Zwerm slaat terug

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Zwerm slaat terug

Bericht door maartenkleijne » do 23 jun 2005, 16:01

Vorige week kwam er onverhoeds een zwerm af van mijn beste volk, 6 dagen nadat ik goed had gecontroleerd op doppen, en nadat ik er 6 weken geleden al een aflegger van had gemaakt. Ik vond het niet erg, want een extra volk van deze prima bijen '“die al 7 jaar zonder varroa bestrijding het goed doen- komt van pas.
Wel heb ik het moedervolk op '˜1 dop' gezet, want zwermen onder kantooruren is ook wel lastig.
Gistermorgen om 9.15 kwam er een zwerm af, wild vliegen naar de sparrenboom van de buren.
Ik dacht: '˜dat is een bruidszwerm, want hij staat immers op 1 dop'.
Maar ja: om 10.30 hing er een middelgrote zwerm heel rustig in de boom. Ik heb '˜m in een korf gedaan en op balkon gezet, waar ik graag een korf bijen mag zien.
Van 12.00-14.00 waren de bijen lekker aan het stertselen, invliegen, en kwamen ze in behoorlijke aantallen weer terug met dracht en zelfs al wat stuifmeel.
Om 14.30 echter: een drukte van belang, heel veel '˜invliegers' zo te zien, en tegelijk een grote baard bij het moedervolk, maar een kwartier later was de rust weergekeerd en werd er bij de korf weer rustig af en aan gevlogen.
Om 16.00 hield het vliegen bij de korf geheel op en bleken er inspectie nog maar nul bijen in te zitten.
Conclusie: dus toch een bruidszwerm?
Wie heeft ook zo'n ervaring?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zwerm slaat terug

Bericht door Hans van der Post. » za 25 jun 2005, 22:46

Ik had ruim een week geleden ook een terug geslagen zwerm(en). Donderdag een week geleden begon dit gedoe; om een uur of elf, ik was in mijn schuur raampjes aan het bedraden, een verdacht en bekent geluid een snel aanzwellend gegons. Op mijn platte schuurdak heb ik drie volken staan. Uit een daarvan golfde 'bruin water'

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm slaat terug

Bericht door Ati » di 28 jun 2005, 19:41

Als je dit leest, zou je zeggen dat ze gewoon per se willen zwermen, al is het maar even en al is het voor het volk niet echt nodig.

Ati

?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 155 gasten