Bijenbeheersprogramma

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Re: Bijenbeheersprogramma

Bericht door LWPisa » zo 05 jun 2005, 10:14

Okay...om aan de biologische produktiestandaard te voldoen mag je geen moeren knippen...het knippen van moeren op zich is niet verboden.

L

Corinne
Berichten:10
Lid geworden op:zo 20 feb 2005, 13:10
Contacteer:

Re: Bijenbeheersprogramma

Bericht door Corinne » zo 05 jun 2005, 10:57

Beste BBK,
Ik wil niet vervelend zijn maar wat is nu de meerwaarde boven een schriftje. Als je bij iedere koningin een schriftje hebt met haar gegevens wat bovenin de kast ligt, heb je immers altijd alles bij de hand. Én je hoeft het maar één keer te noteren (ik zie mezelf tenminste niet met een laptop bij mijn bijen staan- moet je je eens voorstellen wat propolis wel niet allemaal met je toetsenbord kan doen:))
Groetjes,
Corinne.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bijenbeheersprogramma

Bericht door LWPisa » zo 05 jun 2005, 14:13

Ik ben BBK wel niet maar...

een schriftje is ok als je maar een paar kasten hebt...met tientallen tot honderden kasten wordt de administratie snel chaotisch en veel werk. Dan is het fijn om met een computerprogramma snel (makkelijk) te kunnen zien welke moeren er 2 jaar oud zijn, welke kasten op welk tijdstip ingewinterd/behandeld zijn of bijvoorbeeld de prestaties/eigenschappen van teelt/zustermoeren te kunnen vergelijken.
Het werkt ook lekker...gewoon de parameters van ieder volk op je palmtop invoeren bij je kasten en thuis uploaden.

L

Corinne
Berichten:10
Lid geworden op:zo 20 feb 2005, 13:10
Contacteer:

Re: Bijenbeheersprogramma

Bericht door Corinne » zo 05 jun 2005, 15:36

Mijn hemel, nee, bij honderden kasten kan ik mij voorstellen dat schriftjes niet meer werken. Dan zie je door de bijen de kasten- laat staan de schriftjes- niet meer. (grapje)
Maar hoe moet ik het me dan voorstellen? Heb je van alle kasten dan de gegevens paraat op je palmtop zodat je alles kan opvragen bij iedere kast? Anders is de informatie thuis beschikbaar en niet ter plaatse (of je moet direct contact met thuis hebben).

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenbeheersprogramma

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 05 jun 2005, 16:03

Corinne schreef:


Beste BBK,
Ik wil niet vervelend zijn maar wat is nu de meerwaarde boven een schriftje. Als je bij iedere koningin een schriftje hebt met haar gegevens wat bovenin de kast ligt, heb je immers altijd alles bij de hand. Én je hoeft het maar één keer te noteren (ik zie mezelf tenminste niet met een laptop bij mijn bijen staan- moet je je eens voorstellen wat propolis wel niet allemaal met je toetsenbord kan doen:))
Groetjes,
Corinne.
Hallo Corinne,

Waarom een bijen beheersprogramma?
1) Om te kunnen afstuderen als informaticus optie programmeren moet ik een programma schrijven en verdedigen. Dus van analyse tot progje. Dit moet OO zijn en database driven. Als imker (en wetende dat er niet veel beheersprogrammas zijn) leek het me veel logischer een progje te maken dat ik nadien kan gebruiken, dan een progje te maken om het progje en dat nadien in de kast verdwijnt.

2) Wat is nu de toegevoegde waarde? Het jaarlijks optellen van honingoogsten (per kast), het berekenen van gemiddelden, dan nog eens kijken welke koninginnen er onder dit gemiddelde presteren en dergelijke laat ik veel en veel liever doen door een apparaat dat er voor gebouwd is. Welke koningin zit op welke kast? Hoe oud is deze koningin? Welke afstamming? Raszuiverheid? Allemaal zeer makkelijk als het schriftje onder het deksel ligt op een drachtveld 100km van je woning verwijdert. [:)]

3) Het opzoeken van gegevens, berekeningen maken, zelfs over meerdere jaren, is door het gebruik van een database wel zeer makkelijk en snel.

4) Wat is trouwens de toegevoegde waarde van programmas als Excel, Word, Powerpoint. Rekeningskes maken kan met papier en potlood (waarom niet griffel en lei?). Brieven schrijven kan ook met pen en papier. En voor Powerpoint gebruikten ze vroeger dias en een bord met krijt. Vraag me zelfs af waarom je uberhaupt een computer nodig hebt.

5) Denk er zelfs aan om de plaatsbepaling van de drachtvelden te koppellen aan een GPS met NMEA code. Is niet nodig maar maakt het leven wel eenvoudiger.

6) Heb dit jaar reeds 20 moertjes aan de leg. Deze zijn niet allemaal voor mij. Wil binnen enkele jaren nog wel weten wie ze heeft gekregen. In welk schriftje moet ik deze schrijven? Heb je ook schriftjes voor elk Apidea/EWK/mini plus kastje? Waar leg je dat? Wil ook zeggen dat ik 64 schriftjes moet kopen. 20 Simplex kasten, 30 Apidea, 4 EWK, 3 3-ramers en 7 6-ramers. De balpen nemen we die mee of is er 1 bij elk schriftje? Kwestie dat ze niet op een verkeerde kast ligt.

Nu alle gekheid op een stokje. Ik schrijf dit programma in eerste plaats voor mezelf. Dat anderen intresse hebben kan ik alleen maar toejuichen. Dat u het nut niet inziet of het gebruik ervan niet nodig vindt is voor uw rekening. De oorspronkelijke vraag is wel gesteld door iemand die mijn profiel heeft bekeken en blijkbaar wel intresse heeft. Op zijn vraag ben ik dan ook graag ingegaan om meer gegevens te verstrekken.



mvg

buckfast_beekeeper

Corinne
Berichten:10
Lid geworden op:zo 20 feb 2005, 13:10
Contacteer:

Re: Bijenbeheersprogramma

Bericht door Corinne » zo 05 jun 2005, 21:51

Beste buckfast beekeeper,

Het is echt niet mijn bedoeling geweest om je te irriteren met mijn (mogelijk wat naïeve) vraag. Uitgaand van mijn eigen situatie, met maar een paar volkjes, vroeg ik me af hoe dat er uit zou kunnen zien- alles verwerken in mijn computer (en hoe doe je dat als je buiten bij je kasten staat)- en of dat handiger zou zijn. De vraag was dus serieus, de propolis was een grapje.

m.vr.gr.
Corinne

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenbeheersprogramma

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 05 jun 2005, 22:15

Corinne schreef:
Beste buckfast beekeeper,

Het is echt niet mijn bedoeling geweest om je te irriteren met mijn (mogelijk wat naïeve) vraag. Uitgaand van mijn eigen situatie, met maar een paar volkjes, vroeg ik me af hoe dat er uit zou kunnen zien- alles verwerken in mijn computer (en hoe doe je dat als je buiten bij je kasten staat)- en of dat handiger zou zijn. De vraag was dus serieus, de propolis was een grapje.

m.vr.gr.
Corinne
Ik voel me er ook niet echt op aangesproken. Ik probeer het alleen maar een beetje te duiden waarom ik besloot om een beheersprogramma te maken. Sorry als het even wat te direkt overkwam. Denk dat aan alle methodes voor en nadelen zijn. Wat ik wel weet is dat ik met behulp van mijn laptop of desktop pc op het einde van een seizoen in staat zal zijn om makkelijk enkele overzichtelijke statistieken kan maken.

Ik heb met 20 in te winteren kasten reeds ondervonden dat het niet steeds evident is om alle kasten evenveel voedsel te verstrekken. Niet alle volken halen even snel hun voedsel binnen [V]. Nu gebruik ik hiervoor een excel formuliertje. De stap naar een beheersprogramma is dan snel gemaakt.

Verder larf ik zelf over van een reinteelt moer. Dit seizoen komen er nog enkele reinteelt moeren bij. Het zou dan wel prettig zijn om snel te kunnen zien welke afstammelingen de beste resultaten geven.

Verder is er ook de door Europa opgelegde traceerbaarheid van het voedsel en dieren in de voedselketen. Dit wil dus ook zeggen dat elke honingoogst een uniek nummer moet krijgen. Wat is er makkelijker dan het record-id van een database tabel? Deze is steeds uniek. Het gaat zelfs zover dat u steeds moet kunnen zeggen in welke rijper van welke volken honing zit. U bent dus eigenlijk verplicht om van elk potje te kunnen zeggen van welk(e) volk(en) de honing afkomstig is. Met een juiste query en een juist etiket moet dit allemaal kunnen. Wist u dat u volgens Europa zelfs de lotnummers moet kunnen geven van de suiker waarmee u uw volken hebt ingewinterd?

Volgend jaar stap ik hier in Vlaanderen in het overlarf project (het doppen project in Nederland) mijn volken zullen dan automatisch op AV gecontroleerd worden. Mocht er daarna toch AV worden vastgesteld ben ik wel wettelijk verplicht om te kunnen zeggen wie er larfjes is komen halen. Ik moet kunnen zeggen van wie ik moeren heb verkregen. Het honingproject start hier met de kweek van F1 moertjes. Ook daar ga ik aan meewerken. Dat impliceert dan weer dat ik moet kunnen zeggen wie een koningin van welke afstamming heeft gekregen. Wordt het dan niet stilaan tijd om er een computer bij te halen?

