Hoe rompen aan (op) elkaar houden?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Hoe rompen aan (op) elkaar houden?

Bericht door Bart Maes »

Ik heb enkele nieuwe bijenkasten staan die ik na de winter ga bevolken. Het zijn rompen zonder plinten, hoe kan ik de bakken efficient aan (op) elkaar houden. Een idee is te werken met haakjes en oogjes, of met spanbanden. Misschien zijn er nog andere simpele manieren die ik kan gebruiken?[:)]
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Hoe rompen aan (op) elkaar houden?

Bericht door Frans vanTongeren »

De simpelste manier is..het simpel houden.
De bijen kitten de onderbak aan de bovenbak en je hebt een bijen-beitel nodig om de bakken te kunnen scheiden.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe rompen aan (op) elkaar houden?

Bericht door Oude Essink »

Dag Bart,
Een spanband gebruik je als je de bevolkte kast gaat vervoeren; voor normaal gebruik volg je de uiterst simpele methode Frans.
hennieoes

Afbeelding
Bart Maes
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Hoe rompen aan (op) elkaar houden?

Bericht door Bart Maes »

O.K., Frans en Oude Essink, ik hou het ook graag simpel.
Mijn kolonies staan niet bij me thuis, maar in een klein stukje natuurreservaat (7ha). Eigenlijk kan er niemand het gebiedje in, maar je weet nooit wat er kan gebeuren met de bakken. Er moest maar eens een kwajongen op het idee komen om er eentje om te gooien (in het ergste geval [}:)]) of bij hevige wind,...
Ze staan wel in een klein bijenhalletje, zo eentje die enkel de kasten beschut tegen het weer. Vandaar mijn vraag.
Op het forum las ik ook dat je kan vaseline gebruiken tussen de bakken om te vermijden at de bijen alles te stevig gaan vastkitten. Dat had ik ook wel willen gebruiken in de praktijk, ook dat speelde mee om mijn vraag te stellen.[:)]
Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten: 258
Lid geworden op: za 04 jan 2003, 23:48
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoe rompen aan (op) elkaar houden?

Bericht door Harmen vd Ende »

Hallo Bart,

In de zomer sta ik op de bosplaat met mijn bijen, een natuur gebied op Terschelling, en daar staan ze op de volle zeewind. Als je spaarkasten hebt gebeurd er eigenlijk niks mee. Als je bang bent dat er wel wat gebeurd zou ik de spanband er omhouden. Meestal gebruik ik 1 soort knoop zodat ik kan controleren of er niet aan gerommeld is. Ik moet zeggen dat wij nog nooit problemen hebben gehad met mensen. Wel hebben we twee jaar geleden met de droogte een waterbak bij de kasten gezet.. Daar is een ree op af gekomen en die is waarschijnlijk geprikt en heeft een kast omgooid.[:I]
Verder zou ik me geen zorgen maken.

Groeten Harmen
van trijp
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hoe rompen aan (op) elkaar houden?

Bericht door van trijp »

Hallo Bart

Om te voorkomen dat de bakken van elkaar schuiven kun je de bakken aan de onder en bovenkant een paar mm schuin maken. Dit afschuinen gaat het makkelijkst voor dat de kast onderdelen aan elkaar worden gemaakt. Zelf gebruik ik multiplex wanden, het nadeel bij mij was/is dat de mieren het kopshout op eten. Omdat het hout zacht wordt krijg je bij het openen deuken en openingen. Nu maak ik merbau latjes ( iets afgeschuind)aan de boven en onder kant van de multiplex wanden. Bevalt goed.

gr Rini
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 156 gasten