Inwinteren hoe doe je dat?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door Piet Jager »

Er wordt dus een aardige wissel getrokken op onze bijen.

- 1,6 liter vocht uit de wintervoorraad verdampen (verdampingsproces) in korte tijd
- Saccharose omzetten naar glucose en fructose met behulp van hun enzymen, welke weer ontrokken worden aan hun eiwit/vetlichaam.

Er rijzen bij mij nu 2 vragen op.

1. Wordt dat omzetten direct gedaan tijdens het opslaan van de wintervoorraad of gedurende de winterperiode tijdens het consumeren van de wintervoorraad?

2. Als dat reeds tijdens het opslaan gebeurt, zou je dan niet beter invertsuiker kunnen voeren om hun eiwit/vet lichaam wat te sparen?

!Piet
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Piet Jager schreef: 1. Wordt dat omzetten direct gedaan tijdens het opslaan van de wintervoorraad of gedurende de winterperiode tijdens het consumeren van de wintervoorraad? (Volgens mij is dat laatste het geval.)

2. Zou je dan niet beter invertsuiker moeten voeren om hun eiwit/vet lichaam wat te sparen?

!Piet
Hallo Piet,

Voor je eerste vraag ben ik eerder voor het eerste te vinden. Even verduidelijken waarom. Is het niet zo dat bij het "vervaardigen" van honing de bijen de nectar "mengen" met sappen uit hun kopklieren. Zo ver mijn kennis draagt zijn dat ook fermenten. Dan vind ik het ook logisch dat ze dezelfde werkwijze gebruiken bij het inwinteren met saccharose.

Voor je 2de vraag. Als mijn eerste redenering klopt denk ik dat het geen verschil zal maken.

Op een Duitse website heb ik eens een volledig artikel gevonden met de vergelijking tussen inwinteren met suikersiroop en invertsuiker van maïs. http://www.uni-hohenheim.de/bienenkunde/maltose.pdf. Zeker het lezen waard.


mvg

buckfast_beekeeper
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door Piet Jager »

Buckfast-Keeper,

Het gehalte aan saccharose in honing is veelal 1,3 ppm = delen per miljoen = mg/kg. Toegestaan: max. 5%, voor sommige soorten 10%*. Te veel saccharose (bietsuiker) wijst op vervalsing.

Ik weet van Jaap Kerkvliet dat een vervalsing met bietsuiker in honing soms heel moeilijk is te onderkennen. Wat dat betreft pleit het voor directe omzetting tijdens het opslaan.

Als dat zo is dan krijgen veelal dezelfde groep bijen in een volk het erg zwaar te verduren, doordat zij in betrekkelijke korte tijd de hele wintervoorraad moeten inverteren en daardoor een enorme aanslag op hun eiwit/vetlichaam wordt gepleegd.

Zou er dan mogelijk indirect, zo niet direct, een vaag verband liggen tussen onze te vele kilo's suiker aan wintervoorraad en de bijensterfte in het voorjaar?

Bietsuiker of invertsuiker voeren maakt volgens mij dus wel degelijk verschil! Of het moet al zo zijn, dat de bijen bij opname van invertsuikers automatisch ook nog hun eigen enzymen toevoegen, hetgeen mij eigenlijk overbodig lijkt te zijn.

!Piet
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Piet Jager schreef: Wat dat betreft pleit het voor directe omzetting tijdens het opslaan.

Als dat zo is dan krijgen veelal dezelfde groep bijen in een volk het erg zwaar te verduren, doordat zij in betrekkelijke korte tijd de hele wintervoorraad moeten inverteren en daardoor een enorme aanslag op hun eiwit/vetlichaam wordt gepleegd.

Zou er dan mogelijk indirect, zo niet direct, een vaag verband liggen tussen onze te vele kilo's suiker aan wintervoorraad en de bijensterfte in het voorjaar?

!Piet

Een zelfde groep bijen zou het daardoor idd enorm te verduren hebben.

Wetende dat de grootte van het eiwit/vetlichaam sterk afhankelijk is van de kwaliteit en de hoeveelheid stuifmeel die ter beschikking is, pleit dit alleen maar voor voldoende goede stuifmeel leveranciers in de maanden juli/augustus/september.

Ik winter mijn bijen steeds voldoende in (zie een beetje hoger). Vorig jaar verloor ik 1 productie volk en 2 ingewinterde 6-ramers. Dit jaar 1 productie volk "verloren" wegens een darrebroedige moer. Voor de rest geen sterfte. Door het toepassen van broedbeperking (Renson) is er in elk volk op dit ogenblik minstens 2 volle raten(simplex) stuifmeel aanwezig. In de tuin staat momenteel Helenium, Ecchinacea, Rudbeckia, Solidago en Eupatorium in bloem. 3 verschillende Sedums gaan binnen enkele dagen bloemen. In Belgisch Limburg zijn er al enkele jaren problemen met massale sterfte. Het is wel een streek met een grote mono cultuur aan fruitbomen. In het najaar amper stuifmeel te rapen. Wat mijn zienswijze kan bevestigen.


mvg

buckfast_beekeeper
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door hans hoogendoorn »

Piet en Theo

Het bleef vanmorgen even stil. Nu was ik even stil. Wat veel interessants ! heftig.

Allereerst de noodzaak van het wel of niet geven van invertsuiker.
Ik durf mij(nog) niet te mengen in de inhoudelijke discussie hierover.
Ik neig naar te zeggen JA.
Theo denkt van niet, mede aan de hand van de duitse vergelijking.

Ik schrik er overigens van hoe de reserves van onze bijen worden belast.
Ik zou er alles aan willen doen om die belasting-druk te verlagen !
Gaandeweg dit onderwerp zal vast en zeker blijken &'¦ Hoe.

Nu de invertsuiker zelf.

Als ik Piet goed begrijp :
Is de door mij voorgestelde bereiding van invertsuiker sterk af te raden !
Of moeten we er voorzichtig mee zijn ?

Immers, bij het verhitten van suiker waaraan zuur is toegevoegd, ontstaat HMF (hydroxymethylfurfural).
Net als bij het verhitten van honing. (Suikerwater heeft daar geen last van)

HMF is voor de bijen giftig.
Het gehalte loopt sterk op bij een hogere temperatuur. Ook de tijdsduur draagt zijn steentje bij.

De methode enzymatische hydrolyse is wel goed, maar ik vermoed,
dat dit niet geschikt is voor huisvlijtige imkers op de keukentafel.

Bij aanschaf van kant en klare invertsuiker moeten we er op letten hoe het bereid is !
Immers bij invertsuiker voor menselijke consumptie kan HMF minder een punt zijn !?



!HH! .... het had zo mooi kunnen zijn [V]
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door buckfast_beekeeper »

hans hoogendoorn schreef:
Het bleef vanmorgen even stil.

Bij aanschaf van kant en klare invertsuiker moeten we er op letten hoe het bereid is !
Immers bij invertsuiker voor menselijke consumptie kan HMF minder een punt zijn !?

Stilte? Soms nog andere bezigheden ook.[:p]

Heb me laten vertellen dat ze voor "normale" (lees: voor menselijke consumptie) invertsuiker zoutzuur gebruiken. Kan me best voorstellen dat ook zonder HMF een minimale concentratie dodelijk is/kan zijn.
Geplaatst door Piet Jager[:i]

Bietsuiker of invertsuiker voeren maakt volgens mij dus wel degelijk verschil! Of het moet al zo zijn, dat de bijen bij opname van invertsuikers automatisch ook nog hun eigen enzymen toevoegen, hetgeen mij eigenlijk overbodig lijkt te zijn.



Het zou dan impliceren dat de bijen de mogelijkheid hebben om te detecteren of er voldoende enzymes zijn toegevoegd of dat de nectar/suiker reeds is geïnverteerd.

Ik sluit niet uit dat het kan. Maar vermits bijen niet geprogrammeerd zijn om invertsuiker te verwerken heb ik mijn twijfels. Zijn hier reeds onderzoeken naar gebeurd?




mvg

buckfast_beekeeper
Melinda
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door Melinda »

Voor diegenen die met suiker willen inwinteren.

Vrijdag middag 75 kilogram suiker gekocht bij de ALDI.
(sorry voor de reclame)

In totaal betaalde ik E. 51,75. Komt neer op 69ct per kg.

Ik moet nog een keer 75 kilo hebben, is het verstandig weer bij deze supper te gaan of zijn er nog goedkopere plaatsen?

Groetjes,

Mel.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door apiario »

Hoi Mel,

Bedankt voor de tip. Ik was in de buurt dus dacht ik
neem er 50 mee voor 69 cent Morgen ga ik er nog 50 halen.

Bertus
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door gerard.b.w.vos »

Om zelf Invertsuiker te maken is per volk nodig:
10 kg kristalsuiker, inderdaad Aldi meest voordelig met € 0,69/kg
5 ltr water, eventueel direct uit de ww bereider ketel/geyser.
warmen tot het kookt,
dan per kg 1,5mg/kg suiker = 15 mg melkzuur toevoegen
een half uur laten staan tegen de kook aan.

Het resultaat is een emmer vol bijen winter voer.



gerard.b.w.vos
Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Inwinteren hoe doe je dat?

Bericht door Ati »

Melkzuur...waar koop je dat?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 133 gasten