Mosterd

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mosterd

Bericht door jack »

Vorig jaar september/oktober hebben vier van mijn volken op de mosterd gestaan. Ze hebben daar veel honing en stuifmeel gehaald, zoveel dat ik niet hoefde te voeren. Deze vier volken hebben de hele winter op de kale akker gestaan omdat ik ze niet naar huis kon halen i.v.m. het vervoersverbod. Een week geleden heb ik ze daar weggehaald en naar de wilg gebracht. Dit weekend heb ik mijn volken eens bekeken. Op de thuisstand een paar zeer goede volken en een aantal wat minder. De mosterdvolken waren beter dan ik verwacht had. Ze waren echter ook behoorlijk prikkelbaar. Zou dat nog de invloed van de mosterd zijn.
Groeten Jack.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Mosterd

Bericht door Bart de Coo »

Ik heb Cees van Holland wel eens horen beweren dat gele gewassen de bijen prikkelbaar maken. Hij noemde koolzaad en mosterd met name. Toch ben ik geneigd om Cees tegen te spreken, omdat er te veel tegenvoorbeelden te verzinnen zijn.
jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mosterd

Bericht door jack »

Ik vind de bijen op de koolzaad en de mosterd altijd wat prikkelbaarder dan anders. Ik vond het met name nu zo frappant omdat ze nu niet op de mosterd vliegen maar op de wilg. Ze hebben overwinterd op de honing van de mosterd. Ik dacht dat dat misschien de reden was van hun gedrag
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mosterd

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hoi Jack,

jouw verhaal bewijst maar weer eens dat het niet kunnen inwinteren op honingsoorten die gauw en sterk granuleren een fabeltje is. Zelf winter ik mijn volken deels in op bladrammenas.

jp
jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Mosterd

Bericht door jack »

Hallo Jelte,
Dat heb ik bij mijn thuisvolken ook gedaan. Er zat zoveel in dat ze maar een paar kilo suiker hebben gehad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten