suikerdeeg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: suikerdeeg

Bericht door Hans van der Post. » za 30 jul 2005, 22:15

Bedet schrijft:
Wat doen de bijen met de droge kristalsuiker? Doen ze daar zelf water bij en slaan ze dat suiker op? Zo ja, kun je deze methode dan ook toepassen als inwinteringsproces (scheelt een hoop geklieder (en verzuip) met het suikerwater)
Ik heb geen ervaring met droge kristalsuiker als wintervoedering. Bijen moeten om suiker opgelost te krijgen water halen. Om zo 10 kg suiker op te lossen, nee is zou het niet doen.
Ik maar een nieuw onderwerp: Inwintering.
Hans.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: suikerdeeg

Bericht door Frans vanTongeren » za 30 jul 2005, 22:21

Kristalsuiker meenemen naar de hei zou ik NOOIT doen.
Bij de oogst zag ik witte korrels in de heidehoning zitten. Daar heb ik er een aantal van uitgepeuterd en in mijn mond gedstopt om te proeven.
Het bleek dat de korrels geen smaak hadden en dus KRISTALSUIKERTJES hebben moeten zijn.

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door jack » za 30 jul 2005, 23:11

Je kunt gewone kristalsuiker malen in een koffiemolen. Je krijgt dan hele fijne kristalsuiker. Dat bedoelde ik met poedersuiker. Wanneer je deze suiker vermengt met honing krijg je een goed bruikbare honingsuikerdeeg. Je kunt dit boven op het volk aanbieden, maar ook in voederramen zoals Hans v.d P beschreef.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door buckfast_beekeeper » za 30 jul 2005, 23:14

hans hoogendoorn schreef: S-nul of S-ooh (S0) heb ik ook zelfs niet via google kunnen traceren. Ook dat advies neem ik serieus ! Dus Theo, waar kan ik dat kopen en waar kan ik daar meer over vinden.
S0 (of bloemsuiker et en franÇais sucre impalpable) is in België een gangbare aanduiding in de voedingssector om het te gebruiken type (zaag)suiker aan te duiden. S1 is iets groffer (ook fijne griessuiker genoemd) en S2 (griessuiker) is de suiker die meestal wordt gebruikt om te smelten om in te winteren. Voor meer uitleg zie volgende url.
http://www.tiensesuiker.com/tiense/suga ... n=Products

Verder is er dan nog de P1...P5 gebruikt in bijvoorbeeld suikerbrood en honingkoek. http://www.tiensesuiker.com/tiense/suga ... n=Products

Voor de volledigheid is er ook nog de kristalsuiker. De korrel is harder dan van zaagsuiker. Als men beiden naast elkaar plaatst zie je dat griessuiker wit is en kristalsuiker glaziger. Ook hier zijn verschillende korrel groottes te verkrijgen. K1 en K2 zijn ook nog bruikbaar om in te winteren.http://www.tiensesuiker.com/tiense/suga ... n=Products

Verkrijgbaarheid van S0 zonder toevoegingen? Bij grondstof leveranciers van de bakkerij/banketbakkerij.

Een product als Raftisnow (Lebbe) is niet bruikbaar. Dit is een poedersuiker waar de korrel is omgeven door een plantaardig vet. Dit om het smelten op vocht en vethoudend (koud) gebak te vermijden (Boules de Berlin, Aardbei taartjes en dergelijke). Het zal dan ook niet oplossen met honing of water.



mvg

buckfast_beekeeper

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door hans hoogendoorn » zo 31 jul 2005, 09:00

[quote="buckfast_beekeeper"]

S0 (of bloemsuiker et en franÇais sucre impalpable) is in België een gangbare aanduiding in de voedingssector om het te gebruiken type (zaag)suiker aan te duiden. S1 is iets groffer (ook fijne griessuiker genoemd) en S2 (griessuiker) is de suiker die meestal wordt gebruikt om te smelten om in te winteren.

Verkrijgbaarheid van S0 zonder toevoegingen? Bij grondstof leveranciers van de bakkerij/banketbakkerij.

.... zie verder oorspronkelijk bericht (aanbevolen)[/quote]

Bedankt beekeeper.
Even over de grens gluren bij de buren kan weer geen kwaad.
Goede informatie is goud waard.

Ik begrijp, dat poedersuiker telkens fijn gemalen kristalsuiker blijkt te zijn
en dat is bruikbaar voor het maken van onze suikerdeeg.

Het is uitkijken met de toevoeging :
Antiklont kan helpen (CSM=trivalciumfosfaat/van Gils=0.8% E554).
Zetmeel of zelfs vet moet hier gemeden worden.


De verpakkingen in Nederland (250 gram) zijn gericht op de gemiddelde poffertjeseter
en niet op imkers, die meer mondjes willen bedienen.

In Belgie komen de verpakkingen dichter-bij (2kg, en zelfs 25 en 50 kg). Mijn zus woont daar .....
Duitsland heeft ook een interessante cultuur van lekkerbekjes. Ik zal ook eens hier vlak over de grens kijken.

Uiteindelijk zal de leverancier van mijn bakkertje me vast het beste kunnen helpen.
En ..... Ik heb geen koffiemolen, maar die is vast nog wel ergens op te duiken.



!HaHo! ..... Zoetjes geven wel het suikergevoel en maken toch niet dik. [8D]

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door Oude Essink » zo 31 jul 2005, 10:57

Hallo Hans H.
Sucre en poudre heb ik spijtig genoeg niet gevonden. Hennie waar kan ik dat kopen?
In iedere supermarkt; "sucre en poudre" heet bij ons "fijne kristalsuiker"; zo staat het op de pakken.
hennie oes


Afbeelding

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door Hugo » zo 31 jul 2005, 11:49

Beste,

Ik ben effe moeder's keukenkast ingeduikeld, en na een moeizame doch vruchtbare speurtocht, heb ik een ongeopend pakje (belgische) bloemsuiker bij de lurven kunnen pakken (als U begrijpt wat ik bedoel).

Ik citeer volgaarne het proza wat op de verpakking van bovenstaand product vermeld staat.

Bloemsuiker (Icing sugar)
De onzichtbare korrel van deze bloemsuiker wordt bekomen door de nobelste suikersoorten zeer nauwgezet te zeven, wat hem vastheid en een poederachtig uitzicht geeft. Alzo is deze suiker ideaal geschikt voor het bereiden van suikerglazuur, slagroom en marsepein alsok voor het bestrooien van taarten, wafels, beignets en verse vruchten.
Ingedienten:
suiker, maiszetmeel max.5%


De volgende benamingen staan vermeld op het pakje
Bloemsuiker (Icing sugar)
Impalpable (Sucre glace)
Puderzucker


zie ook http://www.tiensesuiker.be

Om het product aantrekkelijker te maken, is de verpakking verlucht met de afbeelding van enkele perverse aardbeien en een heerlijke Brusselse wafel waarop overvloedig bloemsuiker werd gestrooid.

En nu even serieus, als je deze "bloemsuiker" mengt met honing krijg je de enige deeg die echt bruikbaar is om een moer in te voeren in een bijenvolkje. Deze deeg zal nooit vloeibaar worden onder invloed van de warmte in een bijenkast, noch zal hij keihard verdrogen als hij lang bewaard wordt. Het vraagt wel heel wat werk om deze suikerdeeg manueel te bereiden.

mvg,

Hugo (halve bij van stand)

ps. Als U het mij permiteert zou ik mij dan nu even willen terugtrekken om een eenvoudige doch voedzame maaltijd tot mij te nemen (poffertjes met poedersuiker en aardbeien met bloemsuiker)

Nobodies prefetc

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door Lammert van Beek » zo 31 jul 2005, 12:11

