Sluit- of verkleinblokken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Corinne
Berichten:10
Lid geworden op:zo 20 feb 2005, 13:10
Contacteer:
Sluit- of verkleinblokken

Bericht door Corinne » zo 07 aug 2005, 10:55

Beste mensen,
Vorig jaar ben ik sinds lange tijd weer begonnen met bijen houden. Mijn eerste volkje heb ik in één van mijn oude tienraams spaarkasten ingewinterd met aan de buitenzijden de sluitblokken die ik nog had . Die gebruikte ik vroeger ook om in de winter de kast te verkleinen naar acht ramen.
Dit voorjaar deed het volkje het prima en wilde ik de blokken er weer uithalen om ze ruimte te geven, maar'¦ dat lukte met geen mogelijkheid. Ik heb staan martelen en heb uiteindelijk met een breekijzer de blokken eruit gekregen. Dat vonden mijn bijtjes níet leuk en ik al helemaal niet.
Blijkbaar waren de blokken uitgezet door het vocht (vroeger stonden mijn kasten in een stal en nu in de open lucht, dus mogelijk worden ze vochtiger?)
Inmiddels heb ik drie volkjes in nieuw gebouwde spaarkasten en wil voor komend winter ook nieuwe sluitblokken maken. Maar hoe voorkom ik dit probleem?. Ik ben bang dat wanneer we de blokken te klein maken de ruimte wordt dichtgekit en dan weer alles muurvast zit. Wat is de maat die jullie aanhouden en van welk materiaal maken jullie de blokken?
Mijn vriend oppert dat we op maat gesneden polystyreen zouden kunnen gebruiken. Hebben mensen daar ervaring mee?
Hoe doen jullie dit?
Groetjes,
Corinne.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Sluit- of verkleinblokken

Bericht door Oude Essink » zo 07 aug 2005, 11:36

Een broedkamerraampje nemen en aan weerszijden met een dun triplex plankje dicht spijkeren. Als het raampje op maat is, wordt er niets vast gekit; quite simple!
hennie oes

Afbeelding

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Sluit- of verkleinblokken

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 07 aug 2005, 11:36

Met geëxtrudeerd polystyrene (geen piepschuim want dit wordt weggeknaagd) heb ik geen ervaring. Een collega imker gebruikt het reeds jaren.

Je geeft wel niet aan uit welk materiaal je "oude" vulblokken zijn gemaakt. Spijtig. Zijn ze niet te behandelen met een bijenvriendelijk waterafstotend product?

Ik gebruik een gewone raat waarop aan beide zijden een dun plaatje hardboard wordt gemonteerd. Geen last van zwellen of iets dergelijk.


mvg

buckfast_beekeeper

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Sluit- of verkleinblokken

Bericht door Frans vanTongeren » zo 07 aug 2005, 12:27

Dag Corinne,
Triplex/hardboard kan zelfs slechts aan EEN zijde van het broedkamerraampje worden gespijkerd.
De open kant moet dan grenzen aan de kastrand...
anders gaan de bijen bouwen in het voorjaar (en.. ga jij weer rouwen)

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Sluit- of verkleinblokken

Bericht door Piet Jager » zo 07 aug 2005, 12:37

Dag Corinne,

Ik gebruik reeds jaar en dag broedkamerraampjes met blauw styropor van 28 mm dik daarin gemonteerd. Dat kunststof styropor strak op de binnenmaat van jouw BK-raam snijden. Er in duwen en klaar is Kees. Het isoleert prima, neemt geen vocht op, weegt zo goed als niets en de bijen blijven er enige jaren van af.

P.S.
Het is styropor of roofmate.
Het is in elk geval blauw
De juiste benaming weet ik niet meer

!Piet

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Sluit- of verkleinblokken

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 07 aug 2005, 13:43

Piet Jager schreef:

Het is styropor of roofmate.
Het is in elk geval blauw
De juiste benaming weet ik niet meer

!Piet
Kan ook andere kleuren hebben. De benaming is geëxtrudeerd polystyrene. (volgens de website van de originele fabrikant.)


mvg

buckfast_beekeeper

Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:

Re: Sluit- of verkleinblokken

Bericht door croy » zo 07 aug 2005, 13:53

Ik heb 9 mm plaatjes gezaagd die precies in een broedkamerraam passen dat van draad is voorzien. in het voorjaar plaatje er uit waswafel er in en de bijen kunnen bouwen geen verloren ramen de de gehele zomer in de weg liggen.Werkt prima

Croy

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Sluit- of verkleinblokken

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 08 aug 2005, 10:44

Ik maak ze van oude raampjes die door de jaren heen wat gammel zijn geworden. Twee plaatjes hardboord er tegen geniet en ze gaan weer jaren mee als vulblok.

Jaap

Corinne
Berichten:10
Lid geworden op:zo 20 feb 2005, 13:10
Contacteer:

Re: Sluit- of verkleinblokken

Bericht door Corinne » ma 08 aug 2005, 20:57

Beste forummers,
Hartelijk dank voor alle adviezen. Ik zal eerst maar eens beginnen met het dichttimmeren van raampjes met triplex- zo voor de hand liggend hé. En komend weekend eens op zoek naar de roof-mate voor de warmte.
Ik denk dat het misgegaan is bij mijn veronderstelling (vroeger) dat de sluitblokken zoveel mogelijk passend moesten zijn in de kast, om zo beter tegen kou te isoleren. Geen wonder dus dat ze bij vocht klem komen te zitten.
Buckfast Beekeeper, mijn oude blokken zijn gemaakt van dikke triplex latten met hardboard zijkanten. Aan één kant zit een gleuf zodat er suiker in kan. Waarschijnlijk is de enige '˜redding' nog om er een flink stuk af te schuren.

Groetjes,
Corinne.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten