Moer nu al van de leg?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door Lammert van Beek »

Kees Overeem schreef:
""worden winterbijen geboren in de periode vanaf augustus.""

Ik denk dat hier de vergissing zit: Winterbijen worden al geboren vanaf juni!! Eind augustus worden de laatste winterbijen geboren.
Hallo Kees,

Ik vind het wel interessant wat jij hier schrijft.
In september op de heide had ik in een aantal van mijn bijenvolken nog tot soms wel zes à zeven ramen met meer dan 200 cm2 gesloten en uitlopend broed per raam. Zijn de bijen die dan en eventueel in oktober worden geboren geen winterbijen?

Lammert van Beek
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door Els Kleijnendorst »

Lennard schreef:
Een strict broedvrije periode lijkt me ook gunstig. Scheelt veel energie.
en
Misschien kies ik voor buckfast in nat west nederland met heel vroege drachten en voor carnica in het droge schrale bos op de heuvelrug...
Lennard,

een langere broedvrije periode scheelt niet alleen veel energie van de bijen, maar ook de imker veel werk. Meende ik eind september nog dat mijn bijen (Carnica's) zich prima zelf hadden ingewinterd op honing, een paar dagen geleden moest ik constateren dat de volken nog meer dan gewoonlijk, en onder invloed van het schitterende najaarsweer, nog grote broednesten moeten hebben. Bij het aan de acherzijde optillen van de kasten was te voelen dat de bijen bijna alle honing omgezet moeten hebben in broed. Vandaag de voerbakken maar te voorschijn gehaald en ben maar begonnen om ze alsnog wat suiker te geven.

Ook Carnica volken hebben in het westen van Nederland al heel vroeg in het voorjaar grote volken. Dat komt omdat ondanks de winterse nattigheid de temperatuur aan de kust altijd een aantal graden hoger is. Ook zorgt het continue stuifmeelaanbod in de vele steden en dorpen hier aan de kust dat de bijenvolken 's winters bijna geen broedstop kennen.

Els
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door Oude Essink »

De beschrijving die Lammert geeft over de aard van de winterbij is juist. Winterbijen zijn bijen, die een lange winterperiode kunnen overleven en daarna in staat zijn het eerste voorjaarsbroed te verzorgen en de vroege nectar/pollenoogst binnen te halen. Zij zijn daartoe in staat, omdat zij in het najaar niet aan deze werkzaamheden hebben meegedaan ( en dus niet voortijdig zijn versleten en in staat gesteld werden een degelijk vet/eiwit lichaam op te bouwen.) Het zijn de bijen, die na 1 augustus en de verdere herfst het levenslicht zagen.Oudere bijen komen om en halen de winter niet; vandaar de sterke reductie van het aantal bijen in de winter.
als kees schrijft:
Vooral de Buckfast heeft de eigenschap om ongeacht het jaargetijde, temperatuur en weer, de hele winter door broed te verzorgen.
dan is mijn conclusie dat deze bij absoluut niet is aangepast aan onze klimatologische omstandigheden, maar eerder in de subtropen thuis hoort, waar in alle seizoenen dracht te vinden is.
Dat de Carnica, na een behoorlijke winterstop, al vroeg in het seizoen een broednest opbouwt, hangt met de herkomst van dit ras samen; de Balkan, waar het op de vroege dracht aankomt. Onze oorspronkelijke "zwarte bij" was een heidebij en ontwikkelde zich pas laat in het voorjaar; toen onze fruittelers om stevige volken in het vroege voorjaar gingen vragen, gingen imkers "vroege rassen" binnenhalen. Broeder Adam mengde in zijn Buckfastbij rassen van velerlei klimatologische herkomst; aanpassing aan specifieke klimatologische omstandigheden wordt dan een probleem. Zonder hulp en ingrijpen van de verzorgende imker zal de Buckfast in ons klimaat niet overleven.
hennie oes

Afbeelding
bé kikkert
Berichten: 31
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door bé kikkert »

