Brasil en bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » ma 22 nov 2004, 15:06

Hoi Henk,

Volgens mij klopt hij presies,op een schotje achterde val na. Bij die in Brasil hebben ze de vliegplank weggelaten Ik neem even contact op met Arno voor de zekerheid.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » ma 22 nov 2004, 15:13

Daar ben ik weer (10 min later)Arno zat op z,n kop te klussen onder de moterkap van z,n oude Ford. Over een halfuurtje gaat hij kijken, dan krijg je bericht.


Afbeelding
De oude Ford-pick-up (bouwjaar 1975) in zijn element.


Groet, Bertus

Apiario-Florin-Brasil
Berichten:52
Lid geworden op:di 14 sep 2004, 09:00
Locatie:Brazil
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door Apiario-Florin-Brasil » ma 22 nov 2004, 16:44

Beste Henk en Bertus,

De bouwtekening ziet er niet verkeerd uit. Een aantal zaken mis ik nog cq komen niet duidelijk over:

#Op de eerste tekening lijkt het of als de bak van boven is afgesloten met een plaat. Dat is niet juist,
alleen tot aan de stuifmeelval (inschuifbaar kunststofplaatje), daarna open laten anders kan je niet bij
de (lullige) raampjes. Ook kan je niet bij het kunststofplaatje, in geval hij klemt o.i.d.

#Ik mis de geleiderail voor de stuifmeelval (het kunststofplaatje), zowel aan de boven als aan de onderkant.

#De vliegplank kan je gevoegelijk schrappen, de schuine aanvliegplank in de bak is meer dan genoeg.
Bovendien er onhandig bij het opslaan van je materiaal in de winterperiode. Als al je kasten en
bakken dezelfde maat hebben is prettig bij het opstappelen. In dit geval zit je met een uitstekende
vliegplank.

#De bodem van het uitschuifbare bakje dient voorzien te zijn van kunststof-gaas, weet even niet hoe je dat op z'n hollands noemt. De '˜geleidebak' waarin het uitschuifbare bakje zit, dient te worden
bedekt met metaal-gaas van een kleine diameter. (kleiner dan de bijen). De bovenkant van de geleidebak dient voor het '˜vallen' van de korrels in het verzamelbakje, de onderkant dient voor de
ventilatie van het broednest en het verzamelde stuifmeel. De bijen kunnen zodoende het bakje enigszins warmhouden, de kans op schimmelen van het stuifmeel is hierdoor wat minder.

#Ik mis de escape voor de darren, twee gaatjes aan beide kanten v/d kast!

#De onderkant van de bak, hoe ziet die er uit? Is nogal cruciaal!

Toch nog effe dit!
Ik zou toch ook goed nadenken over de stuifmeelbak die je aan de voorkant van de kast hangt (lees frontaal systeem), ter hoogte van de vliegopening. Nadeel van de '˜onze bak' (lees: on top-systeem) is het warmteverlies in het broednest. De bak leidt nogal tot wat extra cm2 lucht. Dit vraagt (met name in de wat minder warme dagen) extra arbeid om het broednest op temperatuur te houden. Dit probleem heb je niet bij het frontale systeem.
De bekende nadelen van het frontale systeem zijn met wat simpele ingrepen op te lossen. Als de kast op voldoende hoogte staat (50-75 cm) of op een droge ondergrond heb je weinig last van optrekkend vocht. Voor de vuilafvoer uit het broednest is mijn inziens een simpele aanpassing te maken. Goed de keuze is aan een ieder!

Groet Arno

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » ma 22 nov 2004, 23:50

Voorstel: stuifmeel-strategie-Holland
Op basis van de imker-ervaring van Bertus, wensen van Els en Henk, bevindingen van JP en beheerspraktijk van Arno kan voor Holland wellicht de volgende strategie van toepassing zijn:

In het voorjaar komen de volken net de winter uit, zijn nog niet op volle oorlogsterkte. Uitstekend dus voor een stukje stuifmeel-produktie. Tijdens de bloei van de paardebloem, wilg en onbespoten fruitbomen komt een enorme hoeveelheid stuifmeel vrij. Als het niet teveel regent en niet te koud is bestaat een goede kans op een leuke stuifmeeloogst. Indien er grote hoeveelheden stuifmeel binnen komen (waarnemen op vliegplank) komt men in actie.

Afbeelding
Strategisch-overleg vakimkers Marc en Anita, op bezoek bij Apiario Florin (okt 2004)



Dag 1 - Breng het volk terug op 10 ramen, met ongeveer vijf-zes ramen broed en zet de stuifmeelbak op of aan de kast en sluit alle kieren en gaten goed af. Voorzie de kast van een voederfles* en geef de bijen om de twee dagen 200 ml suikerwater (voor compensatie extra stuifmeelwerk). Geef de bijen de tijd om even te wennen aan de nieuwe situatie. Dag 3 '“ schuif de kunststofplaat in de stuifmeelval. Klaar is kees. Om de twee dagen oogsten. Om de tien voer je inspectie uit. Wat te doen is inmiddels in het voorgaande uitvoerig beschreven.

