voerbakken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:
Re: voerbakken

Bericht door Jaap van Assenbergh » wo 20 jul 2005, 11:22

Ik heb ook nog wat van die bakken en die zijn inderdaad niet zo nieuw meer, en er verdronken nog al wat bijen. Ik leg ipv een strootje of een rietje nu een stripje vliegengaas op het suikerwater alvorens ik het kapje er opzet. Het is soms een beetje prutsen maar er verdrinken nu nagenoeg geen bijen meer.

Jaap

ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door ROEL » do 21 jul 2005, 11:32

In het bakje zit links en rechts van het kegeltje een nokje.
je dient met een schroevendraaier er voor te zorgen dat het kegeltje goed langs het nokje komt te zitten. Een beetje uit- of inbuigen dus.
dan is het probleem vijwel opgelost.

Roel
teun ijff schreef:
Hoi !

Ik heb twee soorten voerbakken.... ws kennen jullie ze wel....die gele van 2 liter met 2 klepjes....en die witte met een deksel.

Zit een mooi systeem in.... schuin geribbeld...zodat de bijen er tegen aan kunnen lopen zonder er van af te glijden.

Maar dit laatste doen ze toch wel denk ik.... want onderin zie ik een laagje dode bijen.

Hoe lossen jullie dit op ? Wat kan ik hier tegen doen ?


Groeten Teun

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door Harmen vd Ende » do 21 jul 2005, 22:26

hallo,

Nog even over die twee liter bakjes.
Wij als nederlanders zijn natuurlijk zo proper, maar was ze nu niet af met zeepsop, want dan wordt het voor de bijen ook buikschuiven.
Dus alleen afspoelen met (warm)water[8D]

Groeten Harmen

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 25 jul 2005, 19:56

Okkie schreef:

Ik heb ook die bakjes met 2 klepjes. Een keer laten vallen en de puntjes van die klepjes zijn er vanaf.
Hallo Okkie,

Behoudens de oplossing van Hennie Oes tegen het openwaaien nog even dit. Van de "gele 2 liter voederbakjes" zijn alle onderdelen afzonderlijk verkrijgbaar (in België toch. Veronderstel in Nederland ook wel) zodat het zeker geen verloren investeringen zijn.

De 6 liter bakken vind ik te groot als je alle dagen voeding toedient. Vind ze veel handiger voor mensen die slechts 1 of 2 maal per week wintervoeding willen toedienen. Sterke volken zullen de 6 liter makkelijk op 1 of 2 dagen opnemen. Het gevaar is dan blokkeren van de moer.


mvg

buckfast_beekeeper

Okkie
Berichten:26
Lid geworden op:ma 04 apr 2005, 21:42
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door Okkie » ma 25 jul 2005, 21:00

Klopt helemaal Buckfast_beekeeper
Ik heb net dit weekend bij het bijenhuis inderdaad losse klepjes (groot en klein) gekocht dus de collectie is weer compleet.

Ik hoor vaak dat die buckfast zulke veelvraten zijn dus die 6 liter bak is misschien toch wel wat voor jou :D

ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: voerbakken

Bericht door ROEL » di 26 jul 2005, 08:54

"Bijenhuis Wageningen" - Beregoed !!
buckfast_beekeeper schreef:
Okkie schreef:

Ik heb ook die bakjes met 2 klepjes. Een keer laten vallen en de puntjes van die klepjes zijn er vanaf.
Hallo Okkie,

Behoudens de oplossing van Hennie Oes tegen het openwaaien nog even dit. Van de "gele 2 liter voederbakjes" zijn alle onderdelen afzonderlijk verkrijgbaar (in België toch. Veronderstel in Nederland ook wel) zodat het zeker geen verloren investeringen zijn.

De 6 liter bakken vind ik te groot als je alle dagen voeding toedient. Vind ze veel handiger voor mensen die slechts 1 of 2 maal per week wintervoeding willen toedienen. Sterke volken zullen de 6 liter makkelijk op 1 of 2 dagen opnemen. Het gevaar is dan blokkeren van de moer.


mvg

buckfast_beekeeper

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 136 gasten