Lennard,
ik heb geen idee hoe lang je carnica's hebt en van welke stam of lijn je carnica volken zijn, maar met carnica's in nat west Nederland kun je ook zeer goed imkeren.
Wat te denken van de Troiseck/Celle of de Peschetz deze ontwikkelen zich snel in het voorjaar,en geven grote volken met goede opbrengsten.
wil je een carnica die heel vroeg op pad gaat terwijl de anderen nog in de kast bivakkeren, neem dan een Sklenar carnica en wel de lijn
47 H 47 deze bouwen matige serke volken op zijn zeer rustig met goede opbrengsten.
Informatie is ook te vinden op http://www.bienenzucht.de >Zuchtauslese Richtlinien, Empfehlungen > Zuchtstamme und linien.
Zelf werk ik met raszuivere carnica's en wel met Troiseck-Celle,
T-1075, T-07 en de Peschetz, en met combinatie lijnen
Celle x Peschetz en T 1075 x Peschetz deze combinatie's geven super goede volken.
Om een idee te krijgen,ik werk uitsluitend met twaalf-raams spaarkasten, een deel van deze volken stonden deze zomer dan ook op drie broedbakken plus honingkamer en zonder enige zwermneiging.
Standgemiddelde van alle teelt en selectievolken is dit jaar 53,6 kg bij 46,3 vorig jaar.

elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door elmook »

Kees Overeem:
Al jaren doe ik temperatuurmetingen
Interessant!! Hoe doe je dat dan? Heb je van te voren een electrische termometer tussen de raten gemonteerd, of is het simpeler? Dat zou leuk zijn. Het zou namelijk een makkelijke manier zijn om het 'oxaalzuurmoment' te bepalen. Ook zou het een aspect bij selectie kunnen zijn...

Kun je ons op weg helpen...?

Bedankt,

Elmar
Kees Overeem
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door Kees Overeem »

*Hoe doe je dat dan?*

Gewoon zo'n electronische thermometer met een dunne metalen voeler (ziet eruit als een breinaald) waarvan het uiteinde meet.
Meestal kan ik via het voergat de tros bereiken, maar ik boor ook weleens een gaatje midden in de dekplank.
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door elmook »

Dus als ik het goed steek je gewoon heel voorzichtig een dunne, nauwkeurige thermometer tussen de raten door tussen de bijen. Zo simpel?
Leuk! Ga ik proberen. Hoe vaak doe jij dat eigenlijk? Maandelijks of zo?
Lammert van Beek
Berichten: 176
Lid geworden op: do 08 aug 2002, 18:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door Lammert van Beek »

elmook schreef:
Dus als ik het goed steek je gewoon heel voorzichtig een dunne, nauwkeurige thermometer tussen de raten door tussen de bijen. Zo simpel?
Leuk! Ga ik proberen. Hoe vaak doe jij dat eigenlijk? Maandelijks of zo?
Hallo Elmar,

Er zijn digitale min/max-thermometers met een kleine sensor aan een lange dunne draad in de handel voor niet meer dan ca. € 20,-.
Je kunt de sensor in het centrum van de bijentros hangen en buiten de kast de temperatuur aflezen. Met deze thermometers kun je de temperatuur van dat moment in de bijentros aflezen, maar ook de minimumtemperatuur en de maximumtemperatuur in de bijentros over de achterliggende periode. Met behulp van een "reset" functie kun je de waarden over de achterliggende wissen.
Op het internet kun je verschillende types vinden.

Lammert van Beek
Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door Ati »

Heel even terug naar het onderwerp waar Lennerd mee begon: ik heb deze week mijn drie volken voor het laatst nagekeken en toegedekt met de opmerking "tot ziens in april!"

In twee volken zat maar een klein beetje gesloten broed, ter grootte van een hand. Geen eitjes of larfjes.
In het derde volk, een goed sterk volk dat de winter ingaat op eigen honing, zat helemaal geen broed!

Moet ik me nu zorgen maken? Het volk gedroeg zich rustig. Als ik het bovenstaande lees, denk ik dat er gewoon een broedstop is voor de winter.

Of moet ik het volk voor de zekerheid verenigen?

vr gr Ati
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Moer nu al van de leg?

Bericht door Oude Essink »

Of moet ik het volk voor de zekerheid verenigen?
Laat ze maar lekker tot april; als er dan iets fout blijkt (wat niet waarschijnlijk is) is het tijdig genoeg om te verenigen. Als je dat nu doet, is tijdige reorganisatie voor de winterzit uitgesloten.
niet doen dus
hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 148 gasten