schilderen van de kasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: schilderen van de kasten

Bericht door Erik » di 26 okt 2004, 07:28

Mijn kasten zijn geschilderd met het merk Brink Molyn - Sylocryl BNB, een acryl glanslak. Is redelijk prijzig ( € 37,50 per liter)maar het is ademende verf op waterbasis en het tast geen kunststof aan. Dit i.v.m. Segenbergers.

Klik op onderstaand plaatje om naar de website te gaan

Afbeelding

esdoh00
Berichten:13
Lid geworden op:vr 01 okt 2004, 21:08
Contacteer:

Re: schilderen van de kasten

Bericht door esdoh00 » di 26 okt 2004, 20:25

Bart Maes schreef:
In het najaar heb ik enkele nieuwe simplexkasten gekocht, deels om uit te breiden, deels om oude kasten te vervangen. Die nieuwe rompen ga ik in de winter schilderen met klare lijnzaadolie (enkel de buitenkant). De binnenkant wrijf ik in met een propolismengsel. De vliegplank krijgt een 'bij-vriendelijk' kleurtje.
Misschien ook een mogelijkheid?
Hoi Bart,
Interessant over die lijnzaadolie. Lijkt me een echt natuurproduct. En dat willen we toch zo veel mogelijk. Je hebt het over klare lijnzaadolie. Is er dan nog andere lijnzaadolie?
Groet
Huub.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: schilderen van de kasten

Bericht door Henk Klok » di 26 okt 2004, 20:59

Bij het gebruik van lijnolie zou ik gekookte lijnolie nemen: deze olie droogt goed, in tegenstelling tot rauwe lijnolie, die zeer langzaam droogt.

Groet,
Henk

W.J. Dekker
Berichten:6
Lid geworden op:wo 11 sep 2002, 22:47
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: schilderen van de kasten

Bericht door W.J. Dekker » do 28 okt 2004, 23:22

Schilderen binnenzijde van de buitenranden van Simplex kasten met een afsluitende verf, wat is het probleem? Als je het niet behandeld maak je kasten waarbij, bij te veel dikke lagen verf aan de buitenkant een soort van blarenkast ontstaat, of de kasten rotten dan van binnenuit weg. Zet je een afsluitende laag aan de binnen kant de bijen kunnen er niet bij dus het is als de verf uitgedampt is niet schadelijk, het enige probleem is dat je condensvorming aan de binnen kant van de buitenrand krijgt. Ventileren is een oplossing.
Dan Erik?
schilderen van de Segenberger kunstof kasten. Heb je geen last van blokking? (Dat is het vast gaan zitten van b.v. twee kastdelen aan elkaar).En het op de duur pikken van de verflagen die je op de kasten hebt gedaan? Door uitreding van de weekmakers krijg je volgens mij op de duur een pikkende verflaag.

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: schilderen van de kasten

Bericht door Erik » vr 29 okt 2004, 08:45

Hallo WJ,

hier heb ik geen last van gehad, De afzonderlijke onderdelen heb ik een week laten drogen. Hierna was de verf goed uitgehard.

Erik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 57 gasten