Frans vanTongeren schreef:
Kristalsuiker meenemen naar de hei zou ik NOOIT doen.
Bij de oogst zag ik witte korrels in de heidehoning zitten. Daar heb ik er een aantal van uitgepeuterd en in mijn mond gedstopt om te proeven.
Het bleek dat de korrels geen smaak hadden en dus KRISTALSUIKERTJES hebben moeten zijn.
Hallo Frans en alle anderen, die twijfels hebben bij droge kristalsuiker als "reservevoedsel" op de heide,

Ik zeg nooit NOOIT maar JA ALTIJD tegen kristalsuiker meenemen naar de heide.
Als je met je bijen naar de heide gaat zul je iets moeten regelen voor het geval je bijen zonder voer komen te zitten. Zeker als je op de heide een paar weken het weer van vandaag hebt of de droogte van twee jaren geleden, dan kunnen je bijen maar zo droog komen te staan.
Ik reis al zo'n 40 jaren met mijn bijen naar de heide en ik doe het al die jaren al net zoals Hans van der Post gisteren in de forumkrant beschreef.
Ik geef mijn bijenvolken, aan de buitenzijde in een honingkamer of soms ook wel in een broedkamer (afhankelijk van het aantal broed- en honingkamers in de kast waar het om gaat en de reeds aanwezige voorraad voer) één of twee met hard board of triplex dichtgetimmerde raampjes met droge kristalsuiker mee naar de heide. De open spleet aan één bovenkant van de dicht te timmeren raampjes moet je zo breed maken, dat je door de spleet op de bodem van het suikerraampje kunt zien of het leeg gegeten is. Alleen als het raampje is leeg gegeten kun je het zo weer vullen. Als het nog niet is leeggegeten zitten er ook nog bijen in die je zou bedelven als je het raampje al weer bijvult met suiker.
Even enkele getallen: in één dichtgetimmerd honingraampje gaat ca. 650 gr. droge suiker en in één dichtgetimmerd broedraampje gaat precies 1 kg. droge suiker.

Mijn ervaring door de jaren heen is dat mijn bijen de meegegeven voorraad droge suiker alleen aanspreken als er geen of niet voldoende dracht is. Met andere woorden: de bijen komen niet of nauwelijks aan de droge suiker als er voldoende heidedracht is.
Je hoeft dus beslist niet bang te zijn dat de door de bijen verzamelde heidehoning door de bijen wordt verdund met suiker.

Lammert

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door Lammert van Beek » zo 31 jul 2005, 12:28

bedet schreef: Wat doen de bijen met de droge kristalsuiker? Doen ze daar zelf water bij en slaan ze dat suiker op? Zo ja, kun je deze methode dan ook toepassen als inwinteringsproces (scheelt een hoop geklieder (en verzuip) met het suikerwater) [:p]
Groetjes,

Bedet
Hallo Bedet,

Omdat ik mijn bijen droge suiker meegeef naar de heide, zorg ik ook voor water. Want dat hebben de bijen nodig om de droge suiker te kunnen verwerken. Mijn bijen staan op z'n 200 m. van een heideven.
Als je geen water in de buurt hebt, kun je enkele bakken met water bij je bijen neerzetten. Je moet er wel wat droog gras of heide boven op leggen om je bijen houvast te geven en te voorkomen dat ze kunnen verdrinken. Je zult zien dat de bijen van het water drinken, overigens ook als je geen droge suiker meegeeft.

Lammert

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: suikerdeeg

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 31 jul 2005, 12:39

hans hoogendoorn schreef:
Duitsland heeft ook een interessante cultuur van lekkerbekjes. Ik zal ook eens hier vlak over de grens kijken.
In Duitsland moet het ook lukken. Uit een ver verleden meen ik nog te weten dat Köln Zucker "Pulversucker" zonder toevoegingen levert in zakken van 10kg. Daar kom je al een eind mee. Je zal alleen een "Fachgrosshandel für Bäcker und Konditoren" moeten vinden. Als je me mailt wil ik je wel een naam van een Duitse groothandel geven die vrij goed over het land verspreid zit. (Dit om een forum vol merknamen ed te vermijden. Zal er al wel voldoende genoemd hebben zeker?)



mvg

buckfast_beekeeper

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 143 gasten