Hergebruik was

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Hergebruik was

Bericht door Albert Stoter »

Joepie.

Na maanden van voorbereiding en geknutsel met kasten gister eindelijk ons eerste bijenvolk aangeschaft. Ik zeg "ons" omdat mijn vrouw en kinderen ook geïnteresserd zijn en ook naar een beginnerscursus bij Hennie Kroese gaan.

Ik heb een Top Bar Hive gebouwd met daarin dus geen raampjes, maar alleen bovenlatjes met een reepje kunstraat. Vooral een natuurzwerm zou die goed moeten uitbouwen, leidraad nemend aan de kunstraat.

Omdat het wachten op een natuurzwermmelding me in Apeldoorn te lang ging duren heb ik gister 25 mei bij Kees van Holland een voorzwerm gekocht die Kees ter plekke (in Rhenen) in mijn TBH stortte.

Na de autoreis thuis gekomen bleek me na een blik onder de TBH dat er kunstraat op het ventilatierooster was gevallen. Dat kunstraat moet ik de volgende keer dus beter bevestigen.

Nu viel me vandaag op dat er "vermalen" kunstraat onder de TBH ligt. Hoe komt dit? Zijn de bijen actief bezig om het ventilatierooster weer meer open te krijgen, of zijn ze bezig om de kunstraat weer te verwerken (waarbij al doende ongewild ook een gedeelte door het ventilatierooster valt)? Wordt aangeboden was door bijen hergebruikt?

Albert Stoter
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hergebruik was

Bericht door Hans van der Post. »

Gefeliciteerd! Een nieuwe imker is 'geboren'
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hergebruik was

Bericht door Albert Stoter »

Hans van der Post schreef:

1)Zou het kunnen zijn dat je ook kleine witte was schilfertjes ziet?

2) Eigenlijk moet je de "bouwlatjes" driekantig maken (met een punt naar beneden wijzend) en deze met vloeibare was bestrijken, meer is niet nodig.
ad1) Inderdaad, ook witte schilfertjes, maar toch ook vermalen kunstraat en stuifmeelkorrels. Inmiddels heb ik net voor het eerst ook in de kast gekeken, en de raatbouw gaat volgens mij prima. Door het gevallen kunstraat was ik extra bang voor warbouw, maar omdat naastliggende kunstraat nog goed zit lijkt ook het afgevallen deel toch "recht" te worden. Het was mijn eerste keer in de kast en ik heb (als bange beginner [:I] ) veel rook gebruikt waardoor ze - leek het - heel druk bezig gingen om dat uit de kast te wapperen waardoor het terugplaatsen van de houtjes juist lastiger ging (als je geen bijen wil pletten tenminste). Ik ga ze nu een hele tijd met rust laten.

ad2) Meer is misschien niet nodig, maar ik geef ze nu een behoorlijk reepje van zo'n 3 - 4 cm diep (en Dadantbreedte) om de kans op warbouw echt maar zo klein mogelijk te houden. Inmiddels heb ik ergens op het forum de tip gezien om was in een lepel te smelten en daarmee de kunsraat extra in de spleet te bevestigen. Dat gaat inderdaad heel handig, en nu zit het kunstraat (in weer een andere kast) echt goed vast

Albert
Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: Hergebruik was

Bericht door Bieboerke »

stoteral schreef:
[quote

heb (als bange beginner [:I] ) veel rook gebruikt waardoor ze - leek het - heel druk bezig gingen om dat uit de kast te wapperen waardoor het terugplaatsen van de houtjes juist lastiger ging
Albert,
Voor kleine ingrepen kan je ook een klein plantenspuitje gebruiken waarbij je een kleine hoeveelheid water "verneveldboven de raten, de bijen trekken dan onmiddellijk naar beneden, dit vind ik beter dan rook. Doe dit echter nooit indien je raten voor de slinger uithaalt.
mvg,
Bieboerke
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hergebruik was

Bericht door Albert Stoter »

Voor kleine ingrepen kan je ook een klein plantenspuitje gebruiken waarbij je een kleine hoeveelheid water "verneveldboven de raten, de bijen trekken dan onmiddellijk naar beneden, dit vind ik beter dan rook.
Bieboerke,

Ik ga de volgende keer beslist een plantenspuit proberen, maar ik ga ook op een andere manier mijn werkwijze aanpassen.