Indien de bovengenoemde dracht op zijn eind begint te lopen (produktie loopt terug) haalt men de stuifmeelbak van de kast en brengt men het volk in de honingproduktie.

Afbeelding
Bijenkast met stuifmeelbak (on-top-model) en voederfles.

Iets om in de winter eens rustig over na te denken! Bovendien nog iets: wat in Duistland kan (oogsten van enorme hoeveelheden stuifmeel) kunnen Hollanders ook! Oke toegeven het klimaat is daar wat minder onstuimig en regenachtig dan Holland-aan-Zee.

* Voederfles?@#$
Bij een stuifmeelbak bovenop de kast (wens van Henk) zit je dus met een klein probleem, hoe voeder je de bijen met suikerwater. Dit kan met behulp van een voederfles. Is niet veel meer dan een pot van 600ml, waarvan in de deksel een zestal gaatjes zitten. Op z'n kop in de houten steun en de bijen slubberen de pot leeg. Werkt perfect, kortheishalve verwijs ik naar de fotos in de rapportage over het Reisverslag Braziliaanse Bijenteelt.


Groet, Arno Honing (per abuis ingelogd onder naam Apiaro)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 23 nov 2004, 17:48

Een klein bericht van mij:

Ten eerste vind ik het hartstikke leuk wat hier gezegd wordt, vooral door onze Hollanders 'om utens': ze geven Braziliaanse fleur aan het forum.

Wat betreft stuifmeelwinning. Ik heb in mijn korte imkerloopbaan al heel veel uitgeprobeerd. En daarbij hoort natuurlijk ook stuifmeelwinnen. Mijn ervaring is dat je in een korte tijd zoals vier weken genoeg stuifmeel kunt winnen om met een heel gezin het jaar door te komen. Ik heb nu nog bakken vol met stuifmeel van enkele jaren geleden. Stuifmeel dat zijn waarde inmiddels heeft verloren.
Ik heb wel vaker over stuifmeelwinning gesproken of liever gezegd De Roever nagesproken. Lieve mensen lees dat boek eens zou ik zo zeggen, want hij schrijft net na de WOII al over stuifmeelwinning! Nederlanders geven de voorkeur aan stuifmeelbronnen bij planten en het voeren van Nectapoll (wat ik ook heb gedaan). Dat laatste kan ik inkomen. Het is nl lekker makkelijk en in feite ziektekiemvrij.

Het grootste probleem is nog wel de onbekendheid van stuifmeel eten in Nederland. Bovendien is er in Nederland een historisch ingebakken imkersvooroordeel dat het lekkerste en vooral meest winstgevende imkerproduct honing is. Als we dat maar vaak genoeg herhalen is dat natuurlijk zo. Dat zorgt er allemaal voor dat er eigenlijk practsich geen afname is voor stuifmeel!

Even nog wat korte zaken.

Ook ik heb geschreven over mais:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... Terms=mais

Verder heb ik mijn stuifmeelval opghangen omstreeks de bloei van de Esdoorn.(Na de paardebloem. Die geeft veel en goed stuifmeel, met een hele karateristieke reuk. Op die manier rem je de zwermstemming en dat is voordelig. Je zou het ook prima eerder kunnen doen. Ongeveer halverwege de paardebloemdracht. Ik vind alleen niet dat je het al bij de wilg toe moet passen. Dan moet een volk opbouwen.
Zelf wissel ik nooit broed uit (i.v.m. ziekteverspreiding) en wat dat betreft vind ik gewoon dat je een stuifmeelval op jonge volken (vroege afleggers) moet toepassen, maar grotere productievolken is ook geen probleem m.i.
Nog een opmerking: waarom de lege ruimte achterin de stuifmeelval niet gedeeltelijk opvullen met een voergelegeheid? Lijkt mij veel handiger dan een voederfles. Wat betreft het type stuifmeelval: mij lijkt de bovenbouwval de meeste voordelen te hebben.

j.p.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » wo 24 nov 2004, 12:58

Hoi J.P

Mijn omgeving

Nee maar nu even "seernineus"[:)] Hier in de Waard zag men nooit mais.
Laag gelegen land, veel veengrond,boeren waren blij dat hun vee droge poten hielden Toen mijn Brasiliaanse schoondochter,hier voor het eerst in Nederland kwam, vertelde ik dat alles wat ze hier in Nederland zou zien, alles door mensenhanden was gemaakt.(Wij zijn niet in Kootwijkerzand geweest)Die mensenhanden hebben ook rassen ontwikkeld die tegenwoordig het goed doen op laag gelegen gronden. We zien hier steeds meer grote percelen met mais.En wat er ook in het stuifmeel aan wezig is, ik heb het liever dan gras. Vroeger kwamen daar ook nog bloemen en klaver in voor maar ook dat is hier maar moeilijk te vinden Zo verarmt de vegitatie behoorlijk. Wilgen(salix)Asperientjes en Elsen(Alnus Glutinosa)Het plakmiddel Gluton had daar iets mee te maken, maar deze zijn er nog genoeg. We moeten het er maar mee doen. We kunnen hier alleen bijen houden door dat we iedere dag pompen,pompen,en nog eens pompen.-3m ANP En daar zijn we bijzonder goed in. Anders gaan we koppie onder. En drijfbijen heb je hier niet.

