uitslikken natte honingramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door Hennie Peters » ma 29 aug 2005, 09:40

Gisteren heb ik de laatste honing van dit seizoen geslingerd. Omdat ik thuis alleen maar een zesramer heb staan, de andere volken staan ver weg, durfde ik het wel aan om de ramen schoon te laten likken.
Toen ze eenmaal bezig waren heb ik ook de slinger en de zeef er ook nog bijgezet.
Ik vond het prachtig om de hele tuin vol vliegende en zoekende bijen te hebben. Ik kan me voorstellen dat je zoiets niet graag doet in de buurt van een bijenstal met meerdere volken. In mijn geval scheelde het een heleboel werk bij het schoonmaken. De zeef die meestal in de afwasmachine gaat om de laatste wasdeeltjes te verwijderen was binnen de korste keren helemaal schoon.
Ik vind deze methode zeker voor herhaling vatbaar.

groet,
Hennie

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door Jaap van Assenbergh » ma 29 aug 2005, 10:14

Begin augustus van 7 kasten de honingbakken geslingerd.
Alle nog niet verzegelde honing verzameld in 1 HK.
Na het slingeren de niet verzegelde boven op een volk (10 ramer) geplaatst en twee lege bakken onder het volk. Na twee dagen de lege bakken weer verwijderd en de volgende twee bakken er onder. Dit na twee dagen weer herhaald. Alle bakken zijn netjes schoon gemaakt en de honing naar boven gebracht. Voordeel van deze methode ten opzichte van de bakken buiten de kasten laten leeg likken vind ik dat de raten minder 'gesloopt' worden. Het tweede voordeel is dat je de onverzegelde honing in de bovenbak na een week ook nog kunt slingeren. Het leek niet de moeite waard om daar de slinger nog voor vies te maken maar het was toch nog 11,5 kg.
Nadelen zijn er natuurlijk ook. Je moet iedere keer het hele zooitje op tillen en de onderste bakken afslaan (al zitten er niet veel bijen meer op). Dat geeft wat onrust bij de bijen en je loop zelf natuurlijk ook weer een paar avonden de goede gesprekken tijdens de afwas mis (Voor of nadeel?)[;)]
Om te voorkomen dat de kast geroofd wordt verklein ik vaak wel de vliegopening. Dit jaar heb ik dat niet gedaan omdat de andere kasten al naar de heide waren gebracht.

Jaap

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door J A Verwijmeren » di 30 aug 2005, 22:57

Na het slingeren krijgt bij mij elk volk zijn eigen honingkamers terug boven op de dekplank.
Na een paar dagen zijn ze keurig droog gemaakt en kan je ze weer weghalen voor opslag in de stapel.
Het gevaar van roven is er bijna niet als je ze maar na 5 uur op de volken zet.
Ook het afhalen moet je in de vroege ochtend doen dan zitten er bijna geen bijen meer in.

Groet Jack

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door hbeugeling » wo 31 aug 2005, 07:46

Beste Jack,
Als ik het goed lees zeg je dat je de bak boven op de dekplank plaatst. Dat houdt dus in dat de bijen via de buitenkant op visite moeten en geen directe toegang hebben. Als dat zo is, vraag ik me af waarom die verschillen?
De een plaatst de HK onder zijn volk (directe toegang) de ander boven op de dekplank (geen directe toegang)Hierbij ontgaat mij de logica

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door Oude Essink » wo 31 aug 2005, 16:58

Als ik het goed lees zeg je dat je de bak boven op de dekplank plaatst
Moet je wel de voeropening open zetten, zodat de bijen er van binnenuit bij kunnen.
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door J A Verwijmeren » wo 31 aug 2005, 22:32

Ja hennie heeft het antwoord al gegeven dus lijkt mij dat duidelijk.
In elke dekplank heb ik een voeropening zitten.
Onder het volk plaatsen doe ik nooit ik gebruik de honingkamers alleen als er dracht is en dan staan ze op het volk.

groeten Jack.

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: uitslikken natte honingramen

Bericht door hbeugeling » do 01 sep 2005, 07:31

Hennie en Jack,
Hier gaat voor mij het spreekwoord op:Iets verder kijken dan je neus lang is. Ik had er niet bij stil gestaan. Groentje zullen we maar zeggen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten