Broed van een ander volk toevoegen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Broed van een ander volk toevoegen

Bericht door jacob mus » do 28 apr 2005, 21:30

Ik heb vandaag weer de nodige capriolen uitgehaald en daarbij was ook een exercitie waarbij ik 10 ramen broed in alle stadia overhield.
Die heb ik maar (zonder de oorspronkelijke bijen erbij) bovenop een ander moergoed volk gezet van hetzelfde type Hollandse bij. (Uit dit volk had ik eerder al een broedaflegger gehaald)
Nu lees ik elders op het forum dat dit vragen is om een waar doppenfestijn? Heb ik mij nu in de problemen gewerkt of kan dit mee vallen.

Voor hen die zich afvragen waarom ik zo moeilijk doe: ik moet 7 mei voor 8 dagen naar het buitenland en kan dan even geen gezwerm gebruiken dus ik hoop voor die tijd de grootste druk van de ketel te hebben in mijn kasten die bovendien aardig vollopen met fruithoning.
Nooit geweten dat bijenhouden zo'n stressgebeuren was!! Je werkt je rot en waar moet ik met al die honing heen.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Broed van een ander volk toevoegen

Bericht door heidecap » do 28 apr 2005, 23:16

jacob mus schreef: Nu lees ik elders op het forum dat dit vragen is om een waar doppenfestijn

Goedenavond, Jacob.

Waar lees jij dit dan wel ?
Hoe moet ik me dit voorstellen ? Gaat een moergoed volk doppen trekken op vreemd broed? Hier geloof ik helemaal niets van. Dat zou het zelfde zijn als met open poorten het paard van Troje binnenhalen.

Groeten, Thomas

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Broed van een ander volk toevoegen

Bericht door Frans vanTongeren » vr 29 apr 2005, 08:37

Jacob heeft gelijk (is mijn ervaring)
Als je open broed bij een ander volk inhangt, voelt dat andere volk dat aan als ongewenste indringers.
Zij willen niet samenwonen met die indringers en willen ervan affff...
Hoe doe je dat?
Zorgen dat je een zwerm gaat ontwikkelen en daar drijf je dan in mee..!
Autochtone bijen houden niet van Allochtone bijen

jacob mus
Berichten:59
Lid geworden op:za 07 aug 2004, 13:57
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Broed van een ander volk toevoegen

Bericht door jacob mus » vr 29 apr 2005, 11:43

Mijn onrust is ook door de "advertentie" van Frans ontstaan. Daarin beschrijft hij zijn verdriet van zijn demonstratiekast en dat joeg mij de stuipen op het lijf. Ik heb 10 ramen broed bijgehangen!!
Ik kan het echter toch ook niet helemaal plaatsen wat Frans schrijft want ik lees in bijenboeken dat je kunstzwermen oa kunt gebruiken om er broed van af te nemen en produktievolken mee te versterken. Daar zal toch ook altijd wel wat open broed bij zitten.
De komende week ben ik nog thuis en ik verkeer nu toch in een verhoogde alarmfase en zal voor mijn vertrek de kast toch even openen en dan laat ik het wel weten.
Het wordt dus een experiment!

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Broed van een ander volk toevoegen

Bericht door Frans vanTongeren » vr 29 apr 2005, 11:52

Dag Jacob,
Broed bijhangen mag als het maar gesloten broed is; dus geen eitjes en larven bijhangen

Wim Vos
Berichten:58
Lid geworden op:di 18 mar 2003, 15:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Broed van een ander volk toevoegen

Bericht door Wim Vos » vr 29 apr 2005, 13:00

Jacob,

Je moet 8 dagen weg, dat is niet zo vreselijk lang.
In het voorjaar en de zomer controleer ik mijn volken zo om de negen dagen op doppen. Volgens de theorie zwermen de bijen pas als er gesloten doppen zijn, dat wil zeggen 9 dagen nadat ze begonnen zijn aan het knutselen van een nieuwe moer. Als je dan de doppen verwijdert heb je (grote) kans dat ze opnieuw doppen aanzetten. Ook die kun je weer wegbreken.
Als ze écht willen zwermen dan gaan ze echter ook. Zelfs als er geen of open doppen zijn. Maar in dat stadium verkeert jouw volk nog niet.
Dus als je oppen verwijdert kun je vervolgens met een gerust hart 8 dagen weg.

Groet,
Wim

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Broed van een ander volk toevoegen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 29 apr 2005, 13:21

Beste Jacob
Voor hen die zich afvragen waarom ik zo moeilijk doe: ik moet 7 mei voor 8 dagen naar het buitenland en kan dan even geen gezwerm gebruiken dus ik hoop voor die tijd de grootste druk van de ketel te hebben in mijn kasten die bovendien aardig vollopen met fruithoning.
Nooit geweten dat bijenhouden zo'n stressgebeuren was!! Je werkt je rot en waar moet ik met al die honing heen.
Welkom thuis in bijenland. :D Ik ga in juni drie weken weg en zie het met afgrijzen aan.

j.p.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Broed van een ander volk toevoegen

Bericht door Hans van der Post. » vr 29 apr 2005, 13:35

Wim Vos schrijft:
Volgens de theorie zwermen de bijen pas als er gesloten doppen zijn, dat wil zeggen 9 dagen nadat ze begonnen zijn aan het knutselen van een nieuwe moer. Als je dan de doppen verwijdert heb je (grote) kans dat ze opnieuw doppen aanzetten. Ook die kun je weer wegbreken.
Je kunt twee keer doppen wegbreken. De derde keer bij het weer aanzeten van nieuwe doppen wacht het volk geen 8/9 dagen maar gaan soms al weg als de doppen zijn belegd!
Hans

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Broed van een ander volk toevoegen

Bericht door Bieboerke » vr 29 apr 2005, 20:33

jacob mus schreef:
broed in alle stadia bovenop een ander moergoed volk gezet
dat vragen is om een waar doppenfestijn
Ik heb dit meerdere keren gedaan ter versterking van volken. Nooit aangezette doppen gehad! Wel is het gevaar op zwermneiging groter als alle broed uitgelopen is. Dan is de verhouding jonge bijen - open broed ter verzorging buiten proportie. Die jonge bijen kunnen hun voedersappen niet kwijt en ... 't spel zit op de wagen.
mvg,
Bieboerke

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Broed van een ander volk toevoegen

Bericht door heidecap » vr 29 apr 2005, 23:04

Frans vanTongeren schreef:
Jacob heeft gelijk
Frans, punt 1. : het gaat hier niet om gelijk hebben of gelijk krijgen.

Punt 2. Mijn ervaring van vorig jaar is dat je vrolijk raampjes met BIAS kunt hangen in een ander volk. Ik heb dit naar hartelust gedaan. Maar doppen, nee, geen e e n. Misschien alleen bij Joppe stoutertjes ?? ...

Groeten, Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 49 gasten