Bertus

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 24 nov 2004, 23:23

Beste allemaal,

Wat is het forum toch een geweldig iets, en wat een massa info over de stuifmeelwinning en bewerking is er in korte tijd hier bijeen gezet.
Zou alleen aan Hans, als rubriekbeheerder, willen vragen of hij over enige tijd deze info wil verplaatsen naar de rubriek 'Bijenproducten'

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » do 25 nov 2004, 09:05

Beste Els,

Mijn oren doen een beetje zeer, van het lawaai waarmee de klap op de vuurpeil terecht kwam.
Zie foto bij vezamelen stuifmeel vind gretig aftrek.
Deze bak had ik de avond er voor daar neer gezet. S'ochtens kwam ik er bij en zag dat de bijen het uit de bak weg haalde in grote getale. Toen de zon boven de bergen en het vocht van nachtelijke dauw verdampte, waren de bijen verdwenen. "kwul maor zegge" droge stuifmeel wordt niet verzameld

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » do 25 nov 2004, 13:00

Beste Els,

Ook ik bedoelde dat je het grootste gelijk hebt.Maar ik hoorde van Arno dat hij daar bezig is met het verzamelen van goede tekeningen en informatie over de stuifmeelvallen. Maar het kost even tijd en overdag zoekt hij liever niet. De kosten van het lijntje wat hij daar heeft zijn dan erg hoog.

Informatie
Ja, ik vraag me wel af als we zo een jaartje door gaan,dan moeten we maar eens kijken of we het geheel in boekvorm moeten gieten:D of er een tv documantaire van maken( grapje)We varzamelen toch heel wat .

Daar gaan we weer.
Kijk eens op http://www.fafi.ind.br Ze zijn daar bezig de site te vernieuwen,want voorheen hadden we een kijkje in de kasten fabriek, maar onder het kopje acessorios zag ik nog net een stuifmeelval en dat gekke houtje waarmee je bijen voert. En dat is weer iets voor het bijenhuis om over na te denken. Onwijs makkelijk en je doet er 10 min. over om twintig kasten bij te voeren. Astublieft

de groetjes maar weer Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en bijen

Bericht door apiario » vr 26 nov 2004, 00:49

Beste mensen,
Zo zie je maar weer, stuifmeel produceren is niet nieuw. Ook in Holland heeft men inmiddels de nodige ervaring (JP en cornuiten). Wat de opmerking van JP betreft, ook in Brazilie is stuifmeel nog niet echt bekend. Honing is dat veel meer. Dus ook hier veel reclame maken.

Nationaal Bijencongres
Afgelopen voorjaar was ik op het Nationele Bijencongres in het noorden van Brazilie. Drie dagen lang lezingen, verhalen en een grote expomarkt. Werkelijk fantastisch, circa 5.000 imkers op een kluitje. Na drie dagen heb je het echt gehad, helemaal suf-geluld. Opmerkelijk geval tijdens het congres, geen potje stuifmeel te bekennen. Waarom toch vroeg ik een aantal mensen? Gebrek aan produkt. De vraag is dermate groot dat er een waar tekort is. Ook voor het congres was niet genoeg te krijgen om te exposeren, vreemd maar waar.

Stuifmeelprijzen
Honing kent iedereen en is betrekkelijk makkelijk te produceren, stuifmeel is een stuk bewerkelijker. Dat maakt dat niet iedereen stuifmeel kan of wil produceren, honing is veel makkelijker. De prijs voor stuifmeel is stukken beter, dan zal in Holland niet anders zijn. Hier sluit een kilo stuifmeel op een bedrag van 9 euro (groothandelsprijs). Vind ik persoonlijk wat laag. In de detailhandel (potje 150 gram) ligt de kiloprijs (zes potjes van 150 gram) rond de 17 euro. Daar vind ik me beter in. Punt is dus de juiste markt (klantenkring) te vinden. In de grote steden ligt de prijs 20% tot 30% hoger.

Bijensteektherapie
Els schrijft in haar stukken over de bijensteektherapie. Razend interessant! Els binnenkort kom ik met meer vragen, ben zeer belangstellend. Niet in de laatste plaats omdat ik een (Hollandse) vriendin heb
die MS-patient is. Zij, Marjan was afgelopen voorjaar bij ons alhier in Brazil drie weken op bezoek geweest. Niks geen uitstapjes, gewoon rusten! Het klimaat (veel zon = vitamine D) deed haar zeer goed. Eindeloos hebben we bij ons op de veranda gediscuseerd over MS en bijen. Ik geloof zeer in de bijensteek-therapie. Zowiezo in het dagelijks innemen van honing en stuifmeel, dan werkt ook goed voor MS-patienten.

Tot slot nog een klein vraagje: JP wat is dat Nectapoll precies voor een produkt?

AbraÇo, Arno (Oeps weer verkeerd ingelogd, foutje Pa)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 gasten