mosterd

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:
mosterd

Bericht door jack » di 30 aug 2005, 15:39

Ik heb nog een aantal volken op mijn reisstand van deze zomer staan. De meeste volken staan thuis. Ik ben met afvoeren begonnen en het wordt goed opgenomen. Bij mij thuis is voor de volken bijna niets te halen. Nog een paar dagen bladramanas en dan is het gebeurd. Bij mijn reisstand staat een paar hectare mosterd. Ik denk dat het eind deze week in bloei komt. De vraag die mij bezig houdt is de volgende: Zal ik de bijen bij de mosterd laten staan en daar afvoeren of haal ik ze naar huis.
Ik ben nml bang dat de volken te klein worden door het vele werk op de mosterd. ( denk aan de heide volken) Het voordeel is dat ze, denk ik ,heel veel stuifmeel zullen halen.
Wie heeft hier ervaring mee?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door Oude Essink » di 30 aug 2005, 21:35

Het voordeel is dat ze, denk ik ,heel veel stuifmeel zullen halen.
Hallo Jack, Voor mij zou dat reden zijn de bijen daar nog te laten staan; voor de slijtageslag, zoals op de heide, hoef je niet bang te zijn. Verder doen de komende winterbijen aan de activiteit niet mee. Een goede stuifmeelvoorziening voor de winter is van cruciaal belang voor de gezondheid van de immen. good luck,
hennie oes


Afbeelding

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door jack » wo 31 aug 2005, 15:51

Hennie,
Volgens jou is het dus gunstig. Ik heb echter ook reacties gehad dat het juist erg ongunstig zou zijn, vandaar mijn vraag.
Ik laat de volken staan en kan dan vergelijken met de volken op de thuisstand.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door Lammert van Beek » do 01 sep 2005, 23:54

jack schreef:
De vraag die mij bezig houdt is de volgende: Zal ik de bijen bij de mosterd laten staan en daar afvoeren of haal ik ze naar huis.
Ik ben nml bang dat de volken te klein worden door het vele werk op de mosterd. ( denk aan de heide volken) Het voordeel is dat ze, denk ik ,heel veel stuifmeel zullen halen.
Wie heeft hier ervaring mee?
Hallo Jack,

Ik denk dat jij een heel leuk experiment kunt uitvoeren om na te gaan, wat het beste is, onder welke omstandigheden jij jouw bijen succesvol kunt overwinteren.

Lammert van Beek

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door Lammert van Beek » vr 02 sep 2005, 00:02

Oude Essink schreef:
Voor mij zou dat reden zijn de bijen daar nog te laten staan; voor de slijtageslag, zoals op de heide, hoef je niet bang te zijn. Verder doen de komende winterbijen aan de activiteit niet mee. Een goede stuifmeelvoorziening voor de winter is van cruciaal belang voor de gezondheid van de immen. good luck,
hennie oes
Dit is een grappige beschouwing van de vraag op welke dracht je je bijen aan het eind van het bijenseizoen kunt of moet plaatsen.

Ik ben een imker van de Veluwe en misschien wel daardoor heb ik geleerd dat het goed is om je bijen in elk geval voor een deel op heidehoning in te winteren. Bijenvolken, die op de heide hebben gestaan, hebben een zeer goede stuifmeelvoorziening en daarnaast bevat heidehoning relatief veel eiwit afkomstig van heidestuifmeel.
Wat betreft de slijtageslag op de heide het volgende:
Tijdens de heidebloei hebben de bijen inderdaad veel last van spinnenwebben, waardoor veel bijen het loodje leggen. Het gaat dan wel om (vlieg)bijen die het volgende voorjaar niet halen, ook al zouden zij de 'slijtageslag op de heide'

jack
Berichten:81
Lid geworden op:wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mosterd

Bericht door jack » wo 07 sep 2005, 11:22

De mosterd staat in bloei. Waarom vliegen de bijen er niet op? Het wordt erg druk bevlogen door alerlei insekten , maar geen bijen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 122 gasten