6 raams kastjes inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:
6 raams kastjes inwinteren

Bericht door weertman » wo 09 feb 2005, 23:15

Sinds een paar jaar winter ik ook een paar 6 raams kastjes met bijen in. Dit naar aanleiding van verhalen van andere imkers op dit Forum o.a.Hennie Kroese die dit ook deden
Het bevalt mij wel goed want in het voorjaar gebeurt het je nog wel eens dat er een volk moerloos de winter uitkomt en dan heb je reserve.
Nu is mijn vraag moet ik deze op een broed en honingkamer inwinteren ,zoals ik nu doe, of kan dit ook alleen op een broedkamer?

Ik weet dat dit vroeger veel gebeurde met 10 raams kasten die alleen maar op een onderbak ingewinterd werden

Vanuit het 'Sallandsche'

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: 6 raams kastjes inwinteren

Bericht door Hans van der Post. » vr 11 feb 2005, 22:30

Manni en andere zesraams-inwinteraars ik winter ook op zes en soms op drie raten in het gaat goed op een bak. Maar ik moet zeggen dat ik "hoge ramen"= 29 cm = 2x de hoogte van een honingkamer, gebruik. Een afwijkende maat wat betreft hoogte. Ik wil nooit meer anders! Begrijp niet dat er niet meer imkers dit hebben ontdekt!
Hans

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: 6 raams kastjes inwinteren

Bericht door Bart Maes » za 12 feb 2005, 12:54

Als je bijen laat overwinteren op drie of zes ramen, hoe zit dat dan met de hoeveelheid suiker die je geeft om ze de winter te laten doorkomen? Is een klein volk niet gelijk aan een grotere verbruik? En ik denk ook aan de ruimte om het wintervoer in op te slaan? Moet je dan de reservevolkjes meer gaan controleren tijdens de winterzit?
Het is interessant om zo'n volkjes te hebben na de winter als reserve. Nieuwe jonge koninginnen kunnen zo ook de winter in gaan zonder ze direct op een groot volk te zetten.
mvg. Bart [:)]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 6 raams kastjes inwinteren

Bericht door Oude Essink » za 12 feb 2005, 14:57

Ik winter ieder jaar een of twee zesramers in; ik geef ze voer, tot ze zelf niet meer opslaan; er is mij nog nooit een zesramer dood gegaan van honger noch anderszins. Als een van de grotere volken minder goed door de winter komt zet je de zesramer erbij in en dat gaat altijd goed (moer van het slechtere volk eruit natuurlijk.)
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:

Re: 6 raams kastjes inwinteren

Bericht door weertman » za 12 feb 2005, 22:38

[quote][
Hennie

Winter je ze in op alleen een onderbak ,of zet heb je er ook nog een honingkamer op zoals ik doe?

Vanuit het "Sallandsche"

Manni Weertman

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 6 raams kastjes inwinteren

Bericht door Oude Essink » zo 13 feb 2005, 14:29

Manni,
Gewoon zonder honingkamer; bij inwinteren is het een zesraamsvolk; begin april zijn er 3 á 4 ramen over, die dan weer snel zijn op te krikken naar zes. Of ik hevel de drie ramen over naar een 10raams volk dat minder sterk is en dus gemakkelijk drie ramen kan bergen.
hennie oes

Afbeelding

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: 6 raams kastjes inwinteren

Bericht door Bieboerke » zo 13 feb 2005, 18:59

Bart Maes schreef:
Als je bijen laat overwinteren op drie of zes ramen, hoe zit dat dan met de hoeveelheid suiker die je geeft om ze de winter te laten doorkomen? :)]
Dag Bart e.a.,
Ik overwinter ieder jaar zo', 4 à 6 zesramers (simplex raamformaat zoals de hoofdvolken) maar altijd met een jonge moer. Als wintervoeding krijgen die 8 kg opgeloste kristalsuiker. De laatste twee voederbakken (2 liter) krijgen die echter twee tot vier weken later dan de productievolken naargelang de broedaanzet in het najaar. Nog nooit is zo'n volkje van honger omgekomen. Ik kan je verzekeren dat die zesramers na de winter veel problemen kunnen oplossen en zijn die niet nodig dan kan ik altijd een "imker in moeilijkheden" een handje toesteken. Tegne 10 april zijn alle zesamers de deur uit.
mvg,
Bieboerke

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: 6 raams kastjes inwinteren

Bericht door Bart Maes » ma 14 feb 2005, 20:27

Ik ga die manier van werken met reservevolkjes zeker toepassen. Het is vooral de moeite om zo jonge moertjes achter de hand te hebben als je er over hebt bij de kweek, wat altijd kan gebeuren. Voor mij zeker een goeie tip![:)]

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: 6 raams kastjes inwinteren

Bericht door LWPisa » ma 14 feb 2005, 22:04

Bieboerke,

doe je dat in gewone (enkelwandige) 6-ramers of zijn het simplex 6-ramers, of doe je nog iets aan isolatie?

mvg,
Lennard

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: 6 raams kastjes inwinteren

Bericht door Bieboerke » di 15 feb 2005, 09:47

[quote]Geplaatst door LWPisa


doe je dat in gewone (enkelwandige) 6-ramers of zijn het simplex 6-ramers, of doe je nog iets aan isolatie?

Dag Lennerd, e a
Ik werk met mijn hoofdvolken met simplex formaat omdat ik dat formaat het beste vind voor hetgeen ik persoonlijk met mijn bijen wil doen. (moerteelt, kon.brij oogsten, afleggers maken, leden van mijn verbond werken voor 95% met simplex en op die manier kan ik leden in moeilijkheden of nieuwe leden gemakkelijk een start bezorgen met een zes of drieramer, voor mij weinig moeite, voor iemand in problemen een zegen). Alle raammaten zijn goed, elke soort heeft zijn voor- en nadelen en vergen een andere aanpak maar voor zes of drieramers moet je uiteraard kiezen voor hetzelfde formaat van je hoofdvolken. Zo is het kinderspel moeren te vervangen door gebruik te maken van een drie- of zesramer. Aangezien ik altijd begin met een broedaflegger waarop later een jonge moer komt en ik zo weinig mogelijk bijen wil bijvoegen mag er uiteraard geen warmte verloren gaan. Ik heb dan ook aan alle zijden een een isolatie ingebouwd van 2cm isomo, is licht en geeft een goede isolatie.
Die zesramers hebben het voordeel dat kan gestart worden met zo weinig mogelijk varroa-druk. Nadat alle broed is uitgelopen, en het broed van de ingevoerde jonge moer is gesloten pas ik een mierenzuurbehandeling toe.
In mijn ogen is de reserve (die zes of drieramers met jonge moer) die men achter de hand heeft de sterkte van een imker!
mvg,
Bieboerke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten