carnica/buckfast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: carnica/buckfast

Bericht door Hans van der Post. » wo 19 apr 2006, 20:51

Het heeft met het "ras" "buckfast", carnica, ligustica, mellifica mellifica te maken.
Elk "ras" heeft een ander feromoon patroon en dat geeft dat het bijenvolk de moer van het andere "ras" niet goed herkent.
De reactie van ontvangende bijenvolk is - ze is niet goed - we maken een nieuwe moer.
Dan kan broeder Adam beweren wat hij indertijd heeft gedaan maar de praktijk is toch wat ik hierboven schreef.
Hans

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: carnica/buckfast

Bericht door buckfast_beekeeper » wo 19 apr 2006, 21:08

elmook schreef:
Is er iets bekend over de manier van dansen van buckfastbijen? Als dat voor de dans ook geldt is het toch de vraag in hoeverre het een echte eenheid, een duidelijk 'ras' is. Of niet?

Elmar
Hallo Elmar,

Ik heb eens een artikel gelezen over het verschil in dansen tussen Carnica en Buckfast. Het grootste verschil is de frequentie van dansen. Het ene ras zal voor een drachtbron op bijvoorbeeld 1000 meter van de kast bijna dubbel zo snel dansen als het andere ras. Je zou kunnen zeggen de 1 spreekt nederlands, de andere vlaams. Vraag me echter niet meer waar ik het heb gelezen. Waarschijnlijk op een Duitse website.

Is Buckfast een ras? Ja. Het is even stabiel als Carnica. Zelfs alle lijnen van voorouders van een reinteelt koningin kunnen worden opgespoord tot de oorsprong op de Buckfast abdij. Er kan worden opgespoord wanneer welke rassen werden ingevoerd en wanneer er werd terug gekruist. Kan dit van een Carnica reinteelt ook worden gezegd? Bestaat hier een pedigree van?

Als we echter gaan zeggen dat een kruising geen ras is, zijn er nog weinig rassen te vinden in de sectoren rundsvee, fruit, honden, ...

mvg

Theo

elmook
Berichten:104
Lid geworden op:wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: carnica/buckfast

Bericht door elmook » do 20 apr 2006, 20:32

Hoi,

eerst even: buckfast x buckfast geeft altijd buckfast. In die zin is buckfast een ras. Verhalen van 'buckfast is een hybride' zijn onzin. Dat wilde ik ook niet beweren.

Ik heb wel eens ergens gelezen, (waarschijnlijk op een duitse website...:D) dat italianen bij een veel kortere (of langere) afstand op de rondedans overgaan dan bijvoorbeeld carnica's. Daar staat dan echt een afstand voor. Bijvoorbeeld: een ligustica doet een rondedans als de afstand minder is dan 50 meter. Een carnica doet de rondedans als de afstand minder is dan 100 meter.
Bestaat er voor buckfast ook zo'n getal, of dansen die van Theo bij een heel andere afstand in de ronte dan die van mij? In het laatste geval is er toch veel minder sprake van eenheid dan bij andere rassen.

Dat was eigenlijk wat ik me zo, wat dit thema betreft, afvroeg.
Maar misschien weet wel niemand er iets van, omdat het natuurlijk voor de alledaagse praktijk werkelijk van geen enkel nut is...

Elmar

Gosse
Berichten:69
Lid geworden op:do 16 dec 2004, 13:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: carnica/buckfast

Bericht door Gosse » ma 24 apr 2006, 08:45

Ik heb nu twee zomer een buckfast en een carnicavolk en ze staan vredelievend naast elkaar nog nooit enig probleem gehad. [8D]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten