wel gekwaak, geen getuut

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:
wel gekwaak, geen getuut

Bericht door Ati » vr 20 mei 2005, 21:55

Vandaag verwachtte ik jonge koninginnen in de broedaflegger van mijn hoofdvolk. Toen ik
mijn oor tegen de kast legde hoorde ik géén tuten, maar wel kwaken (als het inderdaad kwaken was: het klonk als druk snaterende eenden -klopt dat? Tuten had ik wel eens gehoord bij een andere imker, maar het kwaken kende ik nog niet).

Toen ik aan het eind van de middag de kast openmaakte, zaten er vier moerdoppen (je ziet, het is maar een kleine aflegger). Drie daarvan bevatten een onvolgroeide koningin, (het waren nog helemaal witte poppen). Uit de vierde kwam tot mijn opluchting een koningin kruipen "met alles erop en eraan". Zij is het volkje ingewandeld en ik heb haar veel succes gewenst.

Heeft zij nou in haar eentje de hele dag zitten kwaken? Dat doet ze toch alleen als er al een koningin loopt te tuten? Maar ik zag geen uitgelopen moerdoppen, dus ik denk dat zij echt de eerste is. Of is een uitgelopen dop heel snel verdwenen?

Ik hoor graag wat jullie ervan denken,
Ati.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wel gekwaak, geen getuut

Bericht door Hans van der Post. » vr 20 mei 2005, 22:53

Ik schreef een paar jaar geleden het volgende:

Je moet weten wat het tuten en kwaken voorstelt/inhoud.
Een tuter bij een volk waar de oude leggende moer afgezwermd is of waar een veger is gemaakt tuut om te horen of ze concurrentie mag verwachten. Als ze antwoord krijgt in de vorm van kwaken weet ze dat ze kan vertrekken. Het tijdstip hangt af van de weergesteldheid. En dit afzwermen gaat door tot "het volk" het genoeg vindt maar dat is een verhaal apart.

Een tuter is eerst een kwaker geweest stel je voor dat er een moer rond loopt ze kwaakt zeker een halve dag voordat ze uit de dop komt. Lees geluid en activiteit
Als je nog meer wilt lezen over dit geweldig fenomeen:


http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=939 het tuten en kwaken

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=1700 geluid en activiteit...

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wel gekwaak, geen getuut

Bericht door Ati » za 21 mei 2005, 01:55

Hallo Hans,

bedankt voor je antwoord!

Ik dacht al dat hier eerder over geschreven zou zijn, ik had alleen niets kunnen vinden. Bleek dat ik het vinkje voor "zoeken in archief" niet had aangezet.

Groet, Ati

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 187 gasten