Deze eerste keer heb ik eerst een bovenlat (die van de onderstaande foto) er helemaal uit gehaald om daarna ook de andere bovenlatten naar boven te halen, te bekijken, en zijwaarts terug te plaatsen. Hierbij gingen er dus telkens bijen tussen de latten zitten die ik eerst (met rook) naar beneden moest jagen voordat ik de latten weer stijf tegen elkaar kon schuiven (terwijl de bijen er volgens mij juist weer tussen gingen zitten om de rook naar buiten te wapperen; met enige zelfspot moet ik toegeven dat dit ook wel iets komisch heeft).
Afbeelding
Zoals je op de foto ziet kan ik zo'n bovenlat door de zijlatten (en de kleefkracht van propolis) ook laten "zweven", oftewel waarom zou ik ze er geheel uit halen? Dit realiseerde ik me pas achteraf. Ik kan ook telkens een paar latjes onder de oortjes van de bovenlat plaatsen in geval het toch naar beneden dreigt te zakken.

De volgende keer dus de bloemenspuit en niet meer er geheel uit halen.

Albert
Gosse
Berichten: 69
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 13:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hergebruik was

Bericht door Gosse »

Ik hen al een tijdje bezig met het creëren van mijn eigen manier van imkeren.
En ben erg enthousiast van de Top Bar Hive maar vraag me af of je deze ramen ook in een gewone slinger kunt doen en of iemand mij een tekening kan mailen.

groeten Ærjen van den Akker[8D]

aerjenheeft(APENSTAART)hotmail.com
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hergebruik was

Bericht door Albert Stoter »

Gosse schreef:
... vraag me af of je deze ramen ook in een gewone slinger kunt doen en of iemand mij een tekening kan mailen.
Ærjen, Zie o.a. de volgende sites:
- www2.gsu.edu/~biojdsx/main.htm
- outdoorplace.org/beekeeping/kenya.htm
- http://www.beesource.com/eob/althive/index.htm
- beetalk.tripod.com/tbh.htm

Ik heb voor een TBH gekozen om de bijen zo min mogelijk te storen. Je haalt immers telkens slechts 1 TB naar boven terwijl de rest dicht blijft. Hierdoor ook minder warmteverlies.
Toen ik de eerste keer controleerde op warbouw pakte ik e.e.a. echter zodanig aan dat van "zo min mogelijk storing" nog weinig terecht kwam. Volgende keer dus beter hoop ik.
Wat ik heb gebouwd is niet echt een TBH omdat ik ook zijlatten aan de TB's heb bevestigd. Ik heb dit gedaan zodat de bijen de raat niet aan de zijkant van de kast vastmaken.
Sommige TBH-bouwers maken de zijkanten van de kast daarom schuin. Daar zouden de bijen dan niet zo snel aan gaan bouwen. Op een van bovenstaande sites staat wel hoe schuin dat zou moeten zijn. In de praktijk (althans van berichten die ik las op internet) wordt er door de minder weliswaar minder maar toch nog steeds tegen die kanten gebouwd.

Bovenlatten:
Breedte: 3,5 cm (dat zou de natuurlijke hart tot hart raatruimte zijn).
Lengte tussen zijlatten: > 43,5 cm (opdat ik er dan eventueel een standaard raam onder kan hangen - als ik eens een volk van een ander overneem o.i.d. - die past dan dus gewoon tussen die zijlatten).

Zijlatten:
Breedte 3,5 cm
Lengte zo'n 20 cm (ik moet nog ervaren of dit genoeg of teveel is)

Vlieggaten:
7 onder aan de voorkant (koude bouw) van 1 cm elk. Ik moet nog (op de langere termijn) ondervinden of dit, aantal en grootte, genoeg of te weinig is.

Naast de buitenste TB's houd ik dan nog rekening met de benodigde bijenruimte omdat de bijen daar anders niet goed onder kunnen bouwen. Dit levert dan tevens een (met een plankje af te sluiten) spleet op naar boven de TB's als ik daar wil voeren (onder de dekplank). Aan beide zijkanten van die spleten zit nog een verticaal latje naar beneden (dus in de binnenhoeken van de kast) om de zijlatten van de TB's tegen elkaar te "dwingen".

Als bodem een dunne plaat met daarin een ventilatierooster.

De maten van de kast van de foto zijn grotendeels bepaald door het hout dat ik nog thuis had liggen. De 2 zijkanten zijn gemaakt van een restant van een zwart kastje, en de voor en achterkant van het restant van een keukenblad. Om zo min mogelijk te hoeven zagen steken de beide zijkanten uit. Hier kon ik nu makkelijk draaghendels aan maken (de kast is nog zwaar zat) en bovendien zit de vliegplank nu nog iets uit de tocht.
Afbeelding
De praktijk moet natuurlijk nog uitwijzen hoe e.e.a. gaat.
Ik zal niet kunnen slingeren (behalve als ik standaard honingraten tussen de zijlatten hang), en ben van plan ooit een honingpers te maken. Eerst moet nog maar blijken of ik honing zal oogsten.

Albert
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 120 gasten