoeden dat de bijen doppen aanzetten omdat er bij mij momenteel zeer weinig dracht is.
Een volk wil toch niet zwermen als er geen dracht is en het volk "droog staat"?
Hans.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Belegde doppen op 28 augustus

Bericht door wilde » di 31 aug 2004, 18:42

... dat bij Buckfast de stille-moer-wisseling wat meer plaats vindt.
Dat kan ik niet bevestigen. Ik heb bij een Buckfastvolk jaren geleden eens een stille moerwisseling gehad. Toen kwam ik in het volk 2 moeren tegen: een gemerkte en een ongemerkte. Ik kon de bijen toen niet van het wisselen afhouden. Tot 5 keer toe maakten ze vervangingsdoppen, terwijl de (jonge) moer keurig mooi broed maakte. Het was toen inmiddels begin september en heb toen berust in het verlies van een op het oog goede moer. Daarna heb ik het nooit meer gehad.

Je hebt gelijk dat mijn bijen de laatste weken nog wat dracht hadden. Met de lagere temperaturen en al die nattigheid was het natuurlijk over. Gisteravond heb ik ze naar huis gehaald. Binnenkort ga ik ze voeren. De opbrengst was overigens slecht. De volken zien er redelijk uit, maar hebben weinig honingoverschot gehaald. Sommige hebben in de broedkamer nog wel wat. Dan kon ik goed vastellen bij het tillen. Dat mogen ze houden. Dit is mijn slechtste imkerjaar sinds 20 jaar qua opbrengst, maar ook ten aanzien van het telen van rasvolken. Er is veel miskukt. Noodgedwongen winter ik nu 7 bastaardvolken en 6 Buckfastvolken in. Die verhouding had iets anders moeten liggen.

Groetend, Albert

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Belegde doppen op 28 augustus

Bericht door heidecap » di 31 aug 2004, 22:22

Inmiddels heb ik begrepen dat het zeker niet om een hongerzwerm gaat.
Ook ben ik "blij" dat elders ook nog darrenbroed wordt aangezet.
Ik denk dat ik de moer haar gang maar even laat gaan. Tot nu toe voldeed ze immers opperbest. Ik heb een aantal weten in dit volk niet gekeken en vorig weekend dus opeens 3 belegde doppen aangetroffen. De doppen waren slechts belegd met eitjes. Wellicht hadden de bijen de eitjes zelf weer opgeruimd...
Heb in het voorjaar voor het eerst een stille moerwisseling meegemaakt. Dit was inderdaad heel anders : 1 dop midden op de raat en niet 3 aan de rand. Helaas heb ik de dop toen opgeruimd, want vaak worden het zeer goede moeren ...

Bedankt voor de bijdragen ! Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten