zit ik in de problemen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hanzie123
Berichten:5
Lid geworden op:ma 13 dec 2004, 09:44
Locatie:Belgie
Contacteer:
zit ik in de problemen

Bericht door Hanzie123 » zo 19 dec 2004, 19:55

Ik was vandaag mijn bijen aan het behandelen met perezine. Het was rond de 3a 5 graden. Ik bemerkte dat in een kast de bijen in de bovenste bak zaten. En wel tegen de deksel aan. Bij mijn andere 2 kasten was daar geen sprake van.[:)] Bij mijn weten werken de bijen zich toch van beneden naar boven op gedurende de winter als ze fourangeren. Dus zitten ze nu al te hoog.[V]
Ik heb minimaal 12 a 15 kg suiker gevoerderd. Daarbij heb ik bijna geen suikerkristellen op de bodem gezien.
Weet iemand hier iets meer over te vertellen[?]

groeten,
Hans

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zit ik in de problemen

Bericht door Oude Essink » ma 20 dec 2004, 17:32

Hallo Hans,
Ik kan mij jouw bezorgdheid voorstellen. Voor een buitenstaander die niet even langs kan komen lastig. Het enige dat ik mij kan voorstellen is, dat bij het inwinteren het broednest boven zat en de suiker in de onderbak is opgeslagen; de tros beweegt zich naar boven en verliest het contact met de suiker. Als je vermoedt dat ik gelijk heb, draai dan alsnog de bakken om, zodat de suiker zich boven de tros bevindt. Verstoring van de tros is altijd toch beter, dan zeker weten, dat het volk verhongert of omkomt van de koude.
hennie oes

Afbeelding

Melinda
Berichten:42
Lid geworden op:zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zit ik in de problemen

Bericht door Melinda » zo 26 dec 2004, 09:00

Heren,

Dit voorval heb ik in 1997 ook meegemaakt. Ik had de bijen ruim 12 kilo gevoerd. Dit geschied bij mij altijd voor sint Lambertus, (17 september, (familietik)).

Toen ik me rond januarie weer eens verveelde ben ik eens bij mijn dames gaan kijken. Stiekem toch even het gewicht van de kasten en korven geschat. Vrijwel alle kasten waren topzwaar. Een kast echter was zeer licht. Ook lag het zwaartepunt niet bovenin, maar ergens halfweg.

Ik had het volk al afgescheven, maar toen het weer wat warmer werd heb ik ze toch maar een pond louwe honing gegeven (van eigen bijen) Na een paar dagen was het bordje leeg, en lagen er alleen nog maar de strootjes. Dit heb ik toen een paar weken zo volgehouden, en het is met dit volk toch nog een aardig end in de goede richting gekomen.

Het heeft echter nog een jaar geduurd voordat dit weer een goed productievolk werd.

Groet Mel.

Hanzie123
Berichten:5
Lid geworden op:ma 13 dec 2004, 09:44
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zit ik in de problemen

Bericht door Hanzie123 » ma 27 dec 2004, 10:30

Ik heb de kast geopend toen de bijen vanwege het warme weer begonnen te vliegen. Ze zaten nog
steeds bovenin. Het probleem was niet het voedsel, dat hebben ze genoeg in
de honingzolder. Het kan zijn dat het aan de warmte ligt in de kast. Ik heb
Segebergerkasten en die zijn goed geïsoleerd . Daarom hoeven ze nog niet in
een bolvorm te gaan zitten. Ik sprak iemand die dezelfde kasten heeft en die
had dezelfde ervaringen. Volgens hem, gaan ze automatisch naar beneden als
de koude ook binnen de kast voelbaar is. Alleen zag ik dat het voer maar voor ongeveer 50 procent verzegeld is. Eigen
schuld [B)]. Wegens tijdgebrek heb ik ze te laat gevoerd. Ik ben bang, dat het
onverzegelde voer water aan gaat trekken en gaat gisten. Even afwachten,
mogelijk in januari met pasta of honing bijvoeren. Of heb je andere ideeen[?].

Bedankt in ieder geval voor de ondersteuning. :D


Groeten,
Hans

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: zit ik in de problemen

Bericht door Harmen vd Ende » ma 27 dec 2004, 20:51

Hallo Hans,

Ik heb twaalf kasten staan en ik heb na het invoeren ale voerraampjes afgedekt met plexiglas, zodat ik af en toe even kan kijken in de kast. Bij mij was precies hetzelfde aan de hand in de helft van mijn kasten. Ik heb wel gemerkt als het echt koud wordt dat ze dan wel naar beneden verdwijnen. Maar ja als het zonnetje erop schijnt [8D]
Ik maak mij er nog geen zorgen over, het gewicht van de kasten is nog prima.

Groeten Harmen

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zit ik in de problemen

Bericht door Els Kleijnendorst » di 28 dec 2004, 14:56

Hans, ben het met Harmen eens dat je niet te snel ongerust behoeft te zijn voor je bijen.
16 december (oxaalzuurbehandeling) zaten 2 van mijn 16 volken ook tegen de dekplank aan. Vanmorgen (28 dec.) had ik bijen nodig voor de bijensteektherapie en meende dat ik ze het best uit een van deze 2 volken kon halen. Daar zaten de bijen immers tegen de dekplank. Nu, verstandig als de immen zijn, zat de tros diep in de kast weggedoken, op de overgang van de onderste naar de bovenste BK met boven hun kopjes al het voer.
Niet te snel wanhopen dus, zou wel af en toe het gewicht van de kast controleren door hem van achter even op te tillen. En begin je echt te twijfelen, dan kan je altijd nog om de week op een windstille dag even heel voorzichtig onder de dekplank kijken of de bijen nog voldoende voer hebben.

Hanzie123
Berichten:5
Lid geworden op:ma 13 dec 2004, 09:44
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zit ik in de problemen

Bericht door Hanzie123 » ma 10 jan 2005, 21:59

Bedankt voor de reacties. ik heb me er echt zorgen over gemaakt. ik ben dan ook echt zuining op mijn bijen. Mijn vrouw heeft me geinterresseert voor deze hobby. Haar opa had namelijk ook bijen. Verschillende steken gehad. Soms met redelijk grote zwellingen. Een enkel keer op de vlucht moeten gaan voor een heel fel volk[B)]. Dat had zich als zwerm in een lege kast gevestigd. Maar vorig jaar de eerste honing geoogst. Echt heerlijk was die. Een aantal cursussen gevolgd en een hele hoop leuke mensen ontmoet die dezelfde interresse voor bijen hebben. Ik heb er echt geen spijt van dat ik er mee begonnen ben:D. Kan niet wachten tot ze weer rondvliegen.

Groeten,

een :D imker

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 140 gasten