Mocht je binnen afzienbare tijd er toch van overtuigd geraken dat een computer de zaak kan vergemakkelijken, laat dan gerust iets weten.

Wat je propolis betreft: dat argument heb ik gebruikt samen met de afwezigheid van internet om een web-service te kunnen afwimpelen. De docenten hadden er namelijk nog graag bij dat de database van op locatie te gebruiken was.

mvg

buckfast_beekeeper

Corinne
Berichten:10
Lid geworden op:zo 20 feb 2005, 13:10
Contacteer:

Re: Bijenbeheersprogramma

Bericht door Corinne » ma 06 jun 2005, 21:58

Nee, dat van de meeste regels wist ik niet. Erg beklemmend als je dat zo even op een rij zet. Het doet me erg veel denken aan wat er na de MKZ epidemie is gebeurd in Nederland met de schapen- en geitenhouders. Daar komen vanuit Europa nu ook in ijl tempo steeds meer regels op af. Voor hobbydierhouders wordt het daardoor bijna onmogelijk om nog dieren te houden omdat zij over één kam geschoren worden met de commerciële veehouderij. Ik ben erg bang dat dit ook ons voorland voor de hobby-imker is, en ik had nog zo gehoopt dat het ministerie van LNV de bijen met rust zouden laten.
Ook bij de geiten en schapenhouders zie je nu computerprogramma's komen die het de mensen mogelijk maken om alle vereiste gegevens bij te kunnen houden. Alleen al om die reden ben ik zeker overtuigd dat het gebruik van een computer helpend kan zijn bij het bijenhouden. Ik hoop dat je programma ook voor de eenvoudige '˜computeranalfabeet' goed werkbaar wordt. Ik ben benieuwd.

En laten we wel wezen'¦ zonder computers en internet zouden we dit forum niet hebben.

Ik heb het niet van mezelf maar'¦Pas maar op dat je docenten niet op het idee komen dat je, i.v.m. de propolis een web-service moet maken die geschikt is voor een PDA (dié heeft geen toetsenbord). Ik heb begrepen dat dát nog veel ingewikkelder is [:)]

Groetjes,
Corinne.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijenbeheersprogramma

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 06 jun 2005, 23:45

Corinne schreef:
Ik hoop dat je programma ook voor de eenvoudige '˜computeranalfabeet' goed werkbaar wordt. Ik ben benieuwd.

En laten we wel wezen'¦ zonder computers en internet zouden we dit forum niet hebben.

Ik heb het niet van mezelf maar'¦Pas maar op dat je docenten niet op het idee komen dat je, i.v.m. de propolis een web-service moet maken die geschikt is voor een PDA (dié heeft geen toetsenbord). Ik heb begrepen dat dát nog veel ingewikkelder is [:)]

Groetjes,
Corinne.
Wat de moeilijkheidsgraad betreft: Het is zeker niet de bedoeling dat de gebruiker eerst enkele jaartjes cursus gaat volgen. De basis beginselen van pc-gebruik moeten voldoende zijn. Velden die alleen numerieke waarden mogen bevatten zullen alleen cijfers aanvaarden. Als een database veld 50 karakters kan bevatten, zal het tekstveld waarin je de gegevens voor dit veld invuld, maximaal 50 karakters aanvaarden. Een datum invoeren? Gewoon de datum selecteren in een kalender. Raszuiverheid? Gewoon een drop down list en selecteren. Een moertje op een kast zetten? Kast selecteren in een tabel en moertje selecteren in een tabel. Dit impliceert dus wel dat het moertje eerst moet ingevoerd worden. 2 X een kast van een zelfde type een zelfde nummer geven zal niet lukken. Van bijvoorbeeld Apidea kan er maar 1 nummer 1 zijn. 30 kasten van een zelfde type invoeren? Type selecteren, het startnummer ingeven en het aantal kasten. Enkele seconden later zijn de kasten gebruiksklaar.

Kunnen we eigenlijk nog wel zonder pc?

Gelieve dat van die Palmtop niet te luid te zeggen. Misschien zitten er wel docenten op het forum [;)]


mvg

buckfast_beekeeper

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenbeheersprogramma

Bericht door Harmen vd Ende » di 07 jun 2005, 10:11

Hallo,

Ik heb het gelezen van je programma, en het lijkt me een erg goed programma. Wij gaan binenkort starten met een proef op Terschelling
Waar dit programma waasrchijnlijk erg goed te gebruiken zal zijn.
Daarom houdt ik mij aanbevolen om het programma voor je te testen tijdens de proef.

Groeten Harmen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten