Bijensluier/kap type gezocht...

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Bijensluier/kap type gezocht...

Bericht door LWPisa » ma 14 nov 2005, 21:46

Een tijd geleden was er iemand op de Haagse vereniging die een bijzonder handige sluier/pak had...een wit langmouwig bovenstuk met daarop gemonteerd een gesloten cillinder van stijf zwart bijengaas.
Geen overhangende hoedjes of gevouwen sluiers of dat soort narigheid, superoptimaal zicht!

Wie weet waar zo'n type te koop is?

mvg,
L

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Bijensluier/kap type gezocht...

Bericht door Ria van den Berg » di 15 nov 2005, 03:05

Ik denk dat je een Sherriff Honey Rustler bedoelt. Het is een jack met een capuchon die met een rits vastzit. Het is een Britse firma. Ze verkopen ook overalls, dragen plezierig, maar zijn prijzig en niet erg duurzaam (twee seizoenen).

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Groenendijk
Berichten:6
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 16:38
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensluier/kap type gezocht...

Bericht door Groenendijk » ma 28 nov 2005, 10:39

Voor wat hoort wat! Bedankt voor de reaktie op mijn vraag. Ik denk dat ik het maar doe, 11 ramen in de broedkamer. Maar nu mijn reaktie op de vraag naar een bijenkap.

Toevallig viel het oog van mijn vrouw bij Intratuin op een filterzak voor waterreiniging voor aquaria. Dat was een soort vitrage zak, zwart van kleur en lang genoeg om hem over een hoed/kap te trekken.
Bij Xenos vond ik een uit riet vervaardigde tropenhelm (paar Euro) waar hij over heen paste.Zo'n helm heeft het voordeel dat hij licht is en weing zweet opneemt. Het wil nog wel eens erg warm zijn bij de bijen.Omdat het doek de neiging heeft tegen je gezicht te komen moet ik hem nog voorzien van een soort dunne ballijnen, zodat hij rond blijft staan. Ook ben ik niet helemaal zeker of de bijen als ze echt fel zijn niet net door de gaatjes kunnen. Moet nog worden uitgeprobeerd! Wèl is duidelijk dat hij prima ventileert en ongehinderd uitzicht biedt. Wellicht heb je hier wat aan.

Rob Groenendijk.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijensluier/kap type gezocht...

Bericht door Tieme » ma 28 nov 2005, 11:22

Diegenen die een echt degelijke kap willen kunnen hem maken van zelf uitgekozen materialen. In Kameroen wordt door de aldaar bezige bijenhoders organisatie (in spe) een boekje uitgedeeld waarin een voorbeeld staat, hoe je zo'n kap kunt maken. Voor geinteresserden kan ik het plaatje wel eens scannen.

Het mooie is dat de ingerdienten van de kap dan naar smaak en duurzaamheid gewijzigd kunnen worden. Bijvoorbeeld linnen in plaats van katoen en plastic horrengaas in plaats van stoffen doorkijk.

Het geheel wordt over een strooien hoed getrokken en men is veilig voor het werken in de iet altijd (nooit) even vriendelijke bijen.

In het boekje staan trouwens wel meer leuke dingen voor diegenen die eens wat anders willen proberen.

Groeten

Tieme

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bijensluier/kap type gezocht...

Bericht door LWPisa » wo 30 nov 2005, 01:16

hmmm...
misschien moet ik zelf een cillinder van fijnmazig zwart metaalgaas op een hoogwaardig jack bevestigen.

Merci.
L

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Bijensluier/kap type gezocht...

Bericht door Ria van den Berg » wo 30 nov 2005, 03:48

LWPisa schreef:
hmmm...
misschien moet ik zelf een cillinder van fijnmazig zwart metaalgaas op een hoogwaardig jack bevestigen.
De Sheriffs hebben een voorkant van een sterk soort nylongaas, we hebben ook een imitatie en dat is een andere kunststof, lijkt taaier, maar gaat sneller stuk in de was. Het handige van het systeem is, dat de capuchon(kap) met een rits aan je overall zit, zodat je niet snel je kap vergeet. Niet zo'n probleem als je bijen bij huis staan, maar wel als ze daar 35 km vanaf staan.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Bijensluier/kap type gezocht...

Bericht door LWPisa » wo 30 nov 2005, 13:15

Hmmm...de kap die ik gezien heb en probeer te krijgen heeft geen capuchon, het is een cillinder van stijf zwart gaas op een "jas". Je kan je hoofd gewoon vrij bewegen, het zicht is 100% naar alle kanten...

L

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensluier/kap type gezocht...

Bericht door Hennie Peters » wo 30 nov 2005, 13:43

dag Tieme,
Tieme schreef:In Kameroen wordt door de aldaar bezige bijenhoders organisatie (in spe) een boekje uitgedeeld waarin een voorbeeld staat, hoe je zo'n kap kunt maken. Voor geinteresserden kan ik het plaatje wel eens scannen.
Ik wil deze tekening wel eens zien. Mijn pak zal nog wel een poosje meegaan maar ben benieuwd naar de Afrikaanse aanpak.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:

Re: Bijensluier/kap type gezocht...

Bericht door croy » wo 30 nov 2005, 19:43

Ha die Ria,

welke kap raad je dan aan die een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft en zeer duurzaam is???

Croy
Ria van den Berg schreef:
Ik denk dat je een Sherriff Honey Rustler bedoelt. Het is een jack met een capuchon die met een rits vastzit. Het is een Britse firma. Ze verkopen ook overalls, dragen plezierig, maar zijn prijzig en niet erg duurzaam (twee seizoenen).

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Bijensluier/kap type gezocht...

Bericht door Ria van den Berg » do 01 dec 2005, 01:31

Bij ons worden overalls intensief gebruikt.De mooie witte capuchons van de Sheriffs moeten elke week gewassen worden. Ik doe dat op de hand om ze te sparen en de kappen gaan dan langer mee dan de overalls. Onze Josine noemt de Sheriffs altijd hobby imker pakken en wil niet liever dan een overall met een losse kap, ongeveer de helft van de prijs van een Sheriff hier en die gaan zeker dubbel zo lang mee. Je kan inderdaad beter door zo'n losse kap zien. Al heeft de imitatie Sheriff iets grotere mazen in het gaas. Leen houdt van zijn Sheriff, omdat dat materiaal luchtiger is en je hoedje nooit over je ogen zakt als je b.v. een volk omdraait.
Wij kopen kappen met een rits en het andere deel van de rits naai je dan op de overall (of het jack). Het bezwaar is, dat je als je je kap vergeet, meestal terug naar huis moet, omdat de bijen juist dan niet vriendelijk zijn.
Op de website kan je de verschillende kappen zien, als je naar het plaatje "klaar met opsuperen" in het zomerseizoen kijkt. Je kan hier ook kappen met touwtjes kopen, die je dan om je lijf bindt, dat vind ik ondingen, maar dat is persoonlijk.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten