bijenstal in de stad

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:
bijenstal in de stad

Bericht door Æbe » wo 27 jul 2005, 10:29

Ls.
de gemeente wil geen bijen meer in de stad,en wil de APV zo dicht timmeren dat het niet meer mag,heb ik als imker ook nog rechten?of kan de gemeente mijn hobby zo maar dwarsbomen
wie weet of heeft hier ervaring mee?


Æ.

bedet
Berichten:47
Lid geworden op:di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: bijenstal in de stad

Bericht door bedet » wo 27 jul 2005, 11:56

Æbe schreef:
de gemeente wil geen bijen meer in de stad,en wil de APV zo dicht timmeren dat het niet meer mag,heb ik als imker ook nog rechten?of kan de gemeente mijn hobby zo maar dwarsbomen
wie weet of heeft hier ervaring mee?
Vaak is het zo, dat bij dergelijke verordeningen hetgeen wat er al is, mag blijven (wordt gedoogd). Het is alleen niet zo, dat je mag uitbreiden! Stuur een brief aan B&W waarin je aangeeft hoeveel kasten je hebt (beetje overdrijven mag) en dat je ervan uit gaat, dat de verandering van de verordening er niet toe kan leiden dat jouw hobby daar het slachtoffer van wordt. Mochten B&W dan alsnog besluiten dat jij je bijen niet meer mag houden, eis dan een flinke schadevergoeding! (planschade en staaf dat op het verlies van honingopbrengst voor de komende 30 jaar; dit is echter dubieus als je niet professioneel imkert.)

Groetjes,

Bedet
http://www.bijenkast.nl

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: bijenstal in de stad

Bericht door Henk Klok » wo 27 jul 2005, 16:24

Æbe,

de gemeente slaat hier toch wel erg door. Is er een reden waarom het algeheel wordt verboden? Zijn er ernstige problemen geweest in de stad?
Jij als heemtuinbeheerder van de stad zou toch een gegronde reden moeten kunnen aanvoeren waarom bijen in een stad thuishoren (nodig voor de groenvoorziening etc.).
In Amsterdam is, zoals je misschien hier op het forum hebt gelezen, zelfs een kunstwerk met bijen door de gemeente geplaatst. Bij de opening kwam een boek uit, met daarin een hoofdstuk "Barometer voor het leefmilieu", over de noodzaak van bijen in dichtbevolkte gebieden en tuinbouwgebieden, geschreven door Arie Koster, lector aan de Hogeschool Larenstein. Misschien kan hij je argumenten aanreiken voor een reactie naar de gemeente.

groet,
Henk

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijenstal in de stad

Bericht door piml » wo 27 jul 2005, 19:56

Er zijn inderdaad gemeentes in Nederland die bijen gaan of inmiddels al hebben geweerd.

Meestal zijn problemen met bijen, kinderen of volwassenen zijn door bijen 'aangevallen', hier de oorzaak van!

Ook in de regio Haarlem hebben deze gebeurtenissen helaas plaatsgevonden...

En praat het dan allemaal maar weer goed.

Gr,




Pim Lemmers

gertadry
Berichten:13
Lid geworden op:zo 05 jun 2005, 22:08
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijenstal in de stad

Bericht door gertadry » do 28 jul 2005, 16:34

hallo allemaal.

als er probleemen zijn met bijen in een stad zijn het dan ook echt de bijen van een imker.
of zijn het wilde bijen of wespen.
ik werk momenteel bij de gemente hoorn in de groen voorziening.
in een buurt waar echt geen een imker zit in de omgeving.
toch worden we ook wel eens gestoken door een bij.
of door een wesp.
het is dan toch niet meteen dat een bij van een imker is??
ook vinden ze daar wel eens een zwerm.
waar die vandaan komen weet ook niemand.

ik vind het wel jammer dat de gementen's zo doen bijen horen gewoon in de natuur.(dit mag ik niet zegen maar onze gemeente heeft daar niet veel me op huizen brengen meer geld op als een mooi groot park)

vant er ook niet met de gemeente te praten over een vervangend stuk grond waar je, je bijenstal kunt plaatsen?

veel sterkte er mee groeten gertadry.

hkeijzer
Berichten:108
Lid geworden op:di 03 feb 2004, 17:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijenstal in de stad

Bericht door hkeijzer » do 28 jul 2005, 22:38

Æbe is er geen (Sub)Vereniging in Kampen?
Zij vertegenwoordigen belangen van de imkers als rechtspersoon.
De politiek, niet gehinderd door kennis, moet in deze zaak worden bijgepraat.
De besturen zijn niet alleen voor de suiker, de gezellige vergaderingen en ons maandblad '˜bijen'.
Als meerdere gemeenten bijen houden als gevaarlijk gaan beschouwen, wordt het hoogtijd dat landelijke bestuurders zich met deze zaak gaan bemoeien.

Harry

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: bijenstal in de stad

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 29 jul 2005, 11:07

Wat Gertadry zegt kan ik beamen.
De imker krijgt al gauw de schuld als er ergens een ongewenste bij zit.[:(!]
Zo had ik in mijn tuin drie kasten staan. Ik had net mijn eerste huisje gekocht, en de oude kasten van mijn vader mee genomen om ooit weer eens met bijen te beginnen als de verbouwing in huis klaar was. (we zijn 7 jaar verder en ik ben nog steeds bezig[xx(], maar bijen heb ik alweer zes jaar[:)])

Maar er stonden dus drie kasten in de tuin toen mijn nieuwe buurvrouw [:X] binnen twee weken op de stoep stond. Het was een mooie voorjaarsdag. "Buurman, ik zag dat u bijenkasten in uw tuin heeft staan. Mijn hondje blaft nu de hele dag omdat er zoveel bijen buiten voor het raam vliegen. Hij wordt er helemaal gestresst van. Ik zou graag willen dat u ze weg haalt." Voor haar raam stond een struikje wat mooi in de bloei stond er er vlogen inderdaad veel bijen en andere insecten op.
Ik stond even met een mond vol tanden.:D Vervolgens antwoorde ik: "Zal ik de kasten eens open maken en er met mijn blote kont op gaan zitten? Ze zijn namelijk leeg.[;)]" De buurvrouw droop af.
Nu heb ik regelmatig bijen (zes en tien ramers) op mijn balkon staan. Nagenoeg onzichtbaar vanaf de weg. Ik heb haar nooit meer horen klagen.
Ondertussen is haar hondje is dood.[V] Ik hoop niet van de stress of een bijensteek.[:I]

Jaap

Arno Post
Berichten:1
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 12:53
Contacteer:

Re: bijenstal in de stad

Bericht door Arno Post » vr 05 aug 2005, 18:46

Beste Aebe,

Vanuit mijn huidige woonplaats probeer ik het wel en wee in mijn geboortestreek te volgen en ik maak hierbij gebruik van de Stentor.
Op 25 juli 2005 heeft er een artikel gestaan in de Stentor editie Kampen over de gedeeltelijke verplaatsing van bijenstand De Bongerd in de gemeente Kampen.

In het artikel zijn er twee opvallende zaken te lezen. Allereerst is de Bijenvereniging Kampen en Omstreken in gesprek met de gemeente Kampen. Letterlijk staat er: "Er is een goed overleg tussen imkers en de afdeling Groen en Gebouwen van de gemeente" (bron Stentor 25 juli 2005 "Poepende bijen weg uit centrum Kampen").
Vanuit die positie zal de Bijenvereniging Kampen en Omstreken actief dienen te protesteren tegen de wijziging in de APV en hun zorg uitspreken over de geplande wijziging in de APV. Daarnaast kan zij via de plaatselijke politieke partijen hun zorg ten aanzien van de APV-wijziging kenbaar maken. Ook is het mogelijk dat de de Vereniging zodra dit punt op de politieke agenda terecht komt hun zorg mondeling kenbaar maakt door middel van het inspreken in een raads-/commissievergadering. Dit kunt u ook als individueel persoon.
Ten tweede wil ik wijzen op het punt dat in het artikel genoemd wordt en dat is het feit dat de gemeente Kampen meerdere alternatieve plaatsen heeft aangewezen waar de kasten komende van de bijenstand De Bongerd geplaats kunnen worden. in het artikel worden drie plaatsen genoemd (Kampereiland, Koekoek en achter Het Ukien). Op deze wijze geeft de gemeente Kampen alternatieven voor de problemen die dreigen te ontstaan met de APV-wijziging en de overlast die bijenstand De Bongerd geeft. De gemeente Kampen legt uw hobby niet aan banden, maar zal u op een andere plek laten verder imkeren met minder woningen in de nabijheid van de bijenstand (lees minder overlast van bijen).

Met vriendelijke groet,

Arno Post

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenstal in de stad

Bericht door Hans van der Post. » vr 05 aug 2005, 22:44

Beste Arno Post, ik denk dat u niet goed weet waarover u spreekt. Om te beginnen bent u geen imker! U richt zich via het forum tot een streekgenoot. Ik vind dat u dit hier niet moet doen. Als u op de naam van Æbe klikt, komt er een schermpje waarin u uw "boodschap" kwijt kunt. Het wordt dan rechtstreeks verzonden.
Met vrg Hans van der Post, rubrieksbeheerder

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: bijenstal in de stad

Bericht door Æbe » za 06 aug 2005, 00:11

bijenstal in de stad
"Er is een goed overleg tussen imkers en de afdeling Groen en Gebouwen van de gemeente"
dit klopt,er mankeert niets aan het overleg,maar juist daarom vinden we het als imkers vreemd dat de Gemeente de A.P.V.ook nog wil aanpassen,want andere problemen dan Poepende bijen weten we niet.
"Poepende bijen weg uit centrum Kampen"). de Bongerd,waar de bijen staan,voor mensen die ze niet thuis in de tuin hebben zoals ik in de binnenstad,ligt niet in het centrum van de stad maar er er buiten in een andere wijk(brunnepe) en op kosten van de Gemeente heeft de vereniging 2 stallen geplaatst achter Het Ukien,dit is nabij het centrum,als vereniging hebben we er aan meegewerkt om de problemen op te lossen,maar waarom de gemeente nu verder wil aanpassen is mij niet duidelijk,ik heb geen buren die er ""last"" van hebben ,soms hebben ze er wel lust van,(pot honing na een zwerm uit een tuin) dus ik wacht maar af waar de gemeente mee komt ,want in mijn eigen tuin heeft heel veel voordelen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Æ.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 gasten