Van mini plus naar spaarkast ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Van mini plus naar spaarkast ?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

De mini-plus dankt zijn popie-status ook aan zijn toegelating op bevruchtingstations.
Ook dankt het haar/zijn populariteit aan het feit dat zijn veel groter is dan de doorsnee K. kastjes die men nu te klein vind voor de huidige 'productievere' k.nen.

Mijns in ziens is de gemakkelijke overwintering van 2 Mini plus kastjes ook een groot voordeel. Zo niet de grootste.

jp
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Van mini plus naar spaarkast ?

Bericht door hans hoogendoorn »

[quote="Jelte Pieter Dijkstra"]
Ook dankt het haar/zijn populariteit aan het feit dat zijn veel groter is dan de doorsnee K. kastjes die men nu te klein vind voor de huidige 'productievere' k.nen.
Mijns in ziens is de gemakkelijke overwintering van 2 Mini plus kastjes ook een groot voordeel. Zo niet de grootste. jp[/quote]Precies, ... ik bedoel maar.
Bij de kleine K-kastjes moet de moer er meteen uit bij thuiskomst,
terwijl zij soms inmiddels al weer van de leg af is.
Invoeren gaat dan lastiger. En .... 5 miniplusjes ingewinterd.
Alle 5 vitaal. Ik ben zeer tevreden.
In mei maak ik de 10 randjes weer vrij voor de volgende ronde.
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Van mini plus naar spaarkast ?

Bericht door Kroese »

hans hoogendoorn schreef:
En .... 5 miniplusjes ingewinterd.
Alle 5 vitaal. Ik ben zeer tevreden.
In mei maak ik de 10 randjes weer vrij voor de volgende ronde.
Toch even reageren. Ze zijn inderdaad erg fijn voor de eiland bevruchting als ze er 3 weken staan hebben ze de ruimte. Je kunt ze erin laten doorgroeien. Het is dan beter om er wat bijen bij te doen, zodat de moer haar eitjes ook kwijt kan, en zich kan door ontwikkelen.
Apidea bevruchtingen gaan ook prima, maar Hans heeft gelijk. Je kunt ze bij thuiskomst beter in een grotere eenheid introduceren. Je moet haar dan wel overplaatsen. (met mogelijk verlies)

Ik heb ooit een MINI-PLUS op 3 bakjes gekocht, zie: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... Terms=mini

Ondanks alle voordelen heb ik er geen meer bijgekocht.
Reden: De raammaat/uitwisselbaarheid.
Ik vond de kleine eenheden isolatie kastjes erg interessant voor het inwinteren van extra jonge moeren. Ik heb toen besloten om serie geisoleerde 6Ramers te maken op DUbbel HOningKAmer formaat ramen.
Hier heb ik nog geen moment spijt van gehad. Hier zitten in het voorjaar volken in die al snel in een 10Ramer moeten.

Ook het volkje in de MINI heeft het prima overleefd, maar kan dan niet ff overgezet worden in een andere kast. Dit is dan toch uitsnijden en weer in raampjes binden, en daar is het nog te vroeg in het jaar voor.
Wel kun je zoals Hans al aangaf deze bakjes weer opsplitsen in nieuwe volkjes, en van een onbevruchte moer voorzien.

Ik vind de bijbehorende bodems van de MINI waardeloos. De vliegopening is beroerd van vorm,(er kan zo moeilijk een darrenrooster voor) Het plastic gaas is te fijn wat openingen betreft, en gaat snel verstoppen. In het voorjaar staat het in de bodem ingebouwde voerbakje vol water en vieze mul.
Ik heb daar een eigenbouw houten bodempje voor gemaakt, met betere ventilatie, en vlieggat.

Toch een leuk kastje....

Groeten,
Hennie...
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Van mini plus naar spaarkast ?

Bericht door hans hoogendoorn »

Hennie correct. Mijn thuis-aanpaar-moertjes zijn ook in 6 ramers groter grootgebracht.

De bodems zijn een groot minpunt, vond ik vorig jaar al. [8D]
Op de pier in Ameland zag je dan ook veel houten eigen-maaksels.

De uitwinter-drap heb ik ook gezien en verwijderd. [:p]
Ik weitte het aan mijn standplaats onder de bomen.
ff timmeren dus. Er zijn trouwens ook bodems zonder bakje.
jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Van mini plus naar spaarkast ?

Bericht door jack »

Een leuk kastje met een aantal nadelen dus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 154 gasten