stoom was smelter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:
stoom was smelter

Bericht door jaap » za 14 aug 2004, 13:45

in het voorjaar kregen we van het bijenhuis een folder van een stoom was smelter. wie werkt ermee en kan mij er wat van vertellen? groeten jaap.

jager

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: stoom was smelter

Bericht door Frans vanTongeren » za 14 aug 2004, 16:03

Dag Jaap, ik heb nog wel een sapstomer voor je in de aanbieding voor 35 euro.
Surf naar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... =sapstomer
om er meer van te gaan weten !

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: stoom was smelter

Bericht door garrit » ma 16 aug 2004, 08:25

Ik heb de stoomwassmelter van wageningen gekocht.Maar kijk ook eens bij kees van Holland.Zelf vind ik dat hij goed werkt.Het voordeel is dat je op een regenachtige dag makkelijk 5 broedkamerbakken met oude raten kunt omsmelten en dat op een ontspannen werkwijze.In feite werkt hij hetzelfde als de ontsapper,maar je kunt er meer tegelijk omsmelten.Bovendien blijft de bedrading intact.Als je een honingslinger hebt meet dan de diameter op,want de deksel met het waterreservoir van de stoomwassmelter van wageningen past op een van hun slingers ben ik achter gekomen.Dan zou je alleen de deksel met reservoir plus de zeef dat onderin ligt te hoeven kopen.Dat waterreservoir is gewoon een veredelde fluitketel.Dus als je handig bent kun je zelf ook wat in elkaar knutselen.Volgens de Hongaarse imkerbijbel blijft bij de zonnewassmelter 50 tot 75 procent van de was achter in de raat.Bij de stoomwassmelter 25 tot 50 en als je een stoomwassmelter met pers gebruikt dan blijft er tot 25 procent achter.Omdat het smelter goed schoon te maken is gebruik ik hem ook om wijn te maken (vergisting) en om bierbeslag te spoelen.
A
ls ik hem gebruikt heb dan haal ik het afval eruit en laat hem nog een keer leeg stomen .Daarna nog een keer schoonmaken met alcohol.Dit houdt niet in dat hij als nieuw wordt,er blijft altijd wat propolis achter.Dit is echter geen bezwaar omdat dit niet gaat schimmelen en de wijn of bier krijgt er ook geen onaangename smaak door

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: stoom was smelter

Bericht door Frans vanTongeren » ma 16 aug 2004, 16:07

Garrit, ik meette ooit het volgende:

Berichten - 15/09/2002 : 21:05:53

De methode Jan Trip werkt perfect.
Uit 2,2 kg redelijk schone raat.. wist de zon 1,6 kg 'zuivere was' te smelten.
Dat is 75% !

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: stoom was smelter

Bericht door garrit » ma 16 aug 2004, 16:41

Dat kan Frans.Als je schone was hebt voldoet de zonnewassmelter prima.Echter als je was minder schoon is kun je beter de stoomwassmelter gebruiken.Zijn het echt oude raten en smelt je gigantisch veel dan pas is de combinatie met pers rendabel.

Imkerij Westland
Berichten:143
Lid geworden op:do 21 feb 2002, 13:12
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: stoom was smelter

Bericht door Imkerij Westland » zo 07 nov 2004, 22:03

Heeft iemand ervaring met de stoomwassmelter, zoals gebruikt door Peter Elshout (zie Bijen okt 04) of een ander type?
De door hem gebruikte stoomwassmelter is te koop bij Bienen-Voigt & Warnholz (Duitsland) voor de prijs van € 1259,-.
Ik wil ieder najaar een paar honderd ramen uitsmelten maar vindt de prijs van de door Peter gebruikte smelter wel erg hoog.

Wellicht is het mogelijk zelf een stoomwassmelter te maken van rvs maar dan heb ik wel een gedetaileerde tekening nodig (maten, elektrisch schema, etc.)

gr
Maarten

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: stoom was smelter

Bericht door garrit » ma 08 nov 2004, 14:57

Hallo Maarten,Maten?,het is belangrijk dat de raten die uitgesmolten zijn zolang warm blijven als nodig is om ze schoon te krabben(met b.v. een plamuurmes).In het model dat het bijenhuis verkoopt kunnen ca.13 broedkamerramen en die blijven warm genoeg om ze redelijk schoon te krijgen.Wanneerje een grotere stoomwassmelter maakt zul je denk ik een soort permanente verwarming moeten maken.Met het bijenhuismodel kun je met gemak 6o broedkamerramen op een dag omsmelten is mijn ervaring.Eigenlijk is het een vat met een aftap waarin zich een zeef bevindt met gaatjes van ca.2.75 mm.EEn deksel erop met een waterreservoir waarin zich een verwarmingselement bevindt.De stoom gaat via een slangetje door de deksel het vat in.Ik heb een filmpje over het wassmelten met het bijenhuismodel maar ik ben er nog niet achter hoe ik die op mijn website kan zetten.Zodra ik dat weet meld ik dat op dit forum.Groeten Garrit.

garrit
Berichten:71
Lid geworden op:do 10 jun 2004, 19:56
Contacteer:

Re: stoom was smelter

Bericht door garrit » do 11 nov 2004, 18:15

Het is gelukt, een filmpje over de stoomwassmelter op mijn website!
http://home.tiscali.nl/hobbyhoekgena/bijen.html

Ja! In feite is het een grote aftapvat, met onderin een zeef. Zoals ik al eerder schreef past de deksel van het bijenhuis-model ook op een bijenhuis-model slinger.De deksel hoeft niet lucht dicht af te sluiten. In het vat zit geen ophangsysteem, de ramen staan op hun kant tegen elkaar. Jij hebt inderdaad een quick time player nodig om het filmpje te zien.Ik heb het er al vandaag bijgeschreven, ook de grootte.Ook een bijgezet die met Media Player opent maar de grootte is wel 15 mb.
Groetjes,Garrit

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 145 gasten