Verhuizen 6 ramer binnen bijenstal

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Okkie
Berichten:26
Lid geworden op:ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:
Verhuizen 6 ramer binnen bijenstal

Bericht door Okkie » do 16 jun 2005, 09:47

Als beginnend imker heb ik een stal gebouwd met op de begane grond ruimte voor 4 kasten en een 1e verdieping met 6 ramers. Van de 4 kasten op de begane grond zijn nu 2 kasten bevolkt. Op de 1e verdieping staan 2 zesramers die aardig groeien. Het doel is om te zorgen dat ik 4 goede volken inwinter op de begane grond. Gisteren heb ik een zesramer overgehangen in een 10 raams broedkamer. Om te zorgen dat de bijen weer thuis kunnen komen heb ik alles weer terug gezet op de oorspronkelijke plaats van de 6 ramer. Dat is alleen verschrikkelijk onpraktisch voor controle en inspectie. Een 6 ramer pak je zo op maar een 10 ramer is al minder en als ze straks nog harder groeien moet er misschien nog wel een honingkamer op voor de wintervoorraad. Hoe krijg ik nu de 6 ramers naar de begane grond zonder de bijen al te erg in de war te maken?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Verhuizen 6 ramer binnen bijenstal

Bericht door maartenkleijne » do 16 jun 2005, 13:40

Precies hetzelfde probleem heb ik.
En de volgende oplossing:
1. Zorg dat de bovenste volken goed ver uit elkaar staan, om vervliegen boven te voorkomen.
2. Zet recht onder het te verplaatsen volk een lege broedkamer.
3. Zet het bovenste volk 1 stap naar beneden op de lege broedkamer, dit om vervliegen naar de andere onderste volken tegen te gaan.
4. Als ze eenmaal ingevlogen zijn op de plek kan de lege broedkamer er weer onderuit.

Okkie
Berichten:26
Lid geworden op:ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verhuizen 6 ramer binnen bijenstal

Bericht door Okkie » do 16 jun 2005, 14:30

Aha, getrapt verhuizen dat lijkt mij inderdaad een goed idee. Ik zal dan gedurende de week zorgen dat de kasten boven iedere keer wat verder uit elkaar komen te staan want nu staat het geheel nog wat dicht op elkaar.
Ik zie op plaatjes wel van die kleurige driehoekjes als 'merkteken' om de bijen de goede weg te wijzen. Is dat ook nog iets waar jij ervaring mee hebt?
Volgend jaar zet ik als ik dan plek heb meteen die zesramers op de begane grond. Als het goed is heb ik die plek dan niet en kom ik gewoon met 4 volken de winter uit.[:)]
In ieder geval bedankt voor het advies.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Verhuizen 6 ramer binnen bijenstal

Bericht door Bart de Coo » do 16 jun 2005, 21:10

Okkie,

In zo'n geval zou ik naar een mooi drachtgebied reizen en bij thuiskomst alles precies neerzetten zoals je het hebben wilt. (Overigens moet je geen honingkamer plaatsen voor de wintervoorraad. Volken inwinteren doe je op broedramen en niet op honingraampjes. Dat zou bovendien zonde zijn van de honing!)

Groet,

Bart

Okkie
Berichten:26
Lid geworden op:ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verhuizen 6 ramer binnen bijenstal

Bericht door Okkie » ma 20 jun 2005, 09:51

Volgend jaar zou ik zeker deze aanpak hanteren maar nu heb ik het eerste jaar bijen en heb ik aan 4 volken mijn handen vol. Als ik wat meer ervaring heb ga ik zeker met de bijen op reis. Vanavond ga ik dus maar een begin maken met getrapt verhuizen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten