invasie van mieren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Plaats reactie
freekpul
Berichten:18
Lid geworden op:vr 15 aug 2003, 09:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:
invasie van mieren

Bericht door freekpul » za 23 apr 2005, 08:27

Mijn nieuwe standplaats voor de bijen is in een stuk bos. De kasten staan ongeveer 50 cm van de grond d.m.v. een palenconstructie. Bij één van de kasten zitten onder het dak verschrikkelijk veel mieren en ook larfjes. Ik veeg deze kolonie steeds weg, maar eigenlijk vechten tegen de bierkaai. Ooit heb ik eens gelezen dat er een oplossing bestaat om iets aan de palen te maken waarmee mijn stal in de grond staat. Alleen kan ik me niet meer herinneren wat dat was. Wie heeft voor mij een oplossing? Groeten, freek.

patrick
Berichten:59
Lid geworden op:di 25 jan 2005, 19:06
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: invasie van mieren

Bericht door patrick » za 23 apr 2005, 09:11

Goeie morgen freekpul en anderen,

Om geen last te hebben van mieren en andere kruipende insecten is het voldoende om iets rond je palen te maken waarin je minerale olie kan ingieten. Je moet er wel voor zorgen dat er zo weinig mogelijk naar de bodem doorsijpelt. De olie zorgt ervoor dat je een onoverbrugbare hindernis maakt voor elk kruipend insect.
Ik heb dit eerder al eens geprobeerd met gunstig resultaat. Groeten uit het nu zonnige Belgie. Patrick [^]

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: invasie van mieren

Bericht door Hans van der Post. » za 23 apr 2005, 09:20

Op de palen(rond) een randje vasaline of een ander dik vet helpt uitstekend. (afgewerkte frietenvet)[;)]
Hans.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: invasie van mieren

Bericht door Frans vanTongeren » za 23 apr 2005, 09:28

Dag Freek,
Surf naar De Rode Bosmier
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... ,bosmieren
en het gevaar en de oplossing staat je voor ogen !

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: invasie van mieren

Bericht door piml » za 23 apr 2005, 23:02

Konden mieren ook niet tegen koper?

groeten,



Pim Lemmers

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: invasie van mieren

Bericht door Frans vanTongeren » za 23 apr 2005, 23:24

Ja.., als de mieren eitjes gaan verzamelen onder het dak van de bijenkast (lekker warm daar) kunnen koperen muntjes de bewaarplaats verzieken.
(van horen zeggen)

Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: invasie van mieren

Bericht door Gosse » ma 25 apr 2005, 09:03

Ik heb familie in Congo(donker Afrika) en daar heb je agressieve mieren die je hele volk kunnen opeten.
Ze hebben daar pootjes onder hun kasten en die pootjes staan dan in een bakje water of soms petroleum. Een erg simpele maar doeltreffende manier.

Groeten Ærjen.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: invasie van mieren

Bericht door Frans vanTongeren » ma 25 apr 2005, 09:37

Ja Aerjen, maar als die palen er al staan..., krijg je een ander verhaal

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: invasie van mieren

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 25 apr 2005, 11:26

Hoi Freek,

In de fruitteeld worden speciale lijmbanden gebruikt tegen mieren en andere insecten, (zoals de wintervlinder wiens larven zich te goed doen aan de bloesem) die tegen de stammen omhoog kruipen.
Het lijkt een beetje op dubbelzijdig plakband maar ik neem aan dat er niet alleen lijm opzit en dat de kleefstof tegen water kan omdat de banden meestal één keer per jaar (in het voorjaar) vervangen hoeven te worden.

Het weghouden van mieren uit een boom heeft ook gevolgen voor de bladluis. De mieren beschermen de bladluis tegen allerlei andere insecten (lieve heersbeestje) en de mieren krijgen op hun beurt, als dank, weer een zoetachtige stof van de luizen. Dit verschijnsel heet 'luizen melken'.
Dit is één van de redenen dat auto's onder een lindeboom in de zomer bedekt worden met een vettige laag.
In de nazomer heb ik thuis ook altijd veel wespen in de linde zitten. Het zijn lindes die niet bloeien(lei-lindes) en toch worden ze volop bevlogen door wespen die volgens mij ook op de luizen'melk' afkomen.

Ik weet niet waar je deze band kunt kopen, maar ik denk bij een tuincentra dat je wel kans hebt of misschien heeft een fruitteler in de beurt wel wat liggen.

Jaap

Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: invasie van mieren

Bericht door Gosse » ma 25 apr 2005, 16:20

zet de kast ook op pootjes en dan in het water
als dat wel kan tenminste[